200 millió amerikai nézte az évszázad napfogyatkozását

napfogyatkozás USA
Falls City, 2017. augusztus 21. A teljes napfogyatkozást nézik az emberek védőszemüveggel a Nebraska állambeli Falls Cityben 2017. augusztus 21-én. (MTI/AP/Nati Harnik)
Vágólapra másolva!
Mintegy 200 millió amerikai nézte a szabadban Oregontól Dél-Karolináig az évszázad napfogyatkozásának nevezett természeti jelenséget.
Vágólapra másolva!

Szinte népvándorlás kezdődött vasárnap, ugyanis előre pontosan megjelölték azokat a helyeket, ahol látszott, illetve a legjobban látszott a napfogyatkozás. Az Egyesült Államokat átlósan átszelve, a nyugati Oregon államtól a keleti parti Dél-Karolináig 14 szövetségi államon keresztül húzódott az a sáv, ahol szabad szemmel, pontosabban speciális szemüveggel látni lehetett a jelenséget.

A teljes napfogyatkozást nézik az emberek védőszemüveggel a Nebraska állambeli Falls Cityben Forrás: MTI/AP/Nati Harnik

Sajtójelentések szerint mintegy 200 millió amerikai követte figyelemmel a természeti jelenséget.

Kilencvenkilenc év óta ez volt az első teljes napfogyatkozás az Egyesült Államokban.

Az érintett szövetségi államok két-három percen keresztül - amíg a Hold teljesen elfedte a Napot - teljes sötétségbe borultak.

2100 dollár egy szobáért

Másfél- és hétmillió közöttire becsülik azok számát, akik a 14 államba elutaztak. Az óriási közérdeklődéssel egyenes arányban emelkedtek az árak is a napfogyatkozás sávjában.

A teljes napfogyatkozás előtti percek a New York-i Szabadság-szobor fölött Forrás: MTI/AP/Seth Wenig

Az egyik amerikai napilap megírta, hogy Wyoming államban, ahol kiválóan lehetett látni, ahogy a Hold eltakarta Napot,

az egyik nagyon szerény motelban is egyetlen éjszakára 2100 dollárért kínálták az utolsó kiadó szobákat is.

Ez még csütörtökön volt, azóta már egyetlen helyen sem lehetett kiadó szobához jutni. A Tennessee államban lévő Nashville városában már hónapokkal ezelőtt foglaltak szállodai szobákat.

Cipő és fánk a napfogyatkozásra

Az egyik hajózási társaság egyhetes „napfogyatkozás-hajóutat szervezett”, amelynek során a hajóról lehetett kémlelni az égboltot.

A teljes napfogyatkozást nézik az emberek védőszemüveggel Los Angelesben Forrás: MTI/AP/Richard Vogel

A Nike sportszergyártó cég fekete sportcipőket dobott piacra, állítólag kifejezetten a napfogyatkozás idejére. A reklámjában mindenesetre azt hirdette:

Még keserű csokoládés - tehát sötét - bevonattal készített fánkok is megjelentek a boltokban, a forgalmazó cég szerint így akartak emlékeztetni a napfogyatkozás idején sötétségbe borult égboltra.

Bonnie Tyler is énekelt

Az országutak mentén nagy táblák hívták fel a figyelmet a „Napfogyatkozás Hétfőjére”, sok helyen mini-fesztiválokat rendeztek. A planetáriumok és múzeumok már a múlt héten kitették a táblát, hogy „a napfogyatkozáshoz szükséges szemüvegek már elkeltek”.

Volt, ahol napfogyatkozás-partit szerveztek, másutt sportversenyt hirdettek. Sokan figyelték a brit Bonnie Tylert, aki erre az alkalomra adta elő A szív teljes napfogyatkozása című dalát, ezt élőben sugározta több televíziós csatorna és internetes portál.

Voltak, akik kifejezetten erre a pillanatra időzítették esküvőjüket.

A CBN keresztény-televízió pedig arról készített műsort, hogy a napfogyatkozás „isten jelzése”.

Dél-Karolinánál távozott

Rengetegen követték a napfogyatkozást a közösségi médiában és a televíziókban is, ahol még

a politikai eseményeket és elemzéseket is háttérbe szorította a látványosság.

A National Geographic televíziós csatornája például az egész napot ennek a témának szentelte. A híres New York-i Times Square-en kivetítőn figyelték a napfogyatkozást, a washingtoni Smithsonian múzeum pedig a vetítés mellé népszerű tudományos előadást is szervezett.

A napfogyatkozás helyi idő szerint későn délután „lépett ki” az Egyesült Államok területéről, Dél-Karolinánál. A dél-karolinai atomerőműnél ünnepséggel várták a napfogyatkozás-nézőket, ingyen hot dogokat és fagylaltot szolgáltak fel nekik. Közben pedig olyan dalok csendültek fel, mint a Blue Moon vagy a Here Comes the Sun.