Messzebb juthatott el a maláj gép, mint bárki gondolta

Vágólapra másolva!
Rossz helyen kereshették eddig az eltűnt Boeing 777-est, ezért a maláj hatóságok egyre távolabbi országokat kérnek fel adatszolgáltatásra, illetve tengeri és szárazföldi kutatásra. Már 25 állam vesz részt az akcióban, az új forgatókönyvek gépeltérítést valószínűsítenek. A sok utast kereső Kína eredményeket sürget.
Vágólapra másolva!

Egyre kilátástalanabbnak tűnt az eltűnt maláj utasszállító kép felkutatása, ezért vasárnap délelőtt Malajzia 15 ország segítségét kérte, két feltételezett légifolyosó mentén. A felkért államok közé tartozott India, Kazahsztán, Üzbegisztán, Kirgizisztán, Türkmenisztán, Pakisztán, Banglades, Kína, Mianmar, Laosz, Vietnam, Thaiföld, Indonézia, Ausztrália és csendes-óceáni gyarmatai miatt Franciaország is. A vizsgálatok alapján valószínűsítették, hogy az utolsó radarpozíció után még hét órán keresztül repülhetett a gép, valószínűleg nyugati irányba.

Néhány órával később fordulat következett be a kutatásban: Malajzia további tíz országot kért fel az együttműködésre, mert arra gyanakszik, hogy a Boeing 777-200 sokkal messzebbre juthatott rel, mint korábban feltételezték. Elsősorban műholdas adatok adhatnak reményt, de a maláj hatóságok az utasok társadalmi és politikai hátterét is szeretnék feltérképezni, mert arra gyanakodnak, hogy a fedélzeten gépeltérítés történhetett. Az utasszállíton zömében kínaiak utaztak, Kínában ugyanakkor egyre többen kezdik bírálni Malajziát a hozzá nem értő nyomozás, illetve a rosszul levont következtetések miatt.

India a maláj kérésére vasárnap reggel átmenetileg felfüggesztette a kutatást az eltűnt malajziai repülőgép után, arra várva, hogy a Kuala Lumpur-i kormány új kutatási területeket jelöljön ki. Az indiai haditengerészet és a légierő eddig már több mint 250 ezer négyzetkilométernyi területet fésült át az Andamán-tengeren és a Bengáli-öbölben az utasszállító repülőgép után kutatva.

A malajziai hatóságok átkutatták a Boeing 777-es kapitányának és másodpilótájának otthonát, miután elhatározták, hogy a nyomozás során feltérképezik a személyzet és az utasok társadalmi, gazdasági, politikai hátterét, mert bizonyosak abban, hogy a gép nem baleset miatt tért le az előírt útiránytól, és hogy a gépen valaki szándékosan kikapcsolta a kommunikációs rendszereket.

A nyomozók szerint a kommunikációs rendszerek kikapcsolása ellenére a gép még hét órával a felszállása után is jelet adott egy műholdnak, és ebből arra lehet következtetni, akár a Kaszpi-tenger keleti partjáig, akár az Indiai-óceán déli részéig eljuthatott. Mint szombaton közölték, két légifolyosót vizsgálnak, amelyek ezekbe az irányokba vezetnek. Vasárnap már sokkal valószínűbbnek tartották, hogy a gép az Indiai-óceán déli része felé tért el az előírt iránytól, mert ha Közép-Ázsia felé tartott volna, akkor sok ország fölött kellett volna átrepülnie, forgalmas folyosókon, és ebben az esetben nagy valószínűséggel észlelték volna ezen országok földi irányítói. Az Indiai-óceán déli része azonban a Föld legeldugottabb részeinek egyike, az óceán mély, és a térségre kevés radar figyel. Ha a gép az óceánba zuhant, akkor hónapokig is eltarthat, amíg megtalálják, de az is lehet, hogy soha nem bukkannak a nyomára.

Időközben egyre több információt osztanak meg a hatóságok a gép pilótáiról is. A 53 éves Zaharie Shah kapitányt teljesen hétköznapi életet ismerő, családos emberként ismerték, aki három évtizede szolgál a légitársaságnál, és 18 ezer órás repülési tapasztalat van a háta mögött. Fariqe Abdul Hamid másodpilóta nemrég szerezte meg a vizsgáját a Boeing 777-esre, és a munkatársai szintén megbízható munkaerőként jellemezték. Shah annyira fanatikus volt, hogy otthonában is épített magának egy szimulátort, videókat is töltött fel róla az internetre, és a barátait is meghívta kipróbálni.

A világsajtóban többféle teória is felmerült a gép eltűnésével kapcsolatban, a legmerészebb szerint az indiai óceáni Diego Garcia sziget velé vette az irányt, ahol (Mauritius és India között) egy amerikai katonai támaszpont működik. Innen az amerikai tengerészet és légierő Indiát és Pakisztánt is támadni tudná, ezért a bázis ellen hajtott volna végre merényletet az eltérített utasszállító gép. A Pentagon nem kommentálta a Bild am Sonntag értesüléseit, sem egy esetleges támadásról, sem pedig a gép lelövéséről.

Franciaország bejelentette, hogy Malajziába küld hátom olyan szakembert, akik jártasak a polgári légiforgalmi nyomozásban. Najib Razak maláj miniszterelnök szerint az ACARS kommunikációs rendszert követlenül a felszállás után, még az ország keleti tengerpartja felett kikapcsolták, a második transzpordert pedig nem sokkal ezután deaktiválták - mégpedig a gép fedélzetéről, de nem a pilótafülkéből. A rendszerek kikapcsolása után, a vietnami légiirányítókkal beszélt utoljára rádión a kapitány, aztán minden kapcsolat megszakadt. Most szabotázs, gépeltérítés és terrorizmus gyanújával nyomoz a rendőrség.