A bazárosok próbálják megmenteni Görögország becsületét

Vágólapra másolva!
Hiába csalogatják a turistákat ellenállhatatlan strandokkal és páratlan antik romokkal, a gazdasági válság Görögország turizmusára is csapást mért az elmúlt években. Az elfogyó vásárlókat, csődbe menő üzleteket látva néhány szuvenírboltos úgy döntött, hogy nem vár a folyton széthulló, egyhelyben toporgó kormány segítségére, saját kezébe veszi az ország feltámasztását.
Vágólapra másolva!

"Görögország- Látogasd meg idén nyáron, amíg még teheted" - hirdeti egy apokaliptikus szlogen az ország elkerülhetetlen pusztulását egy internetes plakáton. A képen egy Görögország-alakú sziget döglődve lebeg a tengerben, majd szép lassan széthullik és alámerül. Már csak az északi rész, az ország háta lóg ki szigetként a vízből, de még mindig páratlan szépségekkel várja a turistákat. Utolsó lehetőség - sugallja a plakát, félreérthetetlenül utalva a gazdasági, pénzügyi és politikai válságban vergődő ország szomorú helyzetére.

A poszter, amelyet némi iróniával fűszerezve, de mégis a válság által megtépázott Görögország feltámasztására készített a Beetroot nevű görög designer csoport márciusban, nem az egyetlen jele a turizmus haldoklása elleni küzdelemnek. Egy másik kampányban egy görög hetilap megrendelésére árasztották el a világot olyan poszterekkel, amelyek szerint a görög napsütés, a görög tenger vagy a görög szépség nincs válságban, bátran utazhatnak a turisták a csodálatos országba. Ezeket a kampányokat nem a pénzhiánnyal küzdő görög állam fizeti: magazinok, művészek, üzletemberek saját kezdeményezései, amivel próbálják megmenteni országuk becsületét.

Forrás: Visnovitz Péter [origo]
A kép szereplői klippet forgattak Athénben a YMCA dallamára

A pénzügyi összeomlás küszöbén álló országban, ahol a gazdaság egyik fő bevételi forrása a turizmus, valóságos kegyelemdöféssel ér fel a turisták elmaradozása, a bevételek kiesése. Miközben a múlt héten ismét parlamenti választáson próbáltak az emberek politikai vezetőket választani a problémák megoldására, néhány, a turizmusban dolgozó görög már továbblépett ezen, és saját kezébe vette a dolgokat.

Rivalizálásra nincs idő

"A görög kormányok teljesen rosszul intézték a dolgokat" - mondja az athéni Akropolisz alatt húzódó sétálóutca egyik üzletének tulajdonosa, Christos Thalassinos. A férfi szerint az ország vezetői éveken át hitegették az embereket azzal, hogy minden rendben lesz, most mégis rájuk szakadt a válság. "A turizmus érezhetően visszaesik, 2007-hez képest 50-60 százalékkal csökkent a forgalom az üzleteinkben" - mondja.

Forrás: Visnovitz Péter [origo]
Összefogtak az árusok a Pandrosou utcában

A válság egész Athénban érezhető: a szegényebb külvárosokban sorra mennek csődbe a boltok, mert az átlag görögöknek egyszerűen nincs pénze vásárolni - mesélte az [origo]-nak több helyi lakos is. A rosszabb, szegényebb környékeken egymást követik a lehúzott redőnyű, eladó üzlethelyiségek, beljebb, a februári és a tavalyi demonstrációk helyszínein pedig még most is látni kiégett, elhagyott boltokat. Az Akropolisz környékén, a turistanegyedben lévő üzletek ugyan még nem jutottak hasonló sorsra, de itt is egyértelműen érzik a válság harapását.

Thalassinos, a New Yorkban felnőtt, majd Görögországba visszatérő fiatal üzletember szerint a boltok tulajdonosai nem várhatnak arra, hogy a politikusok majd megoldják a gondjaikat, saját sarkukra kell állniuk. A férfi ezért néhány társával összeállt, hogy egységbe szervezze a sétálóutca, a Pandrosou utca több mint 70 üzletét, és közösen lendítsék fel a hanyatló forgalmat. "Később lehet majd újra harcolni, rivalizálni egymás között, de most, a válságban össze kell fognunk, és közösen kell építenünk valamit a semmiből" - mondja.

Feltámasztani egy utcát

Thalassinos fő célja, hogy az utca, amelyben ékszerüzlete és két másik boltja áll, egységes, saját karaktert nyerjen és berobbanjon a köztudatba, felkerüljön a térképekre, útikönyvek oldalaira is. A belvárosi vásárló utcában, ahol a hagyományos szuvenírkacatoktól a görög kézműves termékeken át a művészeti különlegességekig szinte mindent árulnak, meg is van a potenciál. Mivel azonban az üzletek rengeteg különböző emberhez tartoznak, eddig nem sikerült hatékonyan fellépniük, fejlődniük: az egyszerű szuvenírboltosok most ezen változtatnak azzal, hogy új brandet adnak a Pandrosou utcának.

Forrás: Visnovitz Péter [origo]

Az első lépések természetesen visszafogottak: Thalassinos Facebook-oldalt, saját logót, saját designt készíttett az utcának. "Vannak itt 70 éves bolttulajdonosok is, akik azt sem tudják, mi az internet, de érzik a jó szándékot, és támogatják a kezdeményezést" - mondja az üzletember. Szerinte az a legnagyobb eredményük, hogy az eddig rivalizáló üzletek elkezdtek szóbaállni egymással, és ahelyett, hogy csak panaszkodnának, együtt tesznek valamit a bizonytalan jövő ellen. A tervek szerint az óvárosi sétálóutca egyszer majd olyan erős márka lesz, mint egy nagyobb pláza, és az Athénba látogatók név szerint keresni fogják.

Újjáépíteni Görögországot

Az ötletgazda Thalassinos szerint meglepően jól fogadta a világ a kezdeményezést: a Pandrosou utcáról a kezdetek óta már a BBC és a Huffington Post is közölt riportokat, egy nagy magazin pedig egész oldalas hirdetési felületet ajánlott nekik ingyen. Az álmok pedig nem érnek véget az utca határán, az üzletember szerint készek segíteni, tanácsokat adni bármelyik másik görög város boltosainak is, ha azok hozzájuk fordulnak.

Thalassinos és társai részt vettek egy olyan kampányban is, amely a kormány segítsége nélkül népszerűsítette Görögországot külföldön: a New York-i Time Square-en a görög tuisztikai szektor résztvevői által összedobott pénzéből helyeztek el egy hatalmas hirdetést, amely az országba csábította az amerikaiakat. Az athéni utca üzletei járultak hozzá a harmadik legnagyobb összeggel, mintegy 1200 dollárral a reklám megvalósításához. "Húsz üzletet jártam végig, és sehol nem mondtak nemet a kérésre" - magyarázza az üzletember a görögök összetartásának erejét.

Forrás: Visnovitz Péter [origo]
Drachmát is árulnak

Egy másik kampány Thalassinos saját fejéből pattant ki: karkötőket kezdtek árulni RG betűkkel, amelyeknek a bevételét (a költségeik levonása után) jótékony célra, görög hajléktalanok, elesettek megsegítésére fordították. A Görögország nemzetközi betűkódját (GR) megfordító karkötő jelentése: "Rebuild Greece", újjáépíteni Görögországot. A férfi szerint a karkötővel egyfajta érzelmi összetartást és támogatást szeretnének létrehozni a társadalomban, energizálni akarják az embereket, hogy panaszkodás helyett ők is tegyenek a saját országukért.

Az üzletember szerint az athéni utca lendületes kezdeményezésére már politikusok is felfigyeltek, és a választások előtt több megkeresést is kaptak különböző pártoktól, akik el akartak jönni hozzájuk érdeklődni, szerepelni, osztozni a sikerben. "Mindegyikre nemet mondtunk, mindet elhajtottuk" - mondja Thalassinos. "Nekünk ugyanis mindennél fontosabb, hogy kimaradjunk a politikából, és pártatlanok maradjunk. Mi nem politikai oldalt képviselünk, hanem a görög boltosokat."