Káoszt okozott a londoni metrósztrájk

Vágólapra másolva!
Bár a városi tömegközlekedési cég és a polgármester szerint a szakszervezetek minden követelését teljesítették, három napra sztrájkba léptek a londoni metró karbantartói. A sztrájk teljes káoszt okozott a brit fővárosban, mivel a 12 fővonalból kilenc egyáltalán nem működik. A londoni metró naponta hárommillió utast szállít.
Vágólapra másolva!

Teljes káoszba fulladt kedden a londoni tömegközlekedés, miután hétfő este megkezdődött az utóbbi évek legnagyobb, háromnaposra tervezett metrósztrájkja. A csütörtök estig tartó akciót a brit közlekedési szakszervezetek arra hivatkozva hirdették meg, hogy nem kaptak elég garanciát a hálózat zömét fenntartó, nemrég csődeljárás alá vont vállalat alkalmazottainak állás- és nyugdíj-folytonosságára.

A 400 kilométeres londoni metróhálózat 12 fővonalából kilencnek a karbantartását a Metronet nevű magánkonzorcium végzi a Transport for London (TfL), a brit főváros tömegközlekedését felügyelő, városi tulajdonú vállalat megbízásából. A Metronet július vége óta áll csődgondnokság alatt.

A TfL nem ért egyet a sakszervezetekkel. A cég keddi nyilatkozata szerint a legnagyobb érdekképviselet, az RMT "kőbe vésett garanciákat" kapott arra, hogy a karbantartó cégnél a csődeljárás ellenére sem lesznek elbocsátások, kényszeráthelyezések és nyugdíjcsökkentések. Ken Livingstone londoni polgármester szerint ez "minden idők egyik legcéltalanabb sztrájkja".

A kedd délelőtti csúcsforgalomban a napi 3 millió - évente több mint 1 milliárd - utast szállító londoni metró 12 fővonalából a Metronet által fenntartott kilenc egyáltalán nem működött. A három működő vonal karbantartását egy másik vállalat végzi, de ezek egyike is részlegesen zárva volt az itt dolgozók szolidaritási akciója miatt. A sztrájk a várakozásoknak megfelelően súlyos fennakadásokat okozott a délelőtti csúcsidőszakban: az egyébként is túlzsúfolt vonatok és buszok képtelenek voltak elszállítani a metróból kiszorult tömeget.

A csődeljárás alá vont Metronet tevékenységét komoly kifogások érték már a júliusi csődbejelentés előtt is. Nem sokkal korábban, július elején súlyos baleset történt a várost kelet-nyugati irányban átszelő Central-metróvonalon, amelynek egyik nyugatra tartó szerelvénye kisiklott London keleti részén, a Mile End és a Bethnal Green állomások közötti alagútban.

A szerelvényen, és a mögötte érkező következőn hétszáz utas rekedt a mélyben. Ők tűzoltók segítségével, gyalog mentek vissza a Mile End állomásra az áramtalanított alagúton át. Az evakuálás két órán át tartott. A vizsgálat megállapította, hogy az egyik karbantartó keresztalagútból rosszul tárolt alkatrészek estek ki a sínekre.

Ugyanezen a vonalon négy évvel korábban egy szerelvény, amelyen 800-an utaztak, a Chancery Lane állomás előtt szintén kisiklott, és több kocsija a falnak csapódott, miután a vonat saját hajtóműve rossz rögzítés miatt leesett az egyik vagon aljáról és a kerekek alá került. A roncsok közül 32 súlyos sérültet mentettek ki, és hosszú hónapokra lezárták a City pénzügyi központját is kiszolgáló vonalat.