Újabb részletek derültek ki az argentin tengeralattjáróról

eltűnt tengeralattjáró
Buenos Aires, 2017. november 17. Az argentin haditengerészet által közreadott archív képen a német gyártmányú San Juan argentin tengeralattjáró Buenos Airesben. Az argentin haditengerészet 2017. november 17-én bejelentette, hogy két napja megszakadt a kapcsolata az Argentína déli partvidékén 44 fős legénységgel hajózó San Juannal. (MTI/EPA/Argentin haditengerészet)
Vágólapra másolva!
A légszívóba került víz okozott rövidzárlatot az argentin tengeralattjárón, közölte az argentin haditengerészet szóvivője hétfőn.
Vágólapra másolva!

A 44 fős személyzet túléléséhez fűzött remények nagyrészt szertefoszlottak, amikor beszámoltak a víz alatti robbanásról abban a térségben,, ahonnan november 15-én utoljára jelentkezett be a San Juan. Azóta semmi jel nem érkezett a tengeralattjáróról, és

a hajótestet sem találják,

bár nemzetközi akció indult a felkutatására. Szakértők kezdettől fogva azt mondták, hogy a személyzetnek legfeljebb 10 napi levegőtartalék áll rendelkezésére, feltéve, ha a hajó sértetlen maradt, de elsüllyedt.

A haditengerészet még a múlt héten közölte, hogy a San Juan eltűnése előtt

a kapitány az egyik akkumulátorkamrában keletkezett elektromos problémáról számolt be,

s ezt követően kapott parancsot arra, hogy térjen vissza a fővárostól 400 kilométerre délre lévő Mar del Plata-i támaszpontjára. Korábbi közlések szerint a hadihajó november 13-án indult vissza az ország legdélebbi csücskéből, Ushuaia kikötőjéből.

A San Juan Forrás: MTI/EPA/EFE/Argentin haditenger?/-------------------

A haderőnem szóvivője, Enrique Balbi hétfőn újságíróknak elárulta: a kapitány akkor arról számolt be, hogy

víz ömlött be a hajó légszívóján keresztül,

miközben éppen zajlott az akkumulátorok töltése. A víz a szellőztetőrendszeren keresztül folyt be a hajóorrba, az ott lévő egyik akkumulátorrekeszbe, ahol a csatlakozókon "rövidzárlatot és egy kezdődő tüzet okozott, vagy lángok nélküli füstöt" - magyarázta.

Balbi ugyanakkor hozzátette, hogy a kapitány később műholdas telefonon keresztül azt jelentette, hogy

a problémát megszüntették.

Az érintett "akkumulátort le kellett választaniuk" az elektromos hálózatról, "és egy másik akkumulátor-áramkört használva kellett folytatniuk víz alatti útjukat Mar del Plata felé" - mondta a szóvivő.

A Németországban megépített, TR-1700-osztályú, dízel-elektromos meghajtású San Juan 1985-ben állt szolgálatba, s 2008 és 2013 között átfogó felújításon esett át.

A legénység tagjainak hozzátartozói kifogásolták a haditengerészet szerintük nem megfelelő reagálását a hajó eltűnésére, és problémásnak nevezték a vízi jármű korát és állapotát is. Mauricio Macri argentin elnök vizsgálatot ígért a katasztrófa ügyében. A haditengerészet szerint több mint egy tucat ország segít jelenleg a tengeralattjáró utáni kutatásban abban a térségben, ahol a robbanást érzékelték. Balbi azt mondta, várhatóan hétfőn (helyi idő szerint) érkezik a térségbe az a norvég hajó, amely az amerikai haditengerészet távirányítású kutatójárművét és annak mentőegységét hozza magával.