Vágólapra másolva!
Az olajkútból kiszabadult metángáz-buborék felszökött a fúrószáron, gyorsan tágult, szétnyomta a tömítéseket és zárószerkezeteket, majd berobbant - a dolgozók szerint így rekonstruálható az április 20-án, a Mexikói-öbölben történt baleset.
Vágólapra másolva!

A mélytengeri olajkútból kiszabadult metángázbuborék okozta a Mexikói-öbölbeli olajplatformon a robbanást, melynek következtében a létesítmény elsüllyedt - közölték platformon alkalmazott olajipari munkások az üzemeltető British Petroleum (BP) által lefolytatott belső vizsgálat során.

A kihallgatásról készült, az AP hírügynökség által ismertetett jegyzőkönyv az eddigi legrészletesebb leírást adja arról, hogy mi okozhatta az április 20-i robbanást, amely kioltotta 11 olajmunkás életét, és rengeteg nyersolajat juttatott a Mexikói-öbölbe.

Az olajplatform dolgozói szerint a baleset akkor történt, amikor feltáró fúrásról átállították termelő fúrásra a mélytengeri kutat. Amikor csökkentették a nyomást a fúrószárban, és hevíteni kezdték, hogy cementlezárást tegyenek a kútfej köré, vegyi reakció következtében metángázbuborék képződött, és az olajkút köré vont tömítés meglazult.

A gázbuborék a fúróoszlopon keresztül felfelé haladva a csökkenő nyomás következtében egyre tágult, és szétnyomta a platform különféle zárószerkezeteit. Végül berobbant, és meggyújtotta az olajat.

A létesítményen tűz ütött ki, 111 embert kimentettek, de a mélytengeri kútból szivárgó olajnak mindmáig nem sikerült útját állni. Péntekig összesen 12,5 millió liter olaj ömlött ki, egy része elpárolgott, másik része a tenger fenekére süllyedt, néhány felszíni foltot elégettek.

Az öbölben úszó szennyeződés 386-szor 160 kilométer kiterjedésű, már elérte Lousiana.partjait, és ökológiai katasztrófával fenyeget. A BP időközben leeeresztette a Mexikói-öböl fenekére azt a 98 tonnás beton-acél szerkezetet, amellyel fel akarják fogni a tengert beszennyező olajszivárgást.