Népszerűek a párizsi bérbiciklik

Vágólapra másolva!
Eddig 1,2 millió alkalommal ültek a párizsiak a városban július közepén elhelyezett 10 ezer bérbiciklire. Egy-egy kerékpárral naponta átlagosan hat utat tesznek meg. A bérbiciklik igazi nagy próbája ugyanakkor még hátravan: kérdés, hogy ősszel az esőben is ilyen sokan fognak-e nyeregbe pattanni a francia fővárosban.
Vágólapra másolva!

Sikert arattak a párizsi bérbiciklik - írja a brit The Times. A három hete a városban elhelyezett 10 ezer kerékpárt eddig 1,2 millió alkalommal vették igénybe a párizsiak. A 750 automata tárolóállomáson előre váltott kártya ellenében kikölcsönözhető, majd egy másik állomáson otthatgyható bicikliket egyenként naponta hat-hat útra használják fel a helyiek - jellemzően rövidebb távokra.

A rendszer hamar népszerű lett - kezdeti gyerekbetegségei ellenére is. Az egyik ilyen például, hogy a magasabban fekvő helyekről az alacsonyabban fekvő városrészekbe tartók általában csak egy irányba - a lejtőn lefele - használják a kerékpárokat, felfele tömegközlekedéssel mennek. Emiatt aztán hamar tele lettek a lejtők aljában lévő bicikliállomások.

A párizsi kerekes fejleményeket árgus szemekkel figyelik Londonban is. A The Times szerint Ken Livingstone polgármester már utasította a londoni tömegközlekedési vállalatot, hogy fejlesszen ki egy párizsihoz hasonló rendszert, öszefogva a városban már működő hasonló, kisebb vállalkozásokat.

Ahhoz hogy valaki belépjen a rendszerbe, évi 29 eurót (7000 forint) kell fizetnie, meg kell adnia hitelkártyaadatait, valamint 150 eurós (37 ezer forint) letétet kell letennie, ezért cserébe kap egy kártyát, amivel fel tudja venni az automata tárolókból a kerékpárokat, és napi fél órára ingyen használhatja azokat. A városközpontban 300 méterenként van egy-egy ilyen biciklidokkoló. A turisták sincsenek kizárva: heti vagy napi kártyát vehetnek 5, illetve egy euróért.

A brit lap szerint a hatalmas Vélib-flotta (vélo libre - szabad bicikli) már most kezdi átformálni a várost, amely a sok bicikliút ellenére sem számított kerékpárosbarátnak. Új jelenségek figyelhetők meg: a reggeli elővárosi vonatokkal érkezők hamar lecsupaszítják az állomások közelében lévő tárolókat, ezért sokan saját lakattal zárják le az általuk használt kerékpárt, így biztosítva maguknak - illegálisan - a reggeli pedálozást. Nem minden rózsás azonban: az első hetekben 50 biciklit szakítottak le erőszakkal a tárolóhelyéről, és 180-at rongáltak meg.

A nagy próbatétel ugyanakkor még hártravan: kérdés, hogy a közelgő ősszel várható hidegebb és esős idő mennyire riasztja el a párizsiakat a pedálozástól.