Műszaki hiba okozhatta a washingtoni metróbalesetet

Vágólapra másolva!
Az automatizált jelzőrendszer hibája vagy a vezető rosszulléte okozhatta a hétfő délutáni washingtoni metróbalesetet, amelyben legalább heten vesztették életüket. A baleset okairól továbbra is csak találgatnak a szakértők, hiszen normális esetben a biztonsági rendszereknek meg kellett volna állítaniuk az egymásba rohanó szerelvényeket. A közlekedésbiztonsági hatóság már három éve figyelmeztetett rá, hogy megbízhatatlan műszereik miatt le kellene cserélni az elöregedett metrószerelvényeket, de hiába.
Vágólapra másolva!

A jelzőrendszer meghibásodása okozhatta szakértők szerint azt a hétfői washingtoni metróbalesetet, amelyben a legújabb hírek szerint legalább hét ember halt meg és több mint 70 megsérült. Korábban a tűzoltóság kilenc halottról számolt be, Adrian Fenty polgármester szerint azonban heten haltak meg a közlekedési katasztrófában. Még ez sem végleges adat, ugyanis két sérült állapota, akiket kórházban kezelnek, válságos.

A katasztrófa úgy következett be, hogy az egyik szerelvény nagy sebességgel hátulról belerohant az ugyanazon a sínpályán álló másikba. A halottak között van az előbbi metró 42 éves vezetője. A baleset a főváros északi részén, a piros vonalon, a Takoma Park és Fort Totten felszíni állomások között történt hétfőn délután 5 órakor, az egyik legforgalmasabb időszakban.

A CNN hírtelevízió képsorai szerint az ütközés következtében az egyik szerelvény eleje rászaladt a másikra. Candace Smith, a metróhatóság szóvivője "borzalmasnak" nevezte az összeütközött metrószerelvények látványát.

A Washington Post által megszólaltatott szakértők szerint a katasztrófát a metró jelzőrendszerének meghibásodása okozhatta. A metrók mozgatása teljesen számítógépesített, és egy ilyen baleset elvileg kizárt, mivel a rendszer, ha észleli, hogy a szerelvények túl közel kerülnek egymáshoz, azonnal lefékezi azokat. Az utasok beszámolói szerint azonban nem történt fékezés.

Az sem kizárt, hogy a metró vezetőjével történhetett valami, akinek a tiszta időben látnia kellett volna az álló szerelvényt, és vészfékezhetett volna. A washingtoni metróhálózatban már többször előfordult, hogy az automatikus biztonsági rendszer nem működött és a gyorsan fékező vezetők előzték meg a balesetet.

Az elsődleges vizsgálatok azt állapították meg, hogy az egyik vészféket valamikor aktiválták a szerelvényen, de azt nem tudni egyelőre, hogy az ütközés előtt, vagy az ütközés hatására húzták-e be a vészféket.

A közlekedésbiztonsági hatóság már három évvel ezelőtt, 2006-ban figyelmeztette a washingtoni metrót, hogy cserélje le elöregedett kocsijait, mert azok műszerei megbízhatatlanok - közölte szerdán az AFP hírügynökség. A figyelmeztetés ellenére a vállalat nem cserélte le a kocsikat. Az álló szerelvénybe rohanó vonat is 33 éve szolgált már.

Ez volt a legsúlyosabb baleset a washingtoni metróhálózat 33 éves történetében. Több mint 200 tűzoltó érkezett a helyszínre; a mentőalakulatoknak szét kellett vágni a metrókocsikat, hogy a bennragadt utasokat kiszabadítsák. Az Egyesült Államok fővárosában előzőleg 1982-ben történt halálos metróbaleset, akkor három ember halt meg, miután egy szerelvény kisiklott.

Az EU-tagállamok nevében eljáró cseh elnökség kedden Washingtonban azt a tájékoztatást kapta, hogy az előző napi metrószerencsétlenségnek nincs külföldi áldozata vagy sérültje.