Sztrájk a francia atomerőművekben is

vörös október, vírus, illusztráció, a képen egy francia atomerőmű irányítóközpontja van
Vágólapra másolva!
A francia atomerőművek dolgozói is csatlakoznak az országos sztrájkhullámhoz, így már szerda este elkezdik csökkenteni az áramtermelést. A munkajogi reform ellen tiltakoznak az olajfinomítókban, sztrájkolnak a vasutasok és jövőhéttől a pilóták is.
Vágólapra másolva!

Csütörtök estétől gördülő sztrájk kezdődik Franciaország valamennyi, azaz szám szerint 19 atomerőművében tiltakozásul a kormány munkajogi reformja ellen - jelentette be szerdán Laurent Langlard, az egyik legjelentősebb szakszervezeti szövetség, a CGT tisztségviselője.

Az atomerőművel dolgozói is csatlakoznak az országos sztrájkhullámhoz Forrás: AFP/Lionel Bonaventure

A munkabeszüntetések részét képezik az országszerte meghirdetett sztrájkhullámnak.

- Az összes áramtermelő létesítmény megszavazta a csütörtöktől kezdődő sztrájkot.

Szerda este kilenc órától elkezdjük csökkenteni az áramtermelést - mondta a szakszervezeti illetékes.

Nem akarják megzavarni az Eb-t

A sztrájk az olajfinomítókban sem ért véget. A munkajogi reform visszavonását követelő szakszervezetek a nyolc franciaországi létesítményből négyben továbbra is teljes, kettőben pedig részleges munkabeszüntetést tartanak, de az üzemanyagraktárak blokádjának rendőrségi feloldása óta

az üzemanyag-ellátás jelentősen javult országszerte.

Az Air France állami légitársaság mellett működő második legnagyobb pilótaszakszervezet szerdán bejelentette: a jövő hét végétől kettőtől négy napig terjedő munkabeszüntetést tervez, és egyeztetni fogja akcióját az SNPL-lel, a legnagyobb pilótaszakszervezettel. A légitársaság pilótái fizetésük csökkentése ellen tiltakoznak, és sztrájkjuk egybe esik majd a Franciaországban rendezett labdarúgó Európa-bajnoksággal.

A légiirányítók viszont azt jelentették be, hogy mégsem szüntetik be a munkát péntektől vasárnapig.

Philippe Martinez, a CGT vezetője szerdán az LCP televízióban elmondta:

és tárgyalásokra szólította fel a kormányt.

A vonatok fele nem indult el

A reform legvitatottabb pontja a munkaidő meghatározására vonatkozik. Franciaországban továbbra is 35 órás marad hivatalosan a munkahét, a gyakorlatban azonban ennél minden munkavállaló többet dolgozik, amiért túlórapénzt vagy szabadnapot kap.

Ennek szabályozásában és részleteiben eddig ágazatonként állapodtak meg a munkáltatói képviseletek a szakszervezetekkel.

A kormány ezt a lehetőséget a törvényben a vállalatok szintjére helyezné át, amit a két legradikálisabb szakszervezet, a CGT és az FO nem támogat, miután a befolyásuk csökkenne,

a munkavállalók pedig szerintük kiszolgáltatottabb helyzetbe kerülnének.

Emellett a vasutasok kedd este kezdődött, határozatlan idejű sztrájkja miatt a vonatok csaknem fele nem indult el.