Hiányos a biztonság Sarm-es-Sejkben

Sarm-es-Sejk, Sharm el-Sheikh, repülőtér
Italian tourists wait for their flight home at the airport of the Red Sea resort of Sharm el-Sheikh 03 January 2004, after spending their Christmas and New Year holidays in Egypt. An Egyptian charter plane, carrying mainly French tourists, crashed into the Red Sea shortly after take-off from Sharm el-Sheikh early in the morning. All 148 people on board the Flash Airlines Boeing 737 were killed. AFP PHOTO/Marwan NAAMANI
Vágólapra másolva!
A sarm-es-sejki repülőtéren már régóta hiányos a biztonsági ellenőrzés, ami főképp azt jelenti, hogy gyakran nem működik a csomagokat átvilágító berendezés, valamint csak felületesen ellenőrzik a gépek üzemanyaggal és az utasoknak felszolgálandó élelemmel való feltöltését. Erről neve elhallgatását kérő hét egyiptomi biztonsági tisztségviselő számolt be szombaton az AP hírügynökségnek, köztük több olyan is, aki már több mint egy évtizede dolgozik ott.
Vágólapra másolva!

A sarm-es-sejki és más egyiptomi repülőterek biztonságosságára az október 31-i repülőgép-szerencsétlenség miatt irányult rá a figyelem. Az Egyesült Államok és Nagy-Britannia azt állítja, hogy az orosz gép lezuhanását valószínűleg egy pokolgép okozta, amelyet a biztonsági ellenőrzést kijátszva helyeztek el a fedélzeten.

Hiába jelezték a hibát

Az AP-nek nyilatkozó tisztségviselők elmondták, hogy például az átvilágítóberendezés hibáját többször is jelentették feletteseiknek, de a gépet azóta sem cserélték ki. Ezenkívül a berendezést kezelő, rosszul fizetett rendőrök rendszeresen felajánlják az utasoknak, hogy kenőpénz ellenében kikerülhetik a személyi és a poggyászellenőrzést. "Meg nem tudnám mondani, hányszor

találkoztam olyan poggyásszal, amely tele volt kábítószerrel vagy fegyverrel,

és tulajdonosuk 10 eurót vagy más hasonló összeget fizetett azért, hogy a bőrönd ne akadjon fent az ellenőrzésen" - mondta az egyik alkalmazott, aki a poggyászokat kezeli.

Tíz hónapja ellenőriztek

Az AP megpróbálta elérni az egyiptomi légiforgalmi minisztert vagy a szóvivőjét, hogy reagáljanak ezekre az állításokra, de nem járt sikerrel. Abdel-Fattah esz-Szíszi egyiptomi elnök korábban azt állította, hogy egy brit szakértői csoport egyiptomi kollégákkal közösen 10 hónappal ezelőtt ellenőrizte a sarm-es-sejki repülőtér biztonsági körülményeit, és elégedett volt. A brit közlekedési minisztérium szóvivője nem volt hajlandó elárulni semmit arról, hogy az a szakértői csoport hogyan értékelte a repülőtér biztonságát, de Patrick Mcloughlin miniszter pénteken utalt arra, hogy a repülőgépekre feladott poggyászok átvizsgálása nem volt megfelelő, ezért elrendelte a brit járatokra felszállók és csomagjaik megszigorított ellenőrzését Sarm-es-Sejkben.

Energiatakarékosság

Hiába azonban, mert a feladandó csomagok átvilágítására használt szkenner gyakran nem működik - mondták az AP-nek nyilatkozó egyiptomi tisztségviselők. Egyikük elmondta, hogy látta már többször azt is, amint

kihúzták a hálózati aljzatból a berendezés csatlakozóját energiatakarékosság céljából.

Egy másik tisztségviselő elmondta, hogy a kezelő személyzet mindig gondoskodik a szkenner működéséről, amikor nemzetközi szakértők ellenőrzik a biztonságot.

- mondta. Ha működik a szkenner, akkor is gyakran csak szúrópróbaszerű ellenőrzést végeznek vele - mondták.

Korábbi felvétel Forrás: Marwan Naamani

Sarm-es-Sejkben egyes repülőgépeket a helyi szállodák látják el azokkal az ételekkel, amelyeket az utasoknak szolgálnak fel a légikísérők. Az ellenőrzéssel megbízott tisztségviselők általában nem ellenőrzik a szállítmányt, mert úgy gondolják, hogy ha ismerik a szállító személyt, akkor ez nem fontos, ezenkívül

a szállító gyakran lekenyerezi őket egy-két adag étellel, hogy időt nyerjen.

"Az ember nem ellenőrzi az ismerősét, vagy annak az ismerősét, mert ez udvariatlanság" - mondta az egyik név nélkül nyilatkozó.