Obama indul a 2012-es elnökválasztáson

USA, midterm elections, félidős választások az Egyesült Államokban, Barack Obama
Vágólapra másolva!
Saját honlapján jelentette be Barack Obama amerikai elnök, hogy indul a 2012-es elnökválasztáson. A 2008-as elnökválasztást újszerű pénzügyi stratégiával és a változás jelszavával megnyerő Obama népszerűsége hivatalba lépése óta jelentősen csökkent, részben a pénzügyi válság okozta nehézségek, részben a kormánya által elfogadtatott reformok népszerűtlensége miatt.
Vágólapra másolva!

Barack Obama, az Egyesült Államok elnöke hétfőn rövid videoüzenetben jelentette be, hogy indul a 2012-es választáson. Az elnök saját honlapján közölte, hogy másodszor is nekivág az elnökségnek. "Az egész velünk kezdődött" - ez egyike lehet Obama új kampányszövegeinek. Az elnök korán kezdi a kampányolást, mivel a választás csak 2012 novemberében lesz.

Rekord mértékű adomány

Barack Obama elnökjelöltségének bejelentésekor nagyon szűkös anyagi forrásokkal rendelkezett. Jelentős hátránnyal indult a mililós támogatókat és tekintélyes magánvagyont maga mögött tudó Hillary Clintonnal szemben, ezt azonban gyorsan ledolgozta, anélkül, hogy vacsorákon és egyéb nyilvános eseményeken pózolt volna. Stábja minden korábbi elnökválasztási kampány adománygyűjtő rekordját megdöntötte, amikor 2008 szeptemberében 153 millió dollárt gyűjtött össze. Ennek közel kétharmadát az internetes adományok tették ki.


Obama adománygyűjtési kampányának titkát sokan a 2002-ben elfogadott kampányfinanszírozási törvényben látták, ami maximalizálta a magánszemélyek által felajánlható támogatások összegét. A kampány során magánszemélyek maximum 2 300 dollárt adhattak egy-egy jelöltnek, így már nem csak a milliárdos vagyonnal rendelkező támogatók megnyerése volt a döntő. Ennek szellemében Obama stábja My.BarackObama.com néven a Myspace és a Facebook közösségi oldalakhoz hasonló internetes kampányközpontot hozott létre. Az oldalból később, a kampánypénz gyűjtés érdekében közösségi honlapot gyártottak (my.barackobama.com), ahol a tagok az adakozás mellett megoszthatták egymással a kampány során szerzett élményeiket, tapasztalataikat. Elsősorban a portálnak köszönhető, hogy Obama többszáz millió dollárt gyűjtött az interneten, az adományok 94 százaléka kevesebb, mint 200 dollárra rúgott, Obama a 10 dolláros adományokért is hálás volt. Republikánus ellenfelével, John McCain-nel szemben lemondott a szövetségi támogatás igénybevételéről. Bár kockázatosabb stratégiát választott, döntése később helyesnek bizonyult, hiszen jóval több pénzt tudott összegyűjteni, mint riválisa.

Közösségi érzés újratöltve


Az USA elnöke 2008-as kampányában a fiatalokat és a bizonytalanokat tudta a legsikeresebben megszólítani, legismertebb szlogenje a "Yes, we can!"- azaz "Igen, képesek vagyunk rá" volt. A 2012-es választások egyik szlogenje pedig az "It begin with us"-a "Velünk kezdődik" lehet. A három évvel ezelőtti kampány egyik fő sikerét a rendkívül lelkes önkéntesek segítsége jelentette, a hétfőn közétett videóban elhangzó, "It begin with us" pedig nagy valószínűség szerint ezt a közösségi érzést próbálja előcsalogatni a következő elnöki küzdelemre is.

Barack Obamát 2008 novemberében választották elnökké. Sokkal esélyesebbnek ígérkezett nála az elnökjelöltségért szintén induló Hillary Clintont, Obama mostani külügyminisztere, de Obama néhány korai előválasztáson fölé kerekedett.

Obama a 2008-as kampányban az iraki háború mielőbbi befejezését, az egészségügy megreformálását és az energiafüggetlenség növelését ígérte. Beiktatása után egyik első intézkedéseként elrendelte a guantánamói foglyok perének felfüggesztésést 120 napra, és takarékossági okokból szigorította a lobbiszabályokat. Az amerikai külpolitika is jelentősen átalakult Obama hatalomra kerülésével, jóval távolságtartóbb diplomáciát kezdett, mint elődje, George Bush.

Felfalták a gondok a népszerűségét

Obama az egészségügyi reform keretében javasolta, hogy nyújtsanak egészségügyi biztosítást azoknak, akiknek eddig nem volt, szabjanak határt a biztosítási díjaknak és tegyék lehetővé, hogy az emberek megtarthassák biztosításukat, akkor is, ha elveszítik munkahelyüket vagy munkahelyet váltanak. A törvényt végül 2009 decemberében fogadták el, ebben azonban már nem volt benne a korábban javasolt állami biztosító létrehozása. Bár kampányának egyik fő eleme volt az egészségügyi reform, a végül elfogadott törvény sokat ártott Obama megítélésének, felmérések szerint az amerikaiak többsége a reform visszavonására szavazna.

Obama kezdeti népszerűsége azonban alig két és fél év alatt jelentősen visszaesett, részben a gazdasági válság, részben az egészségügyi reform körüli viták miatt, amelyek során azzal vádolták ellenzői Obamát, hogy szocialista rendszert akar kiépíteni az Egyesült Államokban. Egy idei felmérés szerint az amerikai választók csupán 44 százaléka ítéli meg kedvezően elnöki tevékenységét, holott beiktatása hetében rekordokat döntögetett népszerűsége: az amerikaiak 83 százaléka értett egyet az elnök terveivel és ítélte jónak munkáját. Nem kellett azonban sok hozzá, hogy megítélése zuhanni kezdjen: alig egy héttel az elnöki szék elfoglalása után megítélése 15 pontot romlott, de még így is kiemelkedően magas, 68 százalékos volt.