Genovai hídomlás: az olasz kormány államosítaná a sztrádákat

genovai hídomlás
Az 1967-ben emelt híd keleti része 2018. augusztus 14-én napközben omlott le, a több mint egy kilométer hosszú hídból egy 200 méteres darab lezuhant. A hídomlásnak negyvenhárom halálos áldozata volt, több mint 600 család elveszítette otthonát.
Vágólapra másolva!
Rossz gyakorlatnak nevezte az olaszországi autósztrádák privatizációs rendszerét és állami alternatívát szorgalmazott Giuseppe Conte olasz miniszterelnök a genovai hídomlás kapcsán a Corriere della Sera olasz napilapban kedden. Conte szerint a sztrádatársaságnak négyszeres kártérítést kellene fizetnie.
Vágólapra másolva!

Giuseppe Conte szerénynek minősítette a leomlott híd üzemeltetője, az Autostrade per l'Italia által felajánlott 500 millió eurós (160 milliárd forint) kártérítést, amelyet a sztrádatársaság a hídomlás 43 áldozata családjainak ígérte. A vállalat felajánlotta a híd újjáépítését is.

Szerinte a sztrádatársaságnak

a felajánlott összeg négyszeresét vagy ötszörösét kellene fizetnie

a vállalattól az utóbbi években szerzett haszon arányában. A híd újjáépítésére más ajánlatokat is kaptak.

A vállalat koncessziós joga 2047-ben jár le, ennek visszavonása egymilliárd euróba kerülne az olasz államnak.

Az A10-es autópálya leszakadt hídja Forrás: MTI/EPA-ANSA/Luca Zennaro

A miniszterelnök kifejtette, a kormány nem akarja további anyagi haszonhoz juttatni a sztrádatársaságot, ezért keres véghezvihető jogi megoldást. Az államnak

– mondta Giuseppe Conte. Az ekkora infrastruktúrát üzemeltető cégnek társadalmi felelőssége van, nem csak a részvényesek közötti osztalékfizetés a dolga. A kormányfő álszenteknek nevezte azokat, akik szerint a sztrádatársasággal kötött szerződés felülvizsgálása sérti a jogállamiságot.

A miniszterelnök elismerte, hogy a múltban ügyvédként sztrádatársaságoknak dolgozott, de most miniszterelnökként „minden olasz érdekeit védem a sztrádatársasággal szemben” – mondta Giuseppe Conte.

Giuseppe Conte Forrás: AFP/Tiziana Fabi

Danilo Toninelli infrastrukturális és közlekedési miniszter, az Öt Csillag Mozgalom (M5S) politikusa korábban szintén az autósztrádák állami kézbe való visszahelyezését szorgalmazta a biztonság és az állami bevételek növelésére.

A miniszterelnök elmondta, hogy kormánya ősszel infrastrukturális modernizációs programot indít, adóreformot, megkezdi az állampolgári jogon járó alapjövedelem bevezetését, megreformálja az olasz közbeszerzések rendszerét, felgyorsítja a korrupcióellenes jogi eljárásokat és a közigagatás digitalizációját. Ha a jelentős reformprogram miatt Olaszország túllépi az EU által szabott költségvetési paramétereket, az ő feladata lesz, hogy miniszterelnökként erről az Unióval egyeztessen.

Hozzátette, a júniusban alakult római kormány egységes. Helyetteseit Luigi di Maiót az M5S és Matteo Salvinit a Liga vezetőjét „nagyok okos” politikusoknak nevezte, akik szerinte nem a pillanatnyi politikai hangulatot követik, és nem függnek egyetlen hatalmi csoporttól sem.