Nyilvános az eltűnt repülő utolsó üzenetének teljes leirata

Maláj gép, eltűnt repülőgép, egy ausztrál katonai repülőgép ablakából készített felvétel azonosítatlan roncsokról az óceánban
Indiai-óceán, 2014. március 31. Az Ausztrál Királyi Légierő, a RAAF (Royal Australian Air Force) egyik AP-3C Orion gépének ablakából készített felvétel egy azonosítatlan eredetű törmelékről a Malaysia Airlines eltűnt MH370-es járatszámú repülőgépe utáni keresés során valahol az Indiai-óceánon 2014. március 31-én. A Pekingbe tartó Boeing 777-es gép 239 emberrel a fedélzetén március 8-án tűnt el a légiirányítók radarjainak képernyőjéről. (MTI/AP/Pool/Rob Griffith)
Vágólapra másolva!
Tömör üzenetváltás technikai fordulatokkal. Az üzenetváltásban nincs semmi különös, a malajziai hatóságok mégis egészen mostanáig visszatartották az MH370-es járat rádióbeszélgetésének az átiratát. Az utolsó mondat körüli zavar még mindig dühíti a hozzátartozókat.
Vágólapra másolva!

Az eltűnt malajziai repülőgép rádióbeszélgetéseiből kiderül, hogy nem pont úgy hangzott el a pilóták utolsó üzenete, ahogy azt a malajziai hatóságok korábban állították, ám a most nyilvánosságra hozott átirat ennél nagyobb meglepetést nem okozott, és az üzenetváltás semmilyen rendellenességre nem utal. Vagyis úgy tűnik, hogy a nyomozásban dolgozó szakembereknek a munkáját nem könnyíti meg a pilóták és a légi irányítók üzenetváltása.

Az átiratban Háy György volt pilóta sem talált semmi különöset. A repülésbiztonsági szakértő az Origónak azt mondta: "Az elbúcsúzás ugyanaz volt, mint az előző irányítótól, kivéve, hogy a frekvenciát most nem ismételte vissza, ami szabálytalan ugyan, de nem számít ritkaságnak a gyakran használt útvonalakon."

Az 54 perces üzenetváltás tömör, és többnyire technikai fordulatokat tartalmaz. Az átirat végén a légi irányítás elköszön a pilótáktól, és arra utasítja őket, hogy lépjenek kapcsolatba a vietnami kollégákkal, miután a járatnak a vietnami légtérben kellett volna folytatnia az útját. Az utolsó, helyi idő szerint hajnali 1 óra 19 perckor elhangzó mondat - "Jó éjszakát, Malaysian három hét nulla" - pedig az MH730-as járat egyik pilótájának a szájából hangzik el. A gép nem sokkal ez után tűnt el a radarról.

A Malaysia Airlines korábban azt közölte, hogy az utolsó mondat feltehetően a másodpilóta szájából hangzott el, de a most kiadott nyilatkozat szerint ezt a még zajló nyomozásnak meg kell erősítenie. Arra a malajziai hatóságok továbbra sem adtak magyarázatot, hogy korábban miért azt közölték, hogy "Rendben, jó éjszakát" volt a pilóták utolsó üzenete.

A járatról érkező utolsó mondat jó ideig az egyik legárulkodóbb jele volt annak, hogy a gépet esetleg szándékosan eltérítette a két pilóta, az 53 éves Zaharie Ahmad Shah kapitány és a 27 éves Fariq Abdul Hamid másodpilóta. A "Rendben, jó éjszakát" a Guardian szerint szokatlanul közvetlen, ezért a szabványtól eltérő és gyanús elköszönésnek számított volna.

Roncsokból már sok van, magyarázatból már kevesebb Forrás: MTI/AP/Pool/Rob Griffith

Ez az apró, de fontos korrigálás feltehetően csak tovább fokozza majd a repülőgépen utazó, főként kínai állampolgárok hozzátartozóinak dühét. Kína az elmúlt hetekben többször megvádolta Malajziát, hogy hibákat követett el a keresés során, és szándékosan visszatartott fontos információkat.

Az átirattal együtt kiadott nyilatkozat szerint a malajziai hatóságok és a nemzetközi nyomozók továbbra is úgy gondolják, az MH370-es járat mozgása arra utal, hogy a gépet szándékosan irányították a fedélzetről. Arra, hogy valójában mi történhetett a gépen, a fekete doboz adataiból lehetne következtetni, de egyelőre még nem találták meg, mint ahogy a gépet és az utasokat sem.

A rádióbeszélgetés átiratát megkapják az utasok hozzátartozói. A legújabb nyilatkozatok alapján azonban nem számíthatnak arra, hogy az eltűnt gép ügye egyhamar megoldódik. A malajziai országos rendőrfőkapitány a szerdai sajtóértekezletén azt mondta, elképzelhető, hogy soha nem sikerül felderíteni az ügyet. A nyomozás több részletéről nem számolhatott be, de közölte, hogy Malajzia még mindig bűnügyként kezeli az eltűnt utasszállító repülőgép tragédiáját, és négy lehetőségre koncentrál: gépeltérítés vagy szabotázs történt, illetve a gépen lévők közül valakinek volt valamilyen egyéni vagy pszichológiai problémája.