Finnországban súlyos veszélyben van a médiapluralizmus

Sanoma, finn cég, logó
Employees of Sanoma Media Nederland, the Dutch branch of Finnish media company Sanoma, arrive at the headquarters in Hoofddorp, The Netherlands, on October 31, 2013, prior to the announcement of restructuring plans. Finland's largest media firm Sanoma Group will cut 500 jobs, mostly in the Netherlands, and stop publishing magazines such as Playboy and Panorama. AFP PHOTO / ANP / KOEN VAN WEEL ***netherlands out*** (Photo by Koen van Weel / ANP / AFP)
Vágólapra másolva!
A nyugat- és észak-európai országok, főleg, ha baloldali vagy liberális kormány van náluk hatalmon, előszeretettel kritizálják a közép-kelet-európai államokat – külön kiemelve Magyarországot a médiahelyzet, esetleg a szólás- és véleménynyilvánítási szabadság állítólagos megsértése miatt. Hazánkkal kapcsolatban előszeretettel hangoztatják azt a nyilvánvaló hazugságot, hogy a magyar médiapiac 80-90 százalékát kormánypárti sajtóorgánumok uralják, a valóságban azonban a keresztény-konzervatív média elérése alig 31 százalékos, míg a balliberálisé 69 százalékos. Finnországban és a többi nyugati államban viszont tényleg uralják a kormánypárti és/vagy balliberális médiumok a piacot. Az adott balliberális kormányoknak és Brüsszelnek ezzel persze semmi problémája nincs, épp ellenkezőleg, támogatják a piac ilyen mértékű mesterséges torzítását, megsértve a kiegyensúlyozott tájékozódáshoz való jogot.
Vágólapra másolva!

Lehet még beszélni Finnországban média- és sajtószabadságról?

Finnországban van négy nagy szereplő (YLE, Sanoma, Alma Media, Otava), amelyek az egyes médiapiaci szegmensekben (tv, rádió, nyomtatott sajtó, internetalapú tájékoztatás) a fogyasztók 59-97 százalékát éri el.

A balliberális Sanoma portfólió esetében az elérési index hetente a teljes finn lakosság 95 százalékát fedi le.

A Sanoma hollandiai érdekeltségének a székháza Forrás: AFP/Koen Van Weel

Az európai média pluralizmusát vizsgáló, tavaly megjelent jelentés szerint

A Sanoma Group Finnországban (és egyébként az északi országok között) a legnagyobb média-nagyvállalat. Alapvetően az ország szabad sajtóval rendelkezik, de centralizáltságot tekintve mindenképpen a Sanoma a meghatározó.

A Sanoma-csoportot többször érte olyan vád, hogy túlzott hírközlési központosítást hajtanak végre

(2011-ben például, az addig különálló Nelonen is beolvadt a Sanoma-csoportba).

A Sanoma birtokolja Finnország legnagyobb újságjait: Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Sanoma Lifestyle, Nelonen Media, Sanoma Digital Finland.

A finn balliberális Sanoma, Sanoma Media Budapest Zrt. nevén 2014-ig Magyarországon is jelen volt,

akkor azonban megvásárolta a hazai érdekeltségeit a szintén balliberális Central Médiacsoport Zrt. A Sanoma birtokolta többek között a baloldali online propagandalapot, a 24.hu-t, illetve az akkor még liberális Figyelő című hetilapot.

A European University Institute médiapluralizmussal és médiaszabadsággal foglalkozó központja (Centre for Media Pluralism and Media Freedom) az Európai Unió által is támogatott Media Pluralism Monitor projekt keretében végzett legutóbbi, 2017-es felmérése szerint

Veszélyben a szólásszabadság. A kép illusztráció Forrás: Shutterstock

A közszolgálati média függetlenségére vonatkozó indikátor szintén magas kockázati szintet (67 százalék) jelez,

a közszolgálati médiát irányító testület tagjait a parlament a saját tagjai közül nevezi ki, a közszolgálati média főigazgatójának kinevezésekor hagyományosan politikai befolyás érvényesül.

A kisebbségi népcsoportok (svédek, számik, romák) nem jutnak arányos adásidőhöz a médiában, valamint a helyi és regionális közösségek médiához való hozzáférésével kapcsolatos indikátor is magas kockázatot mutat.