Áramszünet miatt is akadozott a közlekedés a Csalagútban

eurotunnel, csalagút csatorna-alagút, masiniszta, mozdonyvezető, vasút, vasúti közlekedés
Kilátás a vezetőfülkéből a Csalagútban
Vágólapra másolva!
Vasárnap áramszünet miatt állt le egy időre a vasúti közlekedés a Csalagútban. A szombati tűz miatt amúgy is csak egy alagút járható a kettő közül, és ott is csak lassabban lehet menni. Húszezer ember várja, hogy eljuthasson a céljába.
Vágólapra másolva!

Ismét majdnem teljesen leállt a vasúti forgalom vasárnap délután a Nagy-Britanniát Franciaországgal összekötő Csatorna-alagútban, amelyet szombaton tűz miatt lezártak. Most a tűzesettől függetlenül, egy hosszabb ideig tartó áramkimaradás miatt kellett lezárni az Eurotunnel társaság által működtetett alagútpárt mindkét irányban. A vasárnapi zárlat két órán át tartott.

Több tucat járatot töröltek

A Eurostar szuperexpresszeket közlekedtető cég vasárnap délután közölte, hogy az áramellátási probléma miatt a Londonból Párizsba és Brüsszelbe közlekedő vasárnapi járatok közül hatot, a Párizsból és Brüsszelből Londonba induló szerelvények közül ötöt törölt. Előzőleg a tűz miatt is töröltek már 26 járatot.

Az újabb fennakadás előtt nem sokkal, vasárnap délután indult meg részlegesen és több órás késésekkel a forgalom, közel egy napos szünet után. Az alagútzárlat, valamint az áramkimaradás okozta újabb vasárnapi járatkiesések miatt majdnem 20 ezren már második napja nem tudnak eljutni célállomásukra.

Órákat várnak

A helyzetet súlyosbítja, hogy a két alagút közül a vasárnapi újabb teljes zárlat előtt is csak az egyik működött (a másikban még vizsgálják a szombati tűz okozta károkat). Ráadásul a működő alagútban jelentős sebességkorlátozásokat is bevezettek. Több utas arról számolt be vasárnap a Twitter közösségi üzenőportálon, hogy három-négy órája ül mozdulatlan szerelvényeken az alagút angliai bejáratánál.

Kilátás a vezetőfülkéből a Csalagútban Forrás: AFP/Denis Charlet

Az 1994-ben megnyílt Csatorna-alagútban háromféle vonat közlekedik:

  • a Eurostar társaság óránként 300 kilométeres sebességgel haladó szuperexpresszei utasokat szállítanak London, Brüsszel és Párizs, illetve több köztes célállomás között;
  • a Eurotunnel által működtetett Le Shuttle-szerelvényeken személyautók, motorkerékpárok és buszok kelhetnek át Folkestone-ból Calais-ba és vissza, emellett külön,
  • teherautók szállítására kialakított, konténerszerű vasúti kocsikat vontató szerelvények is közlekednek.

A szombati tűz ez utóbbiak egyikén keletkezett: egy kamion gyulladt ki az alagút franciaországi végén. Az alagút megnyitása óta eltelt két évtizedben ez a harmadik komolyabb tűzeset.

Milliárdos károk

Az eddigi legnagyobb tűzvész 1996-ban történt, amikor egy teherautó-szállító vonaton kigyulladt egy kamion. Akkor a károk helyreállítása 200 millió fontba (85 milliárd forintba) került, és az Anglia felé tartó szerelvények fél évig csak úgy tudtak közlekedni, hogy a sérült szakasz előtt átmentek a szembejövő forgalmat lebonyolító másik alagútba.

Jelentős károkat okozó tűz volt az alagútban 2008 őszén is, amikor szintén egy teherautó gyulladt ki.

A Eurotunnel szerint a mostani tűz nem okozott az előző incidensekhez hasonló károkat, de a sérült alagutat vasárnap még nem nyitják meg.