Macron a szakadék szélére taszította a Renault-t

Carlos Ghosn és Emmanuel Macron
French President Emmanuel Macron (R) shakes hands with Chairman and CEO of Renault-Nissan-Mitsubishi Carlos Ghosn (L) during a visit of the Renault factory, in Maubeuge, northern France, on November 8, 2018. - Macron is on a week-long tour to visit the most iconic French landmarks of the First World War, ahead of celebrations for the 100th anniversary of the November 11, 1918 armistice. (Photo by ludovic MARIN / AFP)
Vágólapra másolva!
Emmanuel Macron elnök arrogáns és dilettáns gazdaságpolitikája vitte a szakadék szélére a Renault-t – írja a világ egyik legbefolyásosabb lapja, a Le Figaro. Japánban a héten őrizetbe vették a Renault elnök-vezérigazgatóját, aki egyben a Renault-Nissan-Mitsubishi Szövetség elnöke is volt. A szövetségben Macron hibái miatt jelentős mértékben csökken a francia befolyás, és most úgy tűnik, a japánok végleg magukhoz ragadják az irányítást. A Renault – és a magát folyamatosan a bevándorláspárti erők vezéreként ünnepeltetni akaró francia elnök – pedig tehetetlen. 
Vágólapra másolva!

Carlos Ghosn elnök-vezérigazgatót a japán rendőrök a tokiói Narita repülőtéren vették őrizetbe november 19-én, amikor magángépével leszállt. Súlyos pénzügyi csalással gyanúsítják, azóta tíz napra le is tartóztatták. Szerintük saját célokra használta fel a vállalat vagyonát, és adót is csalt.

Ghosn egyébként csak a 2016-17-es pénzügyi évben több mint

15 millió eurót (majdnem 5 milliárd forintot) keresett (8,8 millió eurót a Nissan és 7 millió eurót a Renault elnökeként).

A Le Figaro gazdasági ügyekkel foglalkozó neves újságírója, Bertille Bayart szerint nem az az igazán fontos ebben a hírben, hogy a legnagyobb francia (és egyben 2016-17-ben világelső) autógyártó konszern elnök-vezérigazgatója megbukott, hanem az, hogy mi lesz ezután a Renault-val, és hogy Macronnak milyen szerepe volt a botrányban?

A Renault-Nissan-Mitsubishi konszern összesen

450 ezer embernek ad munkát világszerte,

ebből 72 ezernek Európában, és csak Franciaországban 50 ezer ember élete függ tőle. Logikus tehát, hogy Ghosn bukásával Macron közvetlenül foglalkozik. A részvényeseket és a munkásokat nyugtatgatja, hogy a francia kormány majd kiáll értük.

Ghosn és Macron november 8-án az észak-franciaországi Renault-gyárban Forrás: AFP/Ludovic Marin

Ezzel azonban alaposan elkésett, korábban kellett volna felelősebben cselekednie. Az „eredendő bűnt” ugyanis maga Macron követte el, még 2015-ben, amikor még a bukott szocialista elnök, Francois Hollande gazdasági minisztere volt. A már akkor arrogáns és nárcisztikus Macronnak nem tetszett Ghosn rendkívül nagy befolyása, így durva támadást indított ellene. Ez azért is volt elképesztően ostoba lépés, mert

a Renault néhány évvel ezelőtt még a csőd szélén állt, és elnök-vezérigazgatóként Ghosn állította talpra, látványosan sikeres vállalatot építve.

Macron miniszteri hatalmát kihasználva – Bayart szavaival élve – „puccsot hajtott végre”. Elérte, hogy a francia állam megnövelje 15 százalékos részvénytulajdonát, és kettős szavazati rendszert kényszerített a csoportra. Ráadásul erről csak az utolsó pillanatban tájékoztatta Ghosnt.

Ez leegyszerűsítve azt jelentette, hogy a francia állam bármikor eladhatta a részesedését anélkül, hogy a szavazati jogából (vagyis befolyásából) vesztett volna. Ezzel a részesedéssel azonban

a japán érdekeket sértette.

A japánoknak már nincs is szavazati joguk a Renault-ban. Cserében viszont a Renault is elvesztette döntő szavazatát a Nissanban, ezzel kicsúszott a kezéből a többség. Vagyis ettől kezdve az elnök-vezérigazgató mögül Japánban eltűnt az erő.

Bár Ghosn sem járt rosszul (ő maradt a konszern élén), ellenezte a lépést, hiszen tudta, hogy ez a japánokat érzékenyen érinti, és nem fogják ennyiben hagyni. Az évek óta jól működő egyensúly felborult. Mindez azért, mert – ahogy Bayart fogalmaz – Macron már ekkor Jupiternek képzelte magát, és eldöntötte, hogy megleckézteti a Renault elnök-vezérigazgatóját. Azt üzente neki, hogy hiába Ghosn a cég vezetője, az igazi főnök ő maga, a miniszter.

A megalomán, narcisztikus Macron aztán gazdasági miniszterként hamar megbukott, hogy aztán bukott szocialista miniszterből átalakulva az ötödik köztársaság legnépszerűtlenebb elnökeként térjen vissza.

Így aztán a saját dilettantizmusa által okozott károkkal neki magának kell szembenéznie. A Nissan-csoport az orra előtt veszi át az irányítást a konszernben, miközben a Renault már csak külső szemlélője az eseményeknek. Mostantól a Nissan diktál, és már jelezte, hogy újra akarja tárgyalni az együttműködés feltételeit és a működés szabályait.

A sors iróniája, hogy Macron és Ghosn nemrég találkoztak a gyár észak-franciaországi üzemében, ott, ahol a bukott szocialista gazdasági miniszterből bevándorláspárti köztársasági elnökké vált Macron épp egy munkást alázott porig, ahelyett, hogy a gyár jövőjéről beszélt volna.

„Nem örülünk önnek itt" mondta a munkás egyenesen Macronnak, és hozzátette, hogy amit a munkások elértek, azt Macron nélkül tették. Azt is mondta, hogy Macron politikája „befagyasztotta" a vásárlóerőt. Macron, mint egy király, aki épp az udvartartása előtt beszél, magához intette a munkást, ahelyett, hogy odament volna hozzá. A munkás persze nem volt hajlandó kimenni, és Macronnak hódolni, távolról kiáltoztak egymásnak. Macron végül csak annyit bírt kinyögni: „maga tényleg nevetséges". Később egy tv-csatornának sikerült elérnie a munkást, aki mondta, hogy „Macron egy megalkuvó, és semmi keresnivalója nincs itt".

Kevesebb mint két héttel később Macronnak már a legnagyobb francia autógyár jövőjéről kellene tárgyalnia a japánokkal? A Renault-nak mindeközben egyetlen érve van a tárgyalásokon: a francia állam támogatása. Csakhogy a japánok éppen ettől akarnak szabadulni.

Forrás: AFP/Ian Langsdon

A Renault felügyelőbizottsága kedd este úgy döntött, nem hívja vissza Ghosnt, csak ügyvezetőt neveztek ki a helyére. Macron azonban – mint mindig – tehetetlen. A Nisssanból már kirúgták Ghosnt, és ezt a Renault (Macronnak köszönhetően elveszítve többségét) nem tudta megakadályozni. Közben Franciaország az ötödik köztársaság legdurvább megszorításaival néz szembe, Macron folyamatosan emeli az adókat, a franciák egyre nehezebben élnek, eközben nagyon rosszul néz ki, hogy egy 15 millió eurót kereső vállalatvezér korrupciós botrányba keveredik. A japánok szerint 2010 és 2015 között 44 millió eurót tüntetett el az adóhatóság elől.

A francia közéletben ugyanis már régóta központi téma a nagyvállalatok vezetőinek óriási fizetése, ráadásul az is világos, hogy Ghosn azért is kereshetett ennyit, mert Macron 2017-es beiktatását követő első lépése az volt, hogy eltörölte a tőkét és konszerneket terhelő különadókat, így a leggazdagabb franciáknak 70%-al kevesebbet kell adózniuk. Ezért is ragasztották Macronra már akkor a „gazdagok elnöke” jelzőt.