Ukrán rakéta lőtte le a maláj utasszállítót a Donyec-medence felett az orosz védelmi tárca szerint

Moszkva, 2018. szeptember 17. Nyikolaj Parsin tábornok, az orosz fegyveres erők rakétatüzérségi főcsoportfőnökségének vezetője sajtótájékoztatót tart az Ukrajnában lezuhant maláj repülőgép ügyében tartott vizsgálat fejleményeiről Moszkvában 2018. szeptember 17-én. Parsin szerint az ukrán hadseregnek a Lviv megyei Sztrijben állomásozó alegysége fegyverzetéhez tartozott az a rakéta, amely 2014. július 17-én a Donyec-medence fölött megsemmisítette a maláj légitársaság Boeing-777-es utasszállítóját. (MTI/EPA/Jurij Kocsetkov)
Vágólapra másolva!
Az ukrán hadseregnek a Lviv megyei Sztrijben állomásozó alegysége fegyverzetéhez tartozott az a rakéta, amely 2014 júliusában a Donyec-medence fölött megsemmisítette a maláj légitársaság Boeing-777-es utasszállítóját - jelentette ki Nyikolaj Parsin, az orosz fegyveres erők rakétatüzérségi főcsoportfőnökségének vezetője.
Vágólapra másolva!

Parsin altábornagy elmondása szerint a Buk légvédelmi rendszer rakétájának harci vagy

fedélzeti számát (886847349) a helyszínen talált roncsok, a hajtómű (8 86 90 32) és a fúvókablokk (8 30 113) sorozatszáma alapján sikerült beazonosítani.

Nyikolaj Parsin tábornok, az orosz fegyveres erők rakétatüzérségi főcsoportfőnökségének vezetője sajtótájékoztatót tart az Ukrajnában lezuhant maláj repülőgép ügyében tartott vizsgálat fejleményeiről Moszkvában 2018. szeptember 17-én. Forrás: MTI/EPA/Jurij Kocsetkov

Mint mondta, a rakétát 1986. december 24-én, 8720-as egyedi gyártási számmal szerelték össze a Moszkva melletti dolgoprudniji gépgyárban. Ezt követően - ezt átvételi elismervény is bizonyítja - az Ukrán Szovjet Szocialista Köztársaságban, a kárpáti katonai körzethez tartozó, Ternopil megyei Terebovljában állomásozó 20/152-es katonai egységhez - valódi nevén a 223-as légvédelmi rakétadandárhoz - szállították, amely a Szovjetunió széthullása után az ukrán fegyveres erők része lett.

Az orosz tábornok azt állította, hogy a rakéta sohasem hagyta el Ukrajna területét.

Mint mondta, a Lviv megyében állomásozó 223-as ukrán légvédelmi rakétaezred 2014 óta részt vett az úgynevezett "terrorelhárító műveletben" Donyec és Luhanszk megye területén.

Forrás: MTI/EPA/Jurij Kocsetkov

Igor Konasenkov vezérőrnagy, a védelmi minisztérium szóvivője egy 2016-ban, az ukrajnai Odessza megyében megrendezett Rubezs-2016-os hadgyakorlaton készített és korábban az ukrán médiában ismertetett hangfelvételt is bejátszatott, amely szerinte Kijev felelősségét igazolta. A felvételen, amelyen az orosz szóvivő szerint ukrán katonák kommunikációja hallható, amelynek egyik részvevője - akit Konasenkov Ruszlan Grincsak ukrán ezredesként nevezett meg - a Malahit típusú rádiólokátor beállítási problémáiról szólva azt mondta, hogy

Az orosz tábornok állítása szerint Grincsak 2014 júliusában, az ukrán légvédelem 164-es rádiótechnikai dandár parancsnokaként pontosan tudta, hogy mi történt akkor egyebek között a délkelet-ukrajnai légtérben.

Konasenkov rámutatott, hogy a lelőtt Boeing ennek a dandárnak az észlelési területén haladt keresztül.

A szóvivő kijelentette, hogy az alapos orosz szakértői vizsgálat hamisítványnak minősítette azokat a videofelvételeket, amelyeket a nemzetközi vizsgálócsoport annak bizonyítására demonstrált, hogy a Boeinget megsemmisítő Buk Oroszországból jutott el Ukrajna területére. Konasenkov arra is emlékeztetett, hogy

Ukrajna több esetben is közölte: ilyen típusú légvédelmi rakétarendszer sohasem került tőle a donyecki és luhanszki szakadárok birtokába.

A szóvivő közölte, hogy a hétfőn ismertetett adatokat az orosz fél eljuttatta Hollandiának. Kifejezte reményét, hogy a nemzetközi vizsgálócsoport azokat felhasználja a munkájához.

A Malaysia Airlines légitársaság Boeing 777-es utasszállító repülőgép áldozatainak koporsói, mielőtt berakják egy Hercules holland teherszállító katonai repülőgépbe a kelet-ukrajnai Harkiv repülőterén 2014. július 23-án. Forrás: MTI/EPA/ANP/Evert-Jan Daniels

2014. július 17-én, a Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó, MH17-es járatát teljesítő repülőgépének pilótafülkéje mellett egy rakéta robbant tíz kilométeres magasságban Kelet-Ukrajna felett. Fémrészecskék ezrei fúrták át a Boeinget, amely a levegőben darabokra tört és lezuhant. A négy évvel ezelőtti tragédiában

a fedélzeten tartózkodó mind a 298 utas, valamint a legénység meghalt.

Bemutatják a Malaysia Airlines malajziai légitársaság szerencsétlenül járt Boeing 777-es utasszállítójának rekonstruált törzsét egy sajtótájékoztatón a hollandiai Gilze en Rijenben. Forrás: AFP/Emmanuel Dunand

A több érintett fél által is felelősséggel vádolt Oroszország mindvégig tagadta, hogy köze lett volna a gép lelövéséhez, és Kijevet hibáztatta azért, hogy nem zárta le a légteret a nemzetközi légi közlekedés előtt a harci cselekmények övezetében.

A történtek kivizsgálására Ausztrália, Belgium, Hollandia, Malajzia és Ukrajna közös bizottságot hozott létre,

amely május 24-én közreadta előzetes jelentését, amely szerint a Boeingot megsemmisítő rakétát elindító mobil üteg az 53-as kurszki légvédelmi rakétadandártól kerülhetett át Ukrajna területére.

Noha Oroszország megalapozatlannak nevezte a testület vádját, Ausztrália és Hollandia május 25-én leszögezte, hogy M

oszkvának közvetlen felelőssége van a maláj légitársaság MH17-es járatának lelövésében,

és arra kérte az orosz felet, hogy ezt ismerje el és maradéktalanul működjön együtt a nyomozókkal a teljes igazság megismerése és az igazságszolgáltatás érdekében. A tragédia negyedik évfordulóján Federica Mogherini, az EU kül- és biztonságpolitikai főképviselője ugyanerre szólította fel Moszkvát. Nyilatkozatában egyúttal hangsúlyozta, hogy az unió támogatja az ENSZ Biztonsági Tanácsának határozatát, amely előírja, hogy minden államnak együtt kell működnie a felelősök elszámoltathatóságára irányuló erőfeszítésekben.