Moszkvai repülőgép-tragédia: többször is hibáztak a pilóták

Moszkva, 2019. május 6.
Az orosz Nyomozó Bizottság által közreadott, videofelvételről készített képen az Aeroflot orosz légitársaság Szuhoj SSJ-100-as típusú utasszállító repülőgépe lángol, miután kényszerleszállást hajtott végre a moszkvai Seremetyevói r
Moszkva, 2019. május 6. Az orosz Nyomozó Bizottság által közreadott, videofelvételről készített képen az Aeroflot orosz légitársaság Szuhoj SSJ-100-as típusú utasszállító repülőgépe lángol, miután kényszerleszállást hajtott végre a moszkvai Seremetyevói repülőtéren 2019. május 5-én. A fedélzeten tartózkodó hetvennyolc ember közül negyvenegyen életüket vesztették, ketten súlyosan megsérültek. MTI/AP
Vágólapra másolva!
Döntően a pilóták hibái okozták az Aeroflot légitársaság Szuhoj Superjet 100-as típusú utasszállítójának május 5-i balesetét Moszkva seremetyjevói repülőterén – írta szakértői véleményekre hivatkozva szerdán a Kommerszant című orosz gazdasági napilap.
Vágólapra másolva!

A SU 1492-es járat repülését rekonstruáló szakértői vizsgálat a lap szerint megállapította,

hogy mintegy 15 perccel a felszállás után a gép orrába villám csapott.

Ekkor működésbe lépett az SSJ-100-as villámvédelme, amely bekapcsolta a vészhelyzeti áramellátást. Bekapcsolódott a Direct Mode kézi vezérlési üzemmód, amikor az automatika már nem biztosítja a pilótákat és nem korrigálja a hibáikat.

A Kommerszantot úgy tájékoztatták,

hogy a gépben keletkezett műszaki hiba nem volt végzetes,

a pilótáknak ilyen esetben az üzemeltetési kézikönyv utasításai szerint nem kell haladéktalanul leszállniuk, az csak a javaslatok között szerepel, hogy siessenek simán letenni a gépet.

Ilyen típusú rendkívüli helyzetben nem kötelező vészjelzést leadni, ez csak a Mayday! segítségkérés leadása esetén kötelező, amit a legénység nem tett meg, ezért nem várták az utasszállítót tűzoltóautók a leszállópályánál.

Az Aeroflot orosz légitársaság Szuhoj SSJ-100-as típusú utasszállító repülőgépe lángol, miután kényszerleszállást hajtott végre a moszkvai seremetyjevói repülőtéren 2019. május 5-én Forrás: MTI/AP/-

Az SSJ-100-as két pilótájának, Gyenyisz Jevdokimovnak és Makszim Kuznyecovnak csak másodszorra sikerült a szabályozás minden követelményének megfelelően ráfordulnia a leszállópályára, de a lekapcsolt robotpilótával és tolóerő-automatával haladó gép túlrepült az ideális kerékletételi ponton.

Emiatt, a szakértők feltételezése szerint,

a pilóták megpróbálták a gépet a hajtóművek hirtelen felpörgetésével és az orr leengedésével „rászorítani” a pályára, ami katasztrófához vezetett.

A lap informátorai szerint az utasszállító másodszori pályához ütődésekor a gépre és az utasokra mintegy 5 G túlterhelés nehezedett, holott az SSJ-100-as megengedett maximális túlterhelése legfeljebb 3,75 G lehet.

Ennek következtében

a hátsó fotóművek konzoljai átütötték az üzemanyagtartályokat, ami miatt az utasszállító lángba borult.

A pilótáknak már az első elpattanáskor vészfelszállásba kellett volna kezdeniük.

A Kommerszant úgy értesült, hogy a katasztrófa kibontakozásának menetét a vizsgálat már rekonstruálta, már csak a személyes felelősség megállapítása van hátra.

Az Aeroflot Moszkvából Murmanszkba tartó járata május 5-én este villámcsapás miatt visszatért a seremetyjevói repülőtérre, és leszállás közben kigyulladt. A 78 főnyi utas és személyzet közül 41 ember meghalt.