A párizsi tömegközlekedési dolgozók, majd az ügyvédi, illetve az orvosi kamara tiltakozásai után ezúttal
a legradikálisabb szakszervezet, a CGT hívta utcára az embereket.
A felhíváshoz kisebb szakszervezetek is csatlakoztak, a másik nagy radikális mozgalom, a CGT-vel rivalizáló FO azonban külön tiltakozást szervezett szombaton több ezer résztvevővel Párizsban.
Munkahely, fizetés, közszolgáltatások, nyugdíj: elég volt a szociális hanyatlásból!
jelmondattal csaknem 150 helyen vonultak ezrek utcára kedden, Párizsban kora délután indult meg a több ezer fős menet a République térről.
A tiltakozás következményeként kedden délelőtt fennakadások voltak a vasúti közlekedésben.
Az előrejelzések miatt a munkába indulók közül a szokásosnál jóval többen ültek gépkocsiba, így Párizs körül reggel 9 órára rendkívüli, mintegy 460 kilométeres dugó alakult ki a bevezető utakon és a körgyűrűn.
A francia Riviérán, ahol sztrájkmentes időszakokban is mindennaposak a közlekedési dugók, kedden szinte lehetetlen volt a nagyobb városokban közlekedni.
Nizzában nem indultak el sem a buszok, sem a villamos. A városközpontban mintegy ezren tüntettek.
Az Emmanuel Macron államfő által tervezett és a parlament elé jövő nyáron kerülő nyugdíjreform lényege, hogy eddig a vállalatonként, illetve ágazatonként működő
42 féle nyugdíjrendszert 2025-ben egységesítenék.
A 42 rendszer három nagy kategóriába sorolható: külön kategóriába tartoznak a közszolgálatban dolgozók (katonák, rendőrök, tanárok), egy másikba az állami vállalatok alkalmazottai, mint például a vasutasok vagy a tömegközeledési dolgozók, míg a harmadikba minden egyéb külön rendszer, amelyek előnye, hogy figyelembe veszik egy-egy adott munkával járó fizikai nehézségeket.
A kormány szerint a közszolgálatban dolgozók külön nyugdíjrendszerei túl sokba kerülnek az államnak.
A megszorításokra épülő reform ellen tiltakozók véleménye alapján,
az egységes nyugdíjrendszerrel nem egyszerűen megnőne a szolgálati idő hossza, hanem a járulék összege is magasabb lesz.
A tömegközlekedési dolgozók úgy vélik, hogy
a foglalkozásuk egyetlen előnye a saját nyugdíjrendszer.
A tiltakozók azt is kifogásolják, hogy az egységes nyugdíjrendszer bevezetésekor a nyugdíjalapot nem az utolsó hat havi fizetés, hanem a teljes munkaviszony alatti kereset átlaga adná, ami alapján valószínűsíthető, hogy
több száz euróval csökkeni fog a nyugdíj összege.
A Le Parisien című napilap számítása szerint egy 55 és 57 éves kora között nyugdíjba vonuló metrósofőr jelenleg 2500 eurós nyugdíjra számíthat, s ez
20-30 százalékkal csökkenhet a reformnak csúfolt megszorító intézkedés után.