Minden hitelességét elvesztette, ezért távoznia kell a Deutsche Telekom elnökének - nyilatkozta Klaus Jansen, a bűnügyi nyomozók szövetségének (BDK) vezetője hétfőn. René Obermann pozíciója a német távközlési cég körül kirobban adatlopási ügy miatt ingott meg: mint kiderült, 2006-ban a cég leányvállalatától, a T-Mobile-tól 17 millió ügyfél adatait loptál el ismeretlenek. A bűncselekményre évekkel később is csak a Der Spiegel című német hetilap leleplező írása miatt derült fény, a vállalat nem tájékoztatta az érintett ügyfeleket.
A BDK elnöke szerint Obermann mindenképpen elfogadhatatlan módon járt el, hiszen - mint fogalmazott - "vagy nem tudta, hogy cégétől 17 millió előfizető adatait ellopták, vagy pedig mindezt elhallgatta". Klaus Jansen követelte, hogy a nagyobb cégeknél, köztük a Deutsche Telekomnál, a hasonló botrányok elkerülése érdekében olyan különlegesen kiképzett adatnyomozókat alkalmazzanak, akik az érintett cégeket tökéletesen ellenőrzik. Ezzel párhuzamosan a politikai pártok is egyöntetűen az adatvédelem szigorítását sürgették a kormánytól.
A mostani botrány azért is érintette érzékenyen a politikát, mert a "meglopott" ügyfelek között magas rangú politikusok, köztük miniszterek és korábbi államfők, valamint gazdasági és egyházi vezetők, továbbá kulturális és médiabeli kiválóságok egyaránt voltak. A tettesek az adatokat - név, lakhely, születési hely és idő, telefonszám, e-mail cím - az interneten igyekeztek értékesíteni, ez azonban, a Deutsche Telekom állítása szerint nem járt sikerrel. René Obermann elnök vasárnap bocsánatot kért a T-Mobile ma összesen 38 millió ügyfelétől, s közölte, hogy mindenki ingyen azonnal mobilszámot változtathat.
A botrány állítólag már korábban megkezdődött kivizsgálásába bekapcsolódott a szövetségi bűnügyi hivatal, valamint a belügyminisztérium is, a kormány pedig elrendelte: készüljön elemzés arról, hogy a történtek után valójában milyen is az ügyben kárvallott politikusok fenyegetettsége. Egybehangzó értékelések szerint az adatlopás tovább erősítette a Deutsche Telekommal szembeni bizalmi válságot.
A konszernről a közelmúltban derült ki: 2005-ben, illetve 2006-ban a saját vezető beosztású tisztségviselői és az újságírók között lefolytatott telefonbeszélgetéseket igyekezett kikémlelni, hogy megakadályozza "bizalmas információk" kiszivárogtatását. René Obermann, - aki abban az időben még nem volt hivatalban - az ügy kapcsán szintén bocsánatot kért.
(Az [origo]-t kiadó Origo Zrt. tulajdonosa a Magyar Telekom.)