Finnországban súlyos veszélyben van a médiapluralizmus

2019.07.16. 09:10

A nyugat- és észak-európai országok, főleg, ha baloldali vagy liberális kormány van náluk hatalmon, előszeretettel kritizálják a közép-kelet-európai államokat – külön kiemelve Magyarországot a médiahelyzet, esetleg a szólás- és véleménynyilvánítási szabadság állítólagos megsértése miatt. Hazánkkal kapcsolatban előszeretettel hangoztatják azt a nyilvánvaló hazugságot, hogy a magyar médiapiac 80-90 százalékát kormánypárti sajtóorgánumok uralják, a valóságban azonban a keresztény-konzervatív média elérése alig 31 százalékos, míg a balliberálisé 69 százalékos. Finnországban és a többi nyugati államban viszont tényleg uralják a kormánypárti és/vagy balliberális médiumok a piacot. Az adott balliberális kormányoknak és Brüsszelnek ezzel persze semmi problémája nincs, épp ellenkezőleg, támogatják a piac ilyen mértékű mesterséges torzítását, megsértve a kiegyensúlyozott tájékozódáshoz való jogot.

Lehet még beszélni Finnországban média- és sajtószabadságról?

Finnországban van négy nagy szereplő (YLE, Sanoma, Alma Media, Otava), amelyek az egyes médiapiaci szegmensekben (tv, rádió, nyomtatott sajtó, internetalapú tájékoztatás) a fogyasztók 59-97 százalékát éri el. A balliberális Sanoma portfólió esetében az elérési index hetente a teljes finn lakosság 95 százalékát fedi le.

A Sanoma hollandiai érdekeltségének a székházaForrás: AFP/Koen Van Weel

Az európai média pluralizmusát vizsgáló, tavaly megjelent jelentés szerint a finn média pluralizmusa a magasan veszélyeztetett kategóriába tartozik.

A Sanoma Group Finnországban (és egyébként az északi országok között) a legnagyobb média-nagyvállalat. Alapvetően az ország szabad sajtóval rendelkezik, de centralizáltságot tekintve mindenképpen a Sanoma a meghatározó. A Sanoma-csoportot többször érte olyan vád, hogy túlzott hírközlési központosítást hajtanak végre (2011-ben például, az addig különálló Nelonen is beolvadt a Sanoma-csoportba).

A Sanoma birtokolja Finnország legnagyobb újságjait: Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Sanoma Lifestyle, Nelonen Media, Sanoma Digital Finland.
A finn balliberális Sanoma, Sanoma Media Budapest Zrt. nevén 2014-ig Magyarországon is jelen volt, akkor azonban megvásárolta a hazai érdekeltségeit a szintén balliberális Central Médiacsoport Zrt. A Sanoma birtokolta többek között a baloldali online propagandalapot, a 24.hu-t, illetve az akkor még liberális Figyelő című hetilapot.

A European University Institute médiapluralizmussal és médiaszabadsággal foglalkozó központja (Centre for Media Pluralism and Media Freedom) az Európai Unió által is támogatott Media Pluralism Monitor projekt keretében végzett legutóbbi, 2017-es felmérése szerintFinnországban a médiapiaci koncentrációra, a médiatulajdonosi viszonyok átláthatóságára és a szerkesztői tartalom kereskedelmi/tulajdonosi befolyásolására vonatkozó indikátorok is nagyon magas kockázatot mutatnak.

Veszélyben a szólásszabadság. A kép illusztrációForrás: Shutterstock

A közszolgálati média függetlenségére vonatkozó indikátor szintén magas kockázati szintet (67 százalék) jelez, a közszolgálati médiát irányító testület tagjait a parlament a saját tagjai közül nevezi ki, a közszolgálati média főigazgatójának kinevezésekor hagyományosan politikai befolyás érvényesül.A kisebbségi népcsoportok (svédek, számik, romák) nem jutnak arányos adásidőhöz a médiában, valamint a helyi és regionális közösségek médiához való hozzáférésével kapcsolatos indikátor is magas kockázatot mutat.