Döglöttek a nők a nagy Khanna megrebbenő szemeitől

Elhunyt Radzsesh Khánna bollywoodi szupersztár, rajongók kísérik a színész koporsóját Mumbaiban
Vágólapra másolva!
A saját vérükkel írtak neki szerelmes levelet, összeházasodtak az arcképével, csókokkal borították a kocsiját, majd elájultak - Rajesh Khanna minden lépését hisztérikus állapotba került lányok, nők és nagymamák követték egykor. Bollywood első igazi szupersztárja, aki a hetvenes években a kötelező hindi énekes betétekkel megtűzdelt romantikus filmek sorában villogtatta a mosolyát, 69 évesen halt meg. Szívesen végigtátogta a hindi fimslágereket, de nem akart rosszfiú lenni, ezért vesztette el a közönségét.
Vágólapra másolva!

"A szupersztár szót neki alkották, és mindig az övé marad, senki másé" - így méltatta a Twitteren Amitabh Bachchan, az indiai mozi legendája Rajesh Khannát, aki 69 éves korában, hosszú betegség után szerdán halt meg. Bachchan nem volt ott a halálakor, de az utolsó szavait is ő tette közzé: Khanna csak annyit mondott, "ideje összepakolni".

A csütörtöki hamvasztásra üvegkoporsóban vitték a bollywoodi romantikus filmek első igazi hősszerelmes sztárját. Testét fehér virágszirmokra fektették, és a szakadó esőben több ezer, az út mentén szorongó, fára csimpaszkodó rajongó nézte a menetet. A mumbai-i sajtó egy korszak végének nevezte Khanna halálát, amely "nemcsak a rajongóinak nagy veszteség, hanem az egész nemzetnek, amelynek egy generációja nőtt fel a filmjein.

Forrás: AFP/Punit Paranjpe
Forrás: AFP/Punit Paranjpe

Rajesh Khanna temetése

Rajesh Khanna, akit Indiában mindenki Kakának vagy Kakadzsínak becézett, az ország első olyan híres embere volt, akinek láttán olyan hisztérikus hangulatba kerültek a rajongók, mint amilyet mondjuk Elvis Presley vagy Michael Jackson tudott elérni karrierje csúcsán. Ott, ahol megjelent, a nők csapatostul ájultak el. Voltak, akik eljátszották, amint a fényképével összeházasodnak, mások csókokkal borították el a limuzint, amelyben ült, de a hetvenes évek közepén legalább három nő vágta fel a csuklóját Khanna egyik filmjének a forgatási helyszínén, Delhiben. Állítólag többen a saját vérükkel írtak neki szerelmes levelet vagy házassági ajánlatot.

"A tanúja voltam a hisztériának, amit Khanna jelenléte kiváltott. Amikor az első filmünket forgattuk együtt, az Aradhanát, még nem tudtam, mi készül. Nem tudtunk úgy kimenni a sminkszobából, hogy meg ne rohanjanak. Az egész területet ellepték a lányok, akik mind megpróbáltak ráugrani. Azelőtt, és azóta sem láttam soha ehhez hasonlót" - emlékezett vissza a Khannát övező hisztériára a Times of India kérésére Sharmila Tagore, a korszak ünnepelt bollywoodi színésznője, aki több filmben is a partnere volt.

Rajesh Khanna élete képekben

Nem csak kislányok rajongtak érte, hanem az anyákat és a nagymamákat is elvarázsolta. "A kurtában, amit mindig hordott, úgy nézett ki, mint a szomszéd fiú, akit a lányok hazavinnének bemutatni a mamájuknak. Ezzel együtt csöndes elegancia lengte körül, valami királyi, ami mágnesként vonzotta felé az embereket" - ömlengett Bachchan egy interjúban Khannáról.

1969 és 1971 között a filmsztár - aki egy tehetségkutató versenyen tűnt fel, majd vált pillanatok helyett India-szerte bálványozott színésszé - dalai tizenötször egymás után lettek listavezető slágerek, ezt azóta sem tudta utána csinálni senki. (A Mere sapno ki rani című dal a hatvanas évek indiai fiataljainak gyakorlatilag a himnuszává vált.) Az indiai romantikus filmeknek ugyanis kötelező kellékei a hindi énekes betétek, amelyeket Khanna az élete során készült mintegy 160 filmben engedelmesen végigtátogott. A legtöbbször ugyanis nem maguk a színészek éneklik a dalokat, csak az arcukat adják hozzá a vásznon. Így Khanna sikereinek legalább egy részét Kishore Kumarnak, a kellemes hangú énekesnek köszönheti, aki felénekelte helyette a slágareket a The Hindu szerint.

Rajesh Khanna: Kuch To Log - az Amar Prem című film egyik slágere

A The Hindu szerint Khannát nem annyira a sokoldalú karaktermegformálás emelte a legnagyobbak közé, hanem azok a manírok, amelyeket csak ő tudott jól csinálni: ahogy kicsit vontatottan beszélt, ahogy szünetet tartott, ahogy megvillantotta a szemét, vagy ahogy félénken de mégis csibészesen elmosolyodott, vagy ahogy félrehajtotta a fejét. A könnyed szerelmes filmek mestere volt, és a hatás érdekében nemcsak a közönsége szerint felháborító jóképűségét használta fel, hanem az orgánumát is.

A New York Times szerint viszont bátorságra vall, hogy Khanna nem csak kifogástalan figurákat volt hajlandó eljátszani, és a társadalmat feszítő ellentétekre is rámutatott egy-egy filmje. Az 1973-as Namak Haraamban egy szakszervezeti vezetőt játszott, aki a mumbai-i gazdag malomtulajdonosok ellen küzd. Az egy évvel korábbi Amar Prem (Örök szerelem) című filmben egy nős férfit alakított, aki egy férjes asszonyba szeret bele. Játszott alkoholista kamionsofőrt, sorozatgyilkost és terhes feleségét elhagyó féltékeny férjet is.

Rajesh Khanna öt legromantikusabb filmje

Az újabb és újabb sikerek után az egyik bollywoodi forgatókönyvíró azt javasolta neki, hogy gondolja újra az imidzsét: a jólfésült szerelmes helyett legyen inkább lázadó típusú karakter. A színész nem fogadta meg a tanácsot, és ezzel megágyazott Amitabh Bachchan hatalmas sikerének. A gyorsan jött sikert gyorsan jött sikertelenség követte.

Miután Khanna mintegy tíz évig uralta az indiai mozivásznakat, Bachchan lépett a helyébe a mozinézők szemében. Az Anand című filmben Khanna és az akkor mág ismeretlen Bachchan együtt játszottak, és a The Hindu szerint a változás oka az volt, hogy Khanna már nem volt elég fiatal, ráadásul a 80-as, 90-es évek közönsége már inkább egy vagányabb és lázadóbb karakterű sztárra vágyott, aminek Bachchan felelt meg inkább. Ráadásul utóbbi többször is képes volt alkalmazkodni Bollywood változó igényeihez, és még középkorúan is megtalálta a helyét a filmiparban, Khanna ezt nem tette meg, és inkább kibékült a helyzettel, hogy már nem olyan sikeresek a filmjei, mint korábban.

Csak az utóbbi években volt néhány visszatérési kísérlete - miután a kilencvenes évek elején tett egy kis kitérőt a politikába a Kongresszusi Párt képviselőjeként. Egy reklámfilmet forgatott le például, amelyben már erősen lesoványodva szerepel, és amely nosztalgiát próbált ébreszteni a régi idők iránt. A reklámra vegyesen reagált a közönség, sok rajongó kijelentette, hogy inkább szeretné olyannak megőrizni az emlékeiben Khannát, amilyen a sikerei csúcsán volt, aki a legszebb színésznőket csábította el a filmekben.

Fans forever - reklám Rajesh Khanna főszereplésével

Egy 1990-es tévéinterjúban azt mondta, nem volt felkészülve a sikerre. "Sosem gondoltam volna, hogy ekkora sikerem lesz" - mondta. Az ezt követő sikertelenség viszont megzavarta, tette hozzá. "De persze, a show megy tovább, a trendek változnak, az emberek pedig valami újat keresnek." "A halálos ágyamon azt fogom mondani, mindenből a legjobbat kaptam. A király úgy hal meg, mint egy király. Talán nem követi senki, talán egyedül hal meg a sivatagban, de még akkor is, ő a király."

Rajesh Khanna 1942-ben született a punjabi Amritsarban. 1973-ban vette feleségül az akkor 16 éves színésznőt, Dimple Kapadiát. Bár 1984-ben külön költöztek, soha nem váltak el. Két közös gyermekük született, Rinke és Twinkle Khanna.

Az indiai filmipar - a Bollywoodban készülő évi mintegy ezer film - évente 3,6 milliárd nézőt vonz és 1,5 milliárd dolláros forgalmat bonyolít. Itt megnézheti Rajesh Khanna számos filmjét, itt pedig hosszú részleteket nézhet egy tipikus indiai romantikus filmből, amelyet Budapesten forgatnak, így - Olaszország szerepében - felbukkan benne a Parlament, az Operaház és a város sok más látványossága, mint például a sárga villamos, a szenvedélyes BKV-ellenőr és a cigányzene.