Először találtkozott Kína és Tajvan vezetője

Vágólapra másolva!
Első alkalommal találkozott egymással szerdán Kína és Tajvan első számú vezetője. A két ország 1949-es különválása óta nem volt példa ilyenre. A közeledést az élénk gazdasági kapcsolatok gyorsítják, júniusban 13 év után folytatják a közvetlen tárgyalásokat. Azt nem tudni, most miről beszéltek egymással.
Vágólapra másolva!

Hu Csin-tao (Hu Jintao) kínai elnök, kommunista pártfőtitkár szerdán Pekingben találkozott a Tajvanon hatalmon lévő Kínai Nemzeti Párt (Kuomintang) elnökével, Vu Po-hsziunggal. A sziget Kínától való 1949-es különválása óta nem volt példa ilyen magas szintű érintkezésre a két párt között, amelyek élethalálharcot vívtak egymás ellen a kínai polgárháborúban (1927-1949).

A kínai állami televízió egyenes adásban közvetítette Vu ünnepélyes pekingi fogadását, Hu és Vu kézfogását. Hu nagy eseménynek nevezte a Kuomintang elnökének pekingi látogatását, és köszönetet mondott a május 12-i szecsuani földrengés kárvallottjainak nyújtott tajvani segítségért. Azt nem tudni, miről tárgyalt a két politikus, mert beszélgetésük zárt ajtók mögött zajlott le.

A két ország viszonyában az hozott enyhülést, hogy Kína és Tajvan a Kínától való teljes elszakadást, a sziget teljes függetlenségét szorgalmazó erők vereséget szenvedtek Tajvanon a januári parlamenti választásokon és a márciusi elnökválasztáson. A tervek szerint júniusban folytatja a tizenhárom évvel ezelőtt megszakadt közvetlen tárgyalásokat Peking és Tajpej.

Az élénk és mindkét fél számára fontos gazdasági kapcsolatok egyre sürgetőbbé teszik a közlekedési és idegenforgalmi kapcsolatok kiépítését az egymástól korábban elzárkózó két ország között. A tajvani kormány szerint a Kína és Tajvan közti légi charterjáratok létrehozásáról, a közvetlen légi áruszállítás lehetőségéről és a kínai állampolgárok Tajvanra utazásának lehetőségéről lesz szó a felújuló közvetlen tárgyalások kezdeti szakaszában.

Jelenleg csak harmadik országon vagy Hongkongon át lehet eljutni Tajvanról Kínába és fordítva. Ilyen kerülő utakra kényszerülnek az áruszállítók is, és ez a helyzet tetemes többletköltségekkel jár.