Az Európai Bizottság 30 százalékkal csökkentené az új autók széndioxid-kibocsátását 2030-ra

Vágólapra másolva!
Mintegy harmadával csökkentenék Európában az új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek átlagos széndioxid-kibocsátását 2030-ra a 2021-es szinthez képest az Európai Bizottság szerdán bemutatott javaslatcsomagja értelmében.
Vágólapra másolva!

A bizottság az új gépjárművek kibocsátását 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal csökkentené.

A javaslat ugyanakkor nem tartalmaz konkrét műszaki kvótákat vagy előírásokat,

a gyártók feladata lesz eldönteni, hogy milyen technológiák alkalmazásával teljesítik a kitűzött célértékeket. Ha a gyártók túllépik az éves keretüket, akkor afölött

95 eurót kell fizetniük minden gramm kibocsátott széndioxid és minden egyes, abban az évben regisztrált új autó után.

A vállalatok azonban kompenzálhatnák az esetleges túllépést azzal, ha az alacsony vagy zéró kibocsátású járműveik aránya elér egy meghatározott szintet.

A brüsszeli testület javaslatot tett a "tiszta járművek" közbeszerzésének elősegítésére és a szükséges infrastruktúra-fejlesztési projektek támogatására is. Emellett kezdeményezték a kombinált árufuvarozásról szóló irányelv felülvizsgálatát a különböző áruszállítási módok egymást kiegészítő használatának előmozdítása érdekében, valamint

a távolsági buszjáratok hálózatának fejlesztését, amely a várakozások szerint hozzá fog járulni a kibocsátás és a közúti torlódások csökkentéséhez.

Az EB végül azt is ösztönözni kívánja, hogy a jövő mobilitási megoldásait, járműveit, és azok alkatrészeit az EU-ban tervezzék és állítsák elő.

Az elektromos töltőhálózat kiépítésére 800 millió eurót, új akkumulátorok fejlesztésére pedig 200 millió eurót különít el az Európai Bizottság.

"Arra kívánjuk ösztönözni az európai gyártókat, hogy a legjobb, leginkább környezetbarát és legversenyképesebb autókat állítsák elő, és ily módon nyerjék el újra a fogyasztók bizalmát" - közölte Maros Sefcovic, az EB energiaunióért felelős alelnöke, hozzátéve, hogy ezen javaslatok az európai ipar hosszú távú versenyképességének erősítését is szolgálják.

A friss tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás csökkentése azon vállalások keretében, amelyek alapján

az EU-nak a következő évtized végéig összességében 40 százalékkal kellene mérsékelnie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest.

A javaslatcsomagot még az uniós tagállami kormányokat tömörítő tanácsnak és az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia.

A hivatalos adatok szerint mindössze 0,1 százalék volt az elektromos autók aránya 2015-ben Európában, a hibrideké pedig 0,4 százalék.

Európában évente 400 ezer korai haláleset írható a légszennyezés számlájára.