Az Európai Bizottság azon téves kiindulópontja, mely szerint a szabad mozgáshoz való jog ugyanúgy megilleti az Európába érkező migránsokat, mint az uniós állampolgárokat,
az illegálisan érkező tömegek kontrollálatlan beáramlásához vezetett.
A migránsok „Schengenen belüli vándorlásának” megakadályozására – érthető okokból – számos ország állította vissza a belső határellenőrzést, nemcsak az uniós állampolgárok életét megnehezítve ezzel, de az európai gazdaságnak is hatalmas károkat okozva.
Ráadásul a Bizottság – amely tehát főszerepet játszott a schengeni térség leamortizálásában –
asszisztál ahhoz, hogy az eredetileg csak ideiglenesen visszaállítható határellenőrzések hosszú évekre fennmaradjanak.
Mindezek alapján mára politikai ideológiától függetlenül elfogadott, hogy Schengen jelenlegi szabályai alapvető újragondolásra szorulnak:
a reformokra szuverenista és föderalista megközelítésből is érkezett javaslat.
Az utóbbi szempontok leginkább Emmanuel Macron elnök múlt hónapban közzétett nyílt levelében köszönnek vissza.
Ezek alapján
a francia államfő további központosítás révén teremtené meg a jogalapot az uniós intézményeknek arra, hogy a tagállamok helyett döntsenek a határvédelem, a schengeni térség és a migráció kérdéseiben.
Amennyiben erre felhatalmazást kapnának, többé már nem számítana hatáskörtúllépésnek, ha beleszólnak a kérdéses tagállami politikába.
Macron nemrégiben azt is felvetette, hogy
a schengeni tagságot a »szolidaritáshoz« – vagyis migránsok befogadásához – kellene kötni, ezzel kizárva a visegrádi országok a határvédelemre irányuló javaslatait.
Az Alapjogokért Központ álláspontja szerint viszont nem több, hanem jobb Európára van szükség.
Ennek megfelelően az erőltetett integrációs mélyítés és a további központosítás helyett, a reformok során
az eredeti „Schengen-modellt” kellene kiindulópontnak tekinteni,
amelyben a döntések a részes államok konszenzusaként születtek meg, nem pedig bürokratikus testületek hozták meg azokat a nemzeti kormányok feje felett.
A jelenlegi probléma egyik gyökere éppen az, hogy az uniós alapszerződések – és azok (át)értelmezései – fokozatosan elvonták a tagállamoktól a határellenőrzéssel kapcsolatos nemzeti hatásköröket, egyre több beavatkozási lehetőséget biztosítva az uniós intézményeknek.
Végül a határvédelem a folyamat következtében közösségi szintre került megosztott hatáskörként, így
a tagállamok csak addig hozhatnak döntéseket, amíg az EU nem él jogalkotási jogával ezen a területen.
Az eredeti schengeni gondolat tükröződik vissza Orbán Viktor magyar miniszterelnök által nemrégiben felvázolt koncepcióban, melynek lényege, hogy
a belső határok nélküli térség ügyeiről ne a Bizottság döntsön, hanem az abban részes államok belügyminisztereiből álló testület.
Ez az elképzelés nem idegen az uniós jog jelenlegi rendszerétől: az eurózóna kialakítása is hasonló módon történt.
A valutaunióban részt vevő tagállamok pénzügyminiszterei egy külön fórumot alkotnak, amely a „hagyományos” EU-s intézményektől függetlenül hozza meg a döntéseket.
Az ennek mintájára felálló schengeni belügyminiszteri formáció
tagjai közé fel lehetne venni azon országok képviselőit is, amelyek részt vesznek ugyan a schengeni együttműködésben, de nem uniós tagok.
Ezzel kiküszöbölhető lenne a jelenlegi antidemokratikus gyakorlat, melyben az unión kívüli schengeni országok gyakorlatilag nem szólhatnak bele a döntéshozatalba.
Mindenképpen hangsúlyozni szükséges, hogy egy ilyen mértékű reformhoz értelemszerűen az uniós alapszerződéseket is meg kellene nyitni, amely az eddigi tapasztalatok alapján nem könnyű feladat – de melyet most már egyre több nyugati politikus is felvet.