Maga most visszamászik a fedélzetre, ez parancs!

Gregorio De Falco, a partiőrség parancsnoka beszólt Francesco Schettino olasz hajóskapitánynak, luxushajó baleset, vada a bordo cazzo, costa concordia
Vágólapra másolva!
Egy éve még a váratlan helyzetekért rajongó laza tengerész képében tetszelgett, pár nap alatt viszont első számú közellenség lett Olaszországban az a hajóskapitány, aki a múlt pénteken sziklának vezette a Costa Concordia óceánjárót. A kapitány bukásával párhuzamosan új sztár született: a tehetetlen kapitányt leüvöltő, erélyes tengerésztisztet az olasz tökösség megmentőjeként ünneplik a hazájában.
Vágólapra másolva!

"Szeretem azokat a pillanatokat, amikor valami váratlan történik, amikor egy kicsit el lehet térni a megszokott procedúráktól. Szeretem a kihívásokat, akár rossz időjárásról van szó, akár másról" - nyilatkozta a Costa Concordia luxus-óceánjáró kapitánya 2010 végén egy cseh lapnak. Valószínűleg ő sem gondolta, hogy az élet bő egy évvel később tragikus módon cáfol rá az interjúban mondottakra: a pazar luxushajó ugyanis a múlt pénteken ugyanennek a kapitánynak, Francesco Schettinónak az irányítása alatt futott zátonyra az olasz partoknál. Az egy éve még magabiztos, modern és macsó kapitányként tetszelgő férfi a katasztrófa után percek alatt vált Olaszország megvetett közellenségévé, és mindenki őt okolja a tragédiáért.

A gyanú szerint a luxushajó a kapitány hibája miatt kapott léket és borult fel, miután Schettino eltért a megszokott hajózási útvonaltól, és túl közel ment a Giglio szigethez, hogy így köszöntsön egy ott élő, már visszavonult hajóskapitányt. A hétvégi hajóbalesetben legalább 11 ember meghalt, 23 főt továbbra is keresnek, a nyilvánosságra hozott felvételek és szemtanúk szerint pedig Schettino kapitány egyáltalán nem volt ura a helyzetnek. Ehelyett idő előtt elmenekült a hajóról, majd a partról taxival egy közeli szállodába hajtatott. A taxis az ANSA olasz hírügynökségnek azt mondta, a kapitány átfázott és rémült volt, "úgy nézett ki, mint egy kivert kutya".

Schettinót előbb letartóztatták, aztán házi őrizetbe helyezték, és eljárás indult ellene. Gondatlanságból elkövetett emberöléssel gyanúsítják, és várhatóan a hajó idő előtti elhagyását is felróják neki. A katasztrófa utáni rövid nyilatkozatában először tagadta, hogy felelős lenne a történtekért, később azonban az ügyészségi kihallgatásról kiszivárgott információk szerint elismerte, hogy hibázott. Olasz lapok szerint azt vallotta: megcsalták az ösztönei, pedig korábban többször is végrehajtotta a kockázatos manővert. Jó hírnevét és egy éve még makulátlan imidzsét már aligha nyerheti vissza, ráadásul Olaszországban is elkezdtek a nemzet szégyeneként tekinteni rá.

Nem aggódta túl magát

Francesco Schettino életrajzát nem adta ki az őt alkalmazó hajótársaság, de így is tudni lehet róla, hogy komoly tapasztalata volt. Az 52 éves férfi Nápolytól délre, egy tengerparti városban született, családja pedig anyai ágon generációk óta hajótulajdonos. A Guardian szerint szakmai képességei miatt nagy tiszteletnek örvendett, nővére a nápolyi Il Mattino napilapnak azt mondta, hogy imádta a tengert. A Guardian úgy tudja, először kompokon, majd egy olajtársaság szolgálatában dolgozott, a Costa luxushajókon 2002-ben parancsnokhelyettesként kezdett.

A Dnes című cseh lapnak egy éve adott interjúban magabiztos és laza férfinak tűnt, aki arról győzködte a hajóján utazó újságírót, hogy a 21. században egy hajóbaleset esélye sokkal kisebb, mint a Titanic idejében. "A mai világban a hajók sokkal biztonságosabbak, a modern technikai eszközök és az internet segítségével sokkal könnyebb navigálni" - mondta. Azt is hozzátette, hogy "ha valami hiba történik, az sem olyan komoly, mert jobban fel vagyunk készülve a lehetséges komplikációkra", ezért "könnyű meghozni a fontos döntéseket".

Megjegyezte, hogy nem szeretne "a Titanic kapitányaként jéghegyek között manőverezni", de arról is beszélt, hogy szerinte a Titanic katasztrófájához hasonló tragédiákat az emberek gyorsan elfelejtik, és azt gondolják, velük sose történhet ez meg.


Így nézett ki a Costa Concordia fénykorában

Emberére talált

Ez a laza imidzs aztán január 13-án, pénteken egy szempillantás alatt szertefoszlott. Egészen más képet festenek a kapitányról azok a hangfelvételek, amelyeket a La Repubblica című olasz lap tett közzé a parti őrség és a kapitány péntek éjszakai telefonbeszélgetéseiből: ezek a felvételek egy tehetetlen, sumákoló, kifogásokat kereső, gyenge férfit mutatnak, aki először letagadja a baleset komolyságát, aztán félrevezeti a parti őrséget az evakuálás menetéről, majd idő előtt elhagyja a rábízott hajót, és parancsra sem hajlandó visszatérni a fedélzetre.

Schettino kapitányt a parti őrség helyi parancsnoka, Gregorio De Falco többször is felhívta a tragédia éjjelén, hogy megtudja, minden rendben van-e, de a hajóról azt a választ kapta, hogy csak kisebb technikai problémával küzdenek. Később a hajó nem akarta megadni a pontos helyzetét, a kapitány pedig azt állította, hogy az óceánjárón csak néhány száz utas tartózkodik, pedig több mint négyezer ember volt a fedélzeten. Végül a kapitány közölte: "nem vagyok a fedélzeten, mert a hajó orra emelkedni kezdett. Elhagytuk a hajót."

A kapitány azonban emberére talált a parti őrség vele kommunikáló parancsnokában. "Ezt meg hogy érti? Elhagyták a hajót?" - kérdezett vissza De Falco, mire a kapitány azonnal mentegetőzni kezdett. "Nem... egyáltalán nem hagytam el. Itt vagyok" - mondta. A parti őrség azonban újra telefonált: "Schettino, lehet, hogy megmentette magát a tengertől, de garantálom, hogy ezért még nagy bajba kerül! Menjen a fedélzetre, a faszba is!" - mondta De Falco fenyegetően káromkodva. A kapitány ugyanakkor azt állította, hogy nem tud visszamászni, mert a hajó már annyira megdőlt, viszont a helyszínen marad, és mentőcsónakról koordinálja a mentést, és azzal is védekezett, hogy vannak ott más mentőegységek is.

Forrás: AFP/Enzo Russo
Schettino kapitányt rendőrök vitték el

"Schettino, ide figyeljen! Emberek rekedtek a fedélzeten!" - ordította De Falco, mire a kapitány könyörgő, zavarodott hangon felelt: "De kérem, parancsnok..." "Semmi kérem" - válaszolta az. "Maga most visszamászik a fedélzetre, ez parancs! Már halottakat is találtak!" Mikor a kapitány meglepve kérdezte, hogy hány halott van, a tiszt bekeményített: "Egyről tudunk eddig, de ezt magának kellene tudnia. Maga fogja megmondani nekem!"

A kapitány később arra kezdett panaszkodni, hogy sötét van, és semmit nem látni a hajón. "És akkor most haza akar menni, Schettino? Sötét van, és haza akar menni? Hát takarodjon vissza a hajóra a kötéllétrán, és tájékoztasson, hogy mit tud tenni, mennyi ember van még fönt, és mire van szükségük! Most!" - érkezett a válasz. A kapitány erre megígérte, hogy visszatér a hajóra, aztán mégsem így tett.

Véletlenül esett a csónakba

Schettino a baleset után még azzal védekezett, hogy a tengerészeti térképek nem jelölték a sziklát, amelynek nekiment, így nem ő tehet a balesetről. Az pedig higgadt és jó döntés volt, hogy a sérült hajót azonnal visszafordította a sziget felé, így az nem a tenger közepén, hanem a part közvetlen közelében dőlt fel, ezzel megkönnyítve a mentést. A BBC szerdán azt írta, a hajó tavaly augusztusban egyszer már elment ugyanilyen közel a szigethez, tehát a kapitány nem is járatlan utat választott.

A kapitány őrizetbe vétele után a bíróságon már azt mondta, nem is akart lelépni a hajóról, csak segített az utasoknak egy mentőcsónak vízre bocsátásában - írta csütörtökön olasz sajtóbeszámolókra hivatkozva a berlini Die Welt. A vallomásban a kapitány azt mondta, a mentőcsónakokat leeresztő csörlő megakadt, majd hirtelen újra elindult, ő pedig "megbotlott, és az utasokkal együtt hirtelen a csónakban találta magát". Ezt követően - mint fogalmazott - már nem volt lehetősége visszatérni a fedélzetre, mert a Costa Concordia nagyon erősen megdőlt.

Utóbbira utalt a parti őrség tisztjével folytatott, nyilvánosságra hozott telefonbeszélgetésben is, a kapitány azt mondta De Falcónak, hogy "nem tudnak visszamenni a fedélzetre". Amikor utóbbi megkérdezte, hogy "akkor minek jöttek le onnan", a kapitány közölte, hogy a hajó nagyon gyorsan dőlt meg, és akaratuk ellenére "a vízbe repültek". Olasz lapok azonban kétségbe vonják a kapitány állításait, hiszen a Schettino által vízre segített mentőcsónakban már ott ült a hajó másod- és harmadtisztje is. Utóbbinak magyar a felesége, a pár az Index cikke szerint a Viasat 3 tévécsatorna Négy esküvő című műsorában kelt egybe, de a realityt nem ők nyerték.

A kapitány támogatói Facebook-csoportot hoztak létre, és azt állítják, a férfi több ezer ember életét mentette meg, és ő az igazi hős. Ezzel érvel Schettino ügyvédje is, aki szerint már csak néhány száz ember volt a hajón, amikor a kapitány eljött, a többiek nekik köszönhetik az életüket.

A megmentett olasz tökösség

A balesetnek önmagán és a hajózáson túlmutató tanulsága is van az olaszok számára. Schettino és De Falco feszült párbeszédének nyilvánosságra kerülése után a kapitányt azonnal Olaszországra szégyent hozó pipogya alakként írták le, a parti őrség parancsnokát pedig magasztalni kezdték. A De Falco-féle dühös kiáltás - "Menjen a fedélzetre, a faszba is!" - már pár órával a beszélgetés nyilvánosságra kerülése után megjelent interneten árult pólókon.

A La Repubblica címlapján azt írta, hogy De Falco hangja volt az igazi Olaszország hangja - ezt a véleményt számos Twitter- és Facebook-üzenet is megerősítette. Az interneten olaszok ezrei panaszkodtak arról, hogy Schettino viselkedése a legrosszabb sztereotípiákat idézte fel az olaszokról, arról, hogy nem végzik el a munkájukat, hogy kibújnak a felelősség alól. De Falco azonban határozottságával helyrerántotta a képet. "Hála istennek, hogy Olaszországban minden Schettino mellett ott van egy De Falco is" - írta a La Repubblica.

Forrás: AFP
A felborult hajó

Pedig a két férfi megítélése nem ennyire egyértelmű: az újságban egy másik kommentár arra figyelmeztetett, hogy a parti őrség tisztje csak azt tette, ami a kötelessége, és ebben nincs semmi hősies. De Falco is azt nyilatkozta, nem érti, miért lett ekkora a felhajtás az ügy körül, hiszen csak azt tette, ami a dolga, a felesége pedig egy interjúban megjegyezte: jellemző Olaszországra, hogy mindenki meglepődik, amikor valaki rendesen dolgozik.

A legnagyobb példányszámban eladott olasz napilap, a Corriere della Sera kommentárja szerint a helyzet jól illik Olaszország politikai tragédiájára: egy vagánykodó, felelőtlen ember (Silvio Berlusconi novemberben lemondott olasz miniszterelnök) a rossz körülményekkel nem törődve zátonynak vezette az országot, az olasz gazdaság az összeomlás szélére jutott. Ráadásul az egyre durvuló vészhelyzetben is csak önmagával törődött, ahelyett, hogy az olaszok érdekeit nézte volna. Az analógia szerint a parti őrség parancsnokát Mario Monti, az olasz szakértői kormány vezetője testesíti meg, aki azért jött, hogy tegye a dolgát, és akkor is végigmegy a megkezdett úton, ha az nehézségekkel jár. Az analógiát erősíti, hogy - a Berlusconi-kormány által hátrahagyott gazdasági káosz következményeként - épp aznap minősítették le az olasz államadósság besorolását két fokozattal, befektetésre nem ajánlott szintre, amikor Schettino megfeneklett a hajóval.