Nagy-Britannia szankciókkal sújthatja Iránt a lefoglalt tartályhajó miatt

Hormuzi-szoros, 2019. július 19. A Stena Bulk hajózási vállalat 2018. október 2-i felvétele a tulajdonában levő Stena Impero nevű brit tartályhajóról. Meg nem erősített hírek szerint az iráni Forradalmi Gárda 2019. július 19-én lefoglalta a brit tankert a Hormuzi-szorosban. Egy nappal korábban a Boxer nevű amerikai hadihajó lelőtt egy iráni drónt a Perzsa-öbölt az Ománi-öböllel összekötő tengerszorosban. MTI/EPA/STENA BULK/Tommy Chia
Vágólapra másolva!
Nagy-Britannia zárolhatja az országban lévő iráni vagyoneszközöket, valamint ráveheti az Európai Uniót és az ENSZ-t, hogy újra bevezessék az iráni nukleáris fejlesztési program korlátozásáról kötött többhatalmi megállapodást. Az iráni Forradalmi Gárda a minap lefoglalt egy brit tartályhajót a Hormuzi-szorosban. Irán szerint a Stena Impero brit tartályhajó összeötközött egy iráni halászhajóval. Az iráni halászhajó vészjelzést adott le, de a Stena Impero nem vett erről tudomást. A brit védelmi miniszter szerint ez nem így történt.
Vágólapra másolva!

Jeremy Hunt brit külügyminiszter hétfőn tájékoztatja a londoni alsóház képviselőit a Stena Impero nevű, svéd tulajdonú, de brit lobogó alatt közlekedő tartályhajó iráni lefoglalásának fejleményeiről. Hunt a BBC televíziónak nyilatkozva vasárnap megerősítette azt a véleményét, hogy teljesen elfogadhatatlan az iráni akció, amely

súlyos kérdéseket vet fel a brit és a nemzetközi hajózás biztonságával kapcsolatban

a Hormuzi-szorosban. A külügyminiszter kijelentette ugyanakkor, hogy Nagy-Britannia a feszültség enyhítésében érdekelt.

A The Sunday Telegraph című konzervatív vasárnapi brit lap értesülése szerint mindazonáltal Hunt várhatóan

diplomáciai és gazdasági intézkedéscsomagot jelent be

Iránnal szemben hétfői parlamenti tájékoztatójában.

Ilyen szankciókat vezethet be Nagy-Britannia

A lap forrásai szerint a szankciók között lehet Nagy-Britanniában lévő iráni vagyoneszközök zárolása. A brit kormány emellett nyomást gyakorolhat az Európai Unióra és az ENSZ-re azoknak a szankcióknak az újbóli bevezetése érdekében, amelyeket az iráni nukleáris fejlesztési program korlátozásáról kötött többhatalmi megállapodás keretében oldottak fel 2016-ban, felszabadítva többmilliárd dollárnyi iráni vagyoneszközt.

Tobias Ellwood, a brit védelmi minisztérium államtitkára ezt vasárnap közvetve megerősítette. Ellwood a BBC televíziónak nyilatkozva kijelentette, hogy a brit kormány által mérlegelt válaszlépési lehetőségek között szerepel szankciók bevezetése is Irán ellen.

Irán londoni nagykövete, Hamid Baeidinezsád azonban vasárnapi Twitter-bejegyzésében arra szólította fel a brit kormányt, hogy

"tartsa féken azokat a hazai politikai erőket",

amelyek a már meglévő kétoldalú feszültség további, a hajózás kérdésén jóval túlmutató eszkalációjára törekszenek. A nagykövet szerint ez meglehetősen veszélyes és nem túl bölcs törekvés a jelenlegi érzékeny időszakban. Hamid Baeidinezsád részletek nélkül közli Twitter-bejegyzésében, hogy Irán "készen áll más forgatókönyvekre" is.

A Stena Bulk hajózási vállalat 2018. október 2-i felvétele a tulajdonában levő Stena Impero nevű brit tartályhajóról Forrás: MTI/EPA/STENA BULK/Tommy Chia

Súlyos következményekkel fenyegetőznek

A hét végén háromszor is ülésezett a brit kormány különleges helyzetekben összehívott tanácskozó testülete (COBRA), és az értekezletek után Jeremy Hunt kijelentette, hogy London elképzelései között nem szerepelnek "katonai opciók", a brit kormány diplomáciai megoldásban gondolkodik. A külügyminiszter hozzátette ugyanakkor, hogy

Nagy-Britannia "kimért, de erőteljes" válaszlépéseket tesz,

és ha a helyzetet nem sikerül rövid időn belül megoldani, annak súlyos következményei lesznek. Vasárnap nyilvánosságra hozták annak az üzenetváltásnak a felvételét, amely a térségben járőröző brit fregatt, a Montrose és a Stena Impero elfoglalására készülő iráni egységek, illetve a Montrose és a Stena Impero között zajlott az incidens időpontjában.

A Dryad Global nevű brit hajózásbiztonsági cég által megszerzett felvételen hallatszik, amint a Montrose arra hívja fel a Stena Impero legénységének figyelmét, hogy hajójuk nemzetközileg elismert átkelési útvonalon halad a szorosban, áthaladásukat a nemzetközi jog alapján senki nem akadályozhatja. A Montrose ugyanezt közli az iráni egységekkel, az irániak egyik hajója ugyanakkor azt közli

a Stena Impero legénységével, hogy nem esik bántódásuk, ha követik az irányváltásra vonatkozó utasítást.

A Montrose nem tudott közvetlenül közbeavatkozni, mivel Penny Mordaunt brit védelmi miniszter tájékoztatása szerint egyórányi útra volt a helyszíntől az incidens idején. Mordaunt közölte azt is, hogy a Stena Impero ománi vizeken haladt, amikor az irániak elfogták. A miniszter

cáfolta azt a szombati iráni bejelentést, amely szerint a Stena Impero összeütközött volna egy iráni halászhajóval,

majd a halászhajó vészjelzéseit figyelmen kívül hagyva folytatta útját, és ezért kellett feltartóztatni.

Vasárnap Omán is felszólította Iránt, hogy engedje szabadon a brit tartályhajót. Az ománi külügyminisztérium Twitter-üzenetében önmérsékletre, a nézeteltérések diplomáciai úton történő rendezésére szólította az érintetteket.