Megtalálták az Airbus farkát, közel a fekete doboz

Vágólapra másolva!
Fontos Airbus-roncsdarabot talált meg a brazil haditengerészet az Atlanti-óceánban. Az egy hete lezuhant Air France-gép farka segíthet megtalálni a repülő hátsó részében elhelyezett fekete dobozt. Már 41 holttestet találtak meg a kutatócsapatok a tengerben. Egyre valószínűbb, hogy a gép a hibás sebességmérő és az emiatt deformálódott kormánymű miatt csapódott az Atlanti-óceánba.
Vágólapra másolva!

Lassan sikerül belőniük a fekete doboz körülbelüli helyét a múlt hét hétfőn lezuhant Air France-repülőgép után kutatóknak - írja az Associated Press (AP). A brazil haditengerészet megtalálta a szerencsétlenül járt Airbus farkát (azaz a függőleges vezérsíkot), ez pedig közelebb vihet a fekete dobozhoz, mert a gép hátsó részén, a törzsben szokták elhelyezni az adatrögzítőt is.

William Waldock oldaltörésre gyanakszik: az arizonai Embry-Riddle Repülési Egyetem légikatasztrófák kivizsgálását oktató tanára az AP-nek azt nyilatkozta, hogy "mindez megerősítheti azt az elképzelést, hogy a gép repülés közben szakadt szét". A szakértő szerint "ha épségben találták meg (a gép farkát), minden apró darabokra tört szét".

Waldock szerint hiába találták meg épen és füstnyomoktól mentesen a farokrészt, ennek ellenére lehetett robbanás vagy tűz a gépen. További darabokat is találtak hétfőn és kedden az óceánban. Rábukkantak újabb két repülőülésre és egy Air France-logóval ellátott törmelékdarabra. A maradványok válaszokat adhatnak arra, hogy milyen irányú erő roppanthatta szét a repülőt.

Egyre több utas holttestét találják meg a kutatócsapatok. A brazil hatóságok szerint már 41 holttestet kiemeltek a vízből. A gépen 228-an utaztak, köztük négy magyar állampolgár és egy szlovákiai magyar volt.

Az AP által megkérdezett Peter Goelz repülésbiztonsági szakértő a holttestek vizsgálatában látja a megoldást. Szerinte ha megállapítják egyes elhunytak személyazonosságát, akkor az is kiderülhet, hogy az Airbus mely részén ültek. Ezt és a sérüléseiket figyelembe véve kiderülhet, mi okozta a halálukat, és hogy mi történhetett a gépen.

Fekete doboz és Pitot-cső

A fekete dobozok nem valószínű, hogy közel vannak a megtalált farokrészhez - mondta Waldock -, "de a farok megtalálása még tovább szűkíti a kutatási területet". A roncsokat és a holttesteket a Brazíliához tartozó Fernando do Noronha szigetétől 640 kilométerre találták. A kutatócsapatoknak sietniük kell, mert a fekete doboz csak 30 napig sugároz egyre gyengülő jeleket, és ennek az időnek a harmada már letelt.

A hét második felében érkezik majd meg a térségbe a francia Emeraude tengeralattjáró is, hogy segítsen a keresésben. A Pentagon és a francia védelmi minisztérium szerint nincs jele terrorcselekménynek, ami a repülő vesztét okozhatta volna. Hamarosan megérkezik az a két amerikai radar, amely 6100 méteres mélységig át tudja pásztázni a tengerfenéket.

Szakértők szerint az Airbus lezuhanásának egyik oka az lehetett, hogy a Pitot-csöveknek nevezett külső sebességmérőkkel akadt probléma. Valószínűnek tartják, hogy eljegesedtek, és rossz információkat küldtek a pilótáknak. A gép így túl nagy sebességgel repült a viharzónába, és ez eldeformálhatta a kormánylapátokat. Ez irányíthatatlanná tette a gépet a viharban, így következhetett be a katasztrófa.

Korábban a pilóták már panaszkodtak a Pitot-csövek megbízhatatlanságára. Az Air France valamennyi tengerentúlra közlekedő Airbus A330-as és A340-es repülőgépén lecseréli a külső sebességmérő szondákat - közölte kedden a francia légitársaság többségi szakszervezete, az SNPL.