Újabb magyar katonák mehetnek Irakba

Vágólapra másolva!
Bagdadi tartózkodása alatt mindvégig a legbiztonságosabb, zöld zónában, és páncélozott kisbuszokkal mozgott a honvédelmi miniszter és a vezérkari főnök vezette magyar delegáció. Szekeres Imre vasárnap bejelentette, hogy júniustól további 10-15 katona kaphatna összekötő, ellenőrző feladatot Irakban, a NATO kiképzőközpont parancsnokságán.
Vágólapra másolva!

Júniustól magyar katonák vehetik át Irakban a NATO kiképzési feladatainak ellenőrzését és elemzését végző csoport munkáját, ha a szövetség elfogadja ezt a magyar felajánlást - jelentette be az Irakban tárgyaló Szekeres Imre honvédelmi miniszter vasárnap. Eszerint a NATO iraki kiképző missziójában dolgozó 17 magyar katonán kívül további 10-15 fő kaphatna összekötő, ellenőrző és elemző feladatot.

Júniusig ezeket a teendőket egy lengyel egység végzi. A honvédelmi miniszter szerint mindez nem jelentene plusz biztonsági kockázatot. A NATO kiképzőközpont parancsnokságán jelenleg 7 magyar katona dolgozik, 10 pedig az Ar-Rusztamijában lévő központban lát el feladatot, ahol az iraki katonák és rendőrök felkészítése folyik.

A honvédelmi miniszter és Havril András vezérezredes, vezérkari főnök vezette magyar delegáció a Magyar Honvédség An-26-os szállítórepülőgépével érkezett az iraki főváros repülőterére. A biztonsági előírások miatt a leszálláshoz 5 mérföld sugarú körben, dugóhúzóban süllyedt le a repülőgép a reptér légterében, elkerülendő az esetleges rakétatámadásokat. Onnan két amerikai Black Hawk helikopter vitte a csoportot az úgynevezett zöld zónába. A helikoptereket egy Apache harci helikopter is kísérte Bagdad felett.

A delegáció a NATO kiképzőközpont parancsnokságát kereste fel, majd az iraki védelmi miniszterrel találkozott Szekeres Imre. Neki azt ajánlotta föl, hogy a honvédség hadiipari vállalatai tudnának segédkezni az iraki haderő technikai eszközeinek karbantartásában, felújításában.

A magyar csoport bagdadi tartózkodása alatt mindvégig csak a legbiztonságosabb, zöld zónában mozgott, de itt is páncélozott kisbuszokkal szállították őket. Az utakon a járművek úgy mozogtak, hogy ha egy nagyobb tereptárgyat vagy teherautót kerültek ki (amelyek akár robbanóeszközt, vagy öngyilkos merénylőket is rejthettek), akkor a minisztert és a vezérkari főnököt szállító autót követő jármű felgyorsított, hogy oldalról védje azt. Ugyancsak a biztonságot szolgálta az is, hogy a járművek váratlanul váltottak irányt az útkereszteződésekben.