Túl lassan repülhetett az óceánba zuhanó Airbus

Vágólapra másolva!
Függőlegesen zuhanó, hat darabra széthulló, fehér fényt kibocsátó tárgyat látott egy spanyol repülő pilótája a hétfőn eltűnt Airbus katasztrófájának közelében - írta a csütörtöki spanyol sajtó. A jelentés arra utalhat, hogy mégis a levegőben robbant fel az Air France járata, amelynek roncsai után továbbra is kutatnak a brazil és francia hatóságok. A Le Monde szerint valószínűleg túl lassan repült a gép, és ez okozta a tragédiát.
Vágólapra másolva!

"Erős, fehér villanást" látott egy spanyol légitársaság Lima és Madrid között repülő járatának kapitánya hétfőre virradóra annak a helynek a közelében, ahol az Atlanti-óceánba zuhant az Air France francia légitársaság utasszállítója - jelentette csütörtöki számában az El Mundo című spanyol újság. Az Air Comet légitársaság 974-es járatának kapitánya jelentését továbbították az Air France-nak, a spanyol polgári repülési főigazgatóságnak, valamint az Airbusnak, amely a lezuhant gépet gyártotta.

"Hirtelen a távolban erős és intenzív fehér villanást láttunk, amely függőleges, zuhanó pályán haladt, és hat darabra hullott szét" - írta a kapitány, aki szerint a másodpilóta és egy utas is tanúja volt jelenségnek. "Hat másodperc múlva a fény eltűnt" - tette hozzá.

A villanás idejében a spanyol gép az északi szélesség 7. fokán és a nyugati hosszúság 49. fokán tartózkodott, míg a Rio de Janeiróból Párizsba tartó francia járat becslések szerint a nyugati hosszúság 30. fokán volt - jegyezte meg az El Mundo. A pilóta a jelentést azért hozta nyilvánosságra, mert az idő és a hely is egybeesett a hétfőn eltűnt francia gép katasztrófájával.

Merényletről és rossz sebességről is spekulálnak

A spanyol újság szerint "a pilóta beszámolója alapján ismét számításba jöhet egy már elvetett hipotézis: e szerint pokolgép robbant a gép fedélzetén". A brazil védelmi miniszter, Nelson Jobim szerdán kizárta, hogy az utasszállító a levegőben felrobbant volna, ahogy azt egy a Le Figaro című párizsi lapban megjelent szakértői feltevés valószínűsítette. A feltevést arra alapozták, hogy a roncsok csaknem 100 kilométeres körzetben szóródtak szét. A brazil miniszter szerint azonban ha tűz vagy robbanás következett volna be, nem találtak volna kiterjedt kerozinfoltokat az óceán vizén, mert az üzemanyag elégett volna.

A párizsi Le Monde internetes kiadása csütörtökön azt írta, hogy az Airbus valószínűleg túl lassan repült, amikor viharzónába került, és ez okozta a katasztrófát. A lap szerint az Airbus A330 gépek gyártója várhatóan még csütörtökön útmutató ajánlást ad ki a repülőket használó légitársaságoknak arról, hogy rossz időjárási körülmények között milyen sebességgel kell haladni. Az ajánlás a Le Monde szerint azt fogja tartalmazni, hogy viharban a hajtóműveket milyen fokozaton kell működtetni és milyen magasságot kell tartani a biztonságos repüléshez. Az állítólagos ajánlásról szóló hírt az Airbus cég a Reuters hírügynökségnek nem kívánta kommentálni.

Az Air France Airbus A330-as típusú utasszállító repülőgépe hétfőn délelőtt tűnt el, egyelőre tisztázatlan körülmények között az Atlanti-óceán felett. Ez volt az elmúlt nyolc év legsúlyosabb légi katasztrófája. A gépen 228 ember utazott, többségében brazil és francia állampolgárok, de 32 egyéb nemzetiségű ember mellett négy magyar - két felnőtt és két gyerek - és egy szlovákiai magyar utasa is volt.

Hajók és tengeralattjárók keresik a fekete dobozt

A gép fekete dobozainak adataiból sok, ma még tisztázatlan részletre fény derülhetne, de a feltételezés szerint ezek az óceán mélyén vannak, és legkorábban jövő héten emelhetik ki, ha egyáltalán megtalálják az alkatrészeket. Akkor ér ugyanis a szerencsétlenség helyszínére egy speciális, távirányítású, 6 ezer méteres mélységig használható tengeralattjáróval felszerelt francia kutatóhajó.

A francia légierő tisztségviselői szerint lehet, hogy a fekete dobozokat sosem találják meg, mert 3700 méteres mélységben fekhetnek. A közlekedésért felelős francia miniszter, Jean-Louis Borloo arra figyelmeztetett, hogy ilyen mélységből nem került még elő fekete doboz, mert az áramlatok nagyon erősek odalenn - írja a BBC. A francia légi baleseteket vizsgáló ügynökség vezetője, Paul Louis Arslanian szerint sem lehet kizárni, hogy soha nem lesz meg a fekete doboz. Bár úgy tervezték, hogy 30 napig jeleket küldjön azután is, hogy vízbe esett, nincs garancia rá, hogy egyáltalán kibírta a becsapódást.

A BBC szerint szerdán már a helyszínre érkezett a brazil haditengerészet első hajója, melyet további négy fog követni. A térségben - körülbelül 1100 kilométerre északkeletre Brazília partjaitól - jelenleg már tizenegy repülőgép kutat. Holttesteket egyelőre nem találtak, de a brazil légierő 20 kilométrre kiterjedő olajréteget és újabb roncsokat fedezett fel, köztük egy hétméteres fémtárgyat. A brazil légierő szóvivője szerint vizsgálják, hogy a 7 méteres darab a gép része volt-e. A feltételezés szerint a géptörzshöz vagy a farokhoz tartozhatott.

A brazil Estado de Sao Paolo napilap egy meg nem nevezett, Air France-hoz kötődő forrásra hivatkozva arról írt, hogy végzetes meghibásodások sora vezetett a katasztrófához. A lap meg nem erősített információi szerint a pilóta először azt jelentette, hogy olyan vastag fekete felhők közé száll be, melyeket erős szelek és villámlások szoktak kísérni. Tíz perccel később elektronikus üzenetek sorát küldték ki a gépből arról, hogy a robotpilóta kikapcsolódott, a fedélzeti számítógép alternatív rendszerre kapcsolt át, megsérültek a vezérlőberendezések - állítja az Estado de Sao Paolo. A brazil napilap szerint ekkor beindult a vészjelző, és az utolsó üzenet arról szólt, hogy esett a légnyomás, és elektronikus hiba történt. A francia hatóságok nem kommentálták a napilap állításait.

Egy ötödik magyar is volt a gépen

Csütörtökön derült ki, hogy magyar nemzetiségű volt a harmadik szlovákiai utasa az Air France repülőgépének, amely hétfőn az Atlanti-óceánba zuhant. A pozsonyi Új Szó című lap szerint a 34 éves, ipolyfödémesi áldozatot Gergely Arnoldnak hívták. Öt éve Írországban dolgozott az Aer Lingus légitársaság alkalmazottjaként.

Három évvel fiatalabb testvére, Gergely Viktor május 29-én, pénteken beszélt utoljára vele telefonon - olvasható az Új Szó internetes kiadásában. Testvérének azt mondta, hogy jól érzi magát, és a hétfői járattal tér vissza Dublinba. Tervei szerint szerdán látogatott volna el Ipolyfödémesre.

A június elsejei híreket hallva a családtagok eleinte még azzal nyugtatgatták egymást, hogy Gergely Arnold biztos nincs a párizsi gépen. Később hívták a mobiltelefonján, de csak az üzenetrögzítő válaszolt. Gergely Arnold két hetet töltött Brazíliában. Az Új Szó szerint a férfi szenvedélye volt az utazás, már gyerekként arról álmodozott, hogy bejárja a világot.