A különleges út, amelyre régóta készül az ember

El Camino, Szent Jakab-út, zarándokút
Vannak akik spirituális okokból, mások a lenyűgöző tájak és a túrázás élménye miatt indulnak el az El Camino valamelyik útján. Gyorsan kiderül, hogy sokkal többet tartogat mindegyik, mint egy zarándokút. Fillérekből kihozható egy éjszaka a zarándokszállásokon, ahol mindig különleges társaság gyűlik össze és könnyen lehet új barátokat szerezni. A túrautak elképesztő tájakon vezetnek keresztül, közben könnyű elmerelni a saját gondolatokban. Útinapló a Szent Jakab zarándokútról.

Egy kora reggeli géppel utaztam a délnyugat-franciaországi Bordeaux-ba, hogy onnan még aznap a spanyolországi Irunba jussak és elkezdhessem Szent Jakab zarándokútját. Kilenc óra magasságában landolt a gép, amelyre 13 ezer forintért vettem jegyet, de ha időben foglalok, akkor 10 ezerből is kijöhettem volna. Egyetlen hátitáskával utaztam, a plusz csomagért nem akartam felárat fizetni. Úgy terveztem, hogy nem költök semmire feleslegesen, nem nyaralni megyek, hanem egy élményszerű zarándokutat bejárni.

A poggyászomban elfért három póló, három váltás alsónemű, három zokni, egy rövidnadrág, egy fürdőnadrág, törölköző, túraszandál, esőkabát, laptop, két könyv, és egy kiló szalonna. Másra nemigen lesz szükségem.

Bordeaux Forrás: Origo

Miután megérkeztem Bordeauxba, egy helyi buszjárattal fillérekért bejutottam a városba. Közben eszembe jutott, hogy elfelejtettem indulás előtt megvenni a zarándokútlevelet, amit pótolhatok egy bordeaux-i templomban vagy turisztikai információs irodában. Az útlevél azért fontos, mert csak azzal lehet az albergue-ket, azaz az olcsó zarándokszállásokat igénybe venni.

Sem a templomban, sem az irodában nem kaptam útlevelet, ellenben kézségesen elmondták, hol tudok ilyet venni. Mivel a hely csak délután kettőkor nyitott, lelkem mélyén már tudtam, hogy nem tudok aznap Irunba érni, Bordeaux-ban fogom tölteni az estét.

A belvárosi iroda zarándokszállás is egyben, így a 14 euró kifizetése után elfoglatam a helyemet. Odavezettek a fekhelyemhez, ami egy emeletes ágy felső szintjén volt, majd elindultam várost nézni.

Tapasztalt utazóként az első utam a pályaudvarra vezetett, hogy bejárjam azt az utat, amit reggel sietve kell majd megtennem.

Bordeaux Forrás: Origo

A vasútállomáson kiderült, hogy a vonatjegy sokkal többe kerül, mint amennyit én erre az utazásra költeni szeretnék. Végül az interneten találtam egy buszt, amely a francia oldalon levő Hendaye-be, ment, ahonnan gyalog is gyorsan át lehet jutni Irunba. A sikeres foglalás után kezdődhetett el az igazi városnézés.

Bordeaux Gironde megyében van, a megye neve a francia forradalomból lehet ismerős. Innen származtak a jakubinusokkal szemben álló, mérsékelt köztársaságpárti irányzat képviselői, ezért a „pártot" és annak támogatóit girondistáknak nevezték.

Forrás: Origo

Bordeaux-ról mindenkinek a vörösbor jut eszébe. A városban is minden a borról szól. Bordeaux vidékén a rómaiak honosították meg a borkultúrát, a birodalom bukása után pedig a franciák sikeresen megőrizték a római örökséget. A bordeaux-i borvidék a legjelentősebb Franciaországban, jól bejáratott brand világszerte, évente 700-800 millió palack bort állítanak elő.

A városban rengeteg látnivaló, patinás, régi épület, szűk kis utca és kávézó van. Engem személy szerint azonnal elvarázsoltak a kisebb, belvárosi templomok, néhányat belülről is megcsodáltam.

Bordeaux Forrás: Origo

Amikor délelőtt megérkeztem a városba, teljesen kihaltnak tűntek az utcák, alig néhány ember lézengett itt-ott. A legtöbb üzlet zárva volt. Délután élénkült fel a város, estére pedig minden étterem, kávézó és kocsma megtelt emberekkel.

Forrás: Origo

Azt állapítottam meg, hogy a franciák minden körülmény között tudnak bort inni, de annak ellenére is mértéket tudnak tartani, hogy finom borról van szó. Ebédhez vagy délutáni csevegéshez többedmagukkal megisznak egy-egy üveggel, így nem csoda, hogy évente elfogy a 700 millió üveg. De vonatra vagy repülőre várva is szívesen megisznak egy pohárral.

Bordeaux Forrás: Origo

Ha már italok, egy kávé ára szinte mindenütt 1,5 euró körül mozog és a minősége kifogástalan. A kávé mellé csatos üvegben kaptam egy üveg vizet is, ami természetesen ingyen volt. A csapolt sörök ára 5 euró körül van.

A várost a Garonne folyó szeli ketté, amelynek partján vendéglők és kocsmák sorakoznak. Jól öltözött franciák ülnek az asztaloknál, bort isznak, tengeri herkentyűket esznek, diskurálnak, közben pedig nem teszik le a cigarettát egy percre sem. Egy tál tenger gyümölcse 19 euró volt az egyik helyen, nem egy hatalmas adag, de egyszer megéri kipróbálni.

3 euróért nagyon finom fehércsokis waffelt lehet enni a Saint Catherine utcán, illetve rengeteg gyorsétterem is van a környéken.

Bordeaux Forrás: Origo

A bordeaux-i utazás előtti este kihagytam az alvást, reggel 6:15 kor indult a gépem, egész nap jöttem-mentem. Őrületes fáradtságot éreztem. Este 10-kor lámpaoltás van az albergue-ben, ezért egy órával korábban visszamentem, hogy egy zuhanyzás után ágyba essek. Másnap egy négyórás buszozás várt rám Hendaye-ig. Sikerült kipihennem magam és dél körül Irunba, a baszk kisvárosba érnem, ahonnan kezdetét veszi a Szent Jakab zarándokút északi útvonala.

A cikk a következő oldalon folytatódik!