Micsoda? Magyar és érdekes?

Google-székház, New York
Itt népszerűsíthették magukat a közép-európai országok
Vágólapra másolva!
A visegrádi országok délutánja volt a szerdai a Google New York-i székházában. Az informatikai óriáscég színpadán mind a négy állam egy-egy sikeres startup vállalkozását mutatta be, majd vezető politikusok pódiumbeszélgetés keretében próbálták meggyőzni a közönség tagjait, hogy fektessenek be Közép-Európában. Magyarországot Áder János és a Prezi képviselte, első ránézésre meggyőzően. Az Origónak Somlai-Fischer Ádám Prezi-társalapító beszélt a világsiker hátteréről.
Vágólapra másolva!

Gyakran ad elő ilyen környezetben?

Két hete jártam Mexikóvárosban, ahol én voltam az egyik, aki San Francisco polgármesterével közösen népszerűsítette a Szilícium-völgyet. Ott azon csodálkoztak, hogy nem amerikaiként is lehet valami érdekeset alkotni az amerikai piacon. Utazunk többen is a Preziből, elmeséljük, hogy mit tanultunk, és arra ösztönzünk másokat, hogy alapítsanak cégeket, hozzanak létre érdekes dolgokat.

„Nem amerikaiként érdekeset.” Gondolom, kérdezték már elégszer, de mi kell ehhez? Elég kevés az igazán sikeres magyar startup.

Szerintem majd lesznek többen is. Nekem szerencsém volt, gyerekkorom óta sokat utaztam, különböző kultúrákat ismertem meg. Az Erasmusszal diplomáztam Svédországban, aztán mint médiaművész tényleg az egész világot bejártam.

Mit tanult meg eközben?

Volt néhány dolog, ami nagyon hasznos volt. Az első, hogy még a legsikeresebb országokban is azok tudnak elérni valamit, akik sokat dolgoznak érte. Nem leszek attól eleve sikertelen, hogy rossz helyre születtem. Tényleg rengeteget kell érte dolgozni, de ha szereted, amit csinálsz, akkor ez boldoggá tesz.

A társalapító prezentál a Preziről Forrás: Vörös Szabolcs

A másik, amit szintén megtanultam, hogy a civilizáció szerencsére már eljutott egy olyan szintre, hogy ha valaki valami érdekessel találkozik, nem igazán érdekli, hogy az honnan jön – persze érdekelheti, mert kíváncsi, de nem fog attól valamit nem szeretni, mert az magyar vagy szlovák, orosz vagy amerikai. Most is rengetegen megköszönték a Prezit: a kávékészítő ugyanúgy, mint a Google alelnöke.

Mit mondanak?

Azt, hogy nagyon örültek, amikor használták. A kávézós srác szerint ez segítette át az egyetemen, a Google-alelnök pedig azt mondta, hogy kevesebb kreativitásra van otthon szüksége, mióta a tizenéves lányai a Prezit használják. A legtöbben az élményeikről beszélnek.

Hírünket viszik

Egészen különös volt a New York-i Google-székházban azt látni, hogy az elnöki pódiumbeszélgetés után öltönyös huszonévesek állnak sorba a kötött pulóverben és tornacipőben előadó Prezi-alapítóhoz. Somlai-Fischer Ádámék találmányával Áder János köztársasági elnök is példálózott, amikor arról kérdezték, miért érdemes Magyarországra befektetéseket hozni. Az okok sorolásánál persze nem maradtak el a kötelező körök – magyar Nobel-díjasok, Rubik-kocka, golyóstoll – sem, de a diaalapú kiselőadásokat zárójelbe tevő Prezi valóban meggyőző, végre nem a dicső múltba révedő érvként hathatott.

Ha már a Google-székházban vagyunk: lesz valamilyen együttműködés?

Nem az volt a cél, hogy itt ülők a Prezibe fektessenek be, mert már elég nagyok vagyunk ahhoz, hogy ezt magunknak intézzük. Inkább azért volt ez a rendezvény, hogy a régiónkba jöjjenek, és találjanak érdekes induló vállalkozásokat.

Itt népszerűsíthették magukat a közép-európai országok Forrás: Vörös Szabolcs

Én azért jöttem ide, hogy Magyarországot népszerűsítsem. Nem ettől az ötven embertől lesznek a Prezinek új ügyfelei, hanem

Valamilyen jó tanács az induló kiscégeknek?

Az életünk már nem olyan drasztikusan más Magyarországon, mint Amerikában, Izlandon vagy Brazíliában – nagyon sok minden ugyanaz. Tehát ha valamit kitalálsz, ami számodra releváns, téged érdekel, és értéket hoz a környezetedben másoknak, nagyon jó esély van arra, hogy ez a világon máshol is értéket fog teremteni.

Somlai-Fischer Ádám társalapító és Kóbor Hanna, a Prezi közösségimédia-menedzsere a manhattani Google-központban Forrás: Vörös Szabolcs - Origo

Nem a startupoknál kell körülnézni, hanem abba kell belegondolni, hogy mi az, ami mások számára értéket fog hozni. Ha ezt valaki kipróbálja, és sikereket ér el, akkor nagyon nagy esélye van arra, hogy ugyanez a világ más pontjain is működni fog.

Ezen a prezin megtekintheti Somlai-Fischer Ádám előadását is