Cementtel dugaszolták el a megsérült olajkútat a Mexikói-öbölben

Vágólapra másolva!
Egy cementdugóval vasárnap végleg elzárták a BP olajtársaságnak azt a Mexikói-öbölbeli olajkútját, amelynek fúróplatformja áprilisban robbant fel, az Egyesült Államok legsúlyosabb természeti katasztrófáját okozva.
Vágólapra másolva!

A baleset következményeinek felszámolását irányító Thad Allen, a parti őrség nyugalmazott tengernagya kijelentette, hogy a cementdugó tartósságát tesztelő nyomáspróbát helyi idő szerint hajnali 5 óra 54 perckor hajtották végre. Barack Obama üdvözölte az öt hónapos küzdelem eredményes lezárását. Az amerikai elnök nyilatkozatában "fontos mérföldkőnek" nevezte a kút lezárását és hangsúlyozta, kormánya most arra összpontosít, hogy a Mexikói-öböl partvidéke "teljesen felépüljön a katasztrófából".

A kőolaj szivárgását július 15-én egy kitörésgátló süveggel sikerült lezárni. A BP augusztus 5-én a kút legfelső szakaszát zárta le egy betondugóval. Most, a járat alsó részének eltömítése után a lezárás véglegesnek tekinthető. A Deepwater Horizon olajfúró platform április 20-i balesete után mintegy 4,9 millió hordónyi (780 millió liter) kőolaj ömlött a tengerbe.

A végleges elfojtás a tengerfelszín alatt 5,5 kilométerrel történt. A mentesítő fúrás csütörtökön érte el a kút alját. A cement befecskendezése pénteken kezdődött el és hét órán át tartott. A hivatalos jelentések szerint a tengerbe ömlött kőolaj mintegy háromnegyede már eloszlott, vagy lebomlott. Környezetvédők viszont azt állítják, hogy a balesetnek hosszú távon is káros hatása lesz a Mexikói-öböl állat- és növényvilágára.

A lezárandó kút alatt elterülő Macondo lelőhelyen egyébként becslések szerint mintegy 100 millió hordó olaj rejlik, így a BP a következő években várhatóan előterjeszt egy újabb tervet a készletek felszínre hozására. Szakértők szerint az olajvállalat által a kincstárba befizetendő koncessziós díj elég nyomós érv lehet amellett, hogy az amerikai kormány ebbe beleegyezzen, különösen akkor, ha az olajár tovább emelkedik majd.