Magángépen szállítja a titkos rabokat a CIA

Vágólapra másolva!
Fedőcégeken keresztül bérelt magángépeket a CIA titkos fogolyszállításaihoz - állítja az Amnesty International jelentése. A jogvédő szervezet szerint erre azért volt szükség, hogy kikerüljék a hivatalos úton lévő gépeket érintő ellenőrzéseket. Az AI becslései szerint több száz jogtalanul őrizetbe vett, "elrabolt" embert szállítottak a gépekkel a titkos börtönökbe, ahol gyakran kínozták őket. A jogvédők azt mondják, az ügyben a CIA és az érintett kormányokén kívül a légitársaságok felelőssége is felmerül.
Vágólapra másolva!

Magáncégek fedővállalkozásain keresztül bérelt repülőgépeket használt a CIA a sokat vitatott titkos repülőjáratok alkalmával, amikor a terrorizmus elleni háború során elfogott személyeket szállította különböző titkos börtönökbe - áll az Amnesty International legfrissebb jelentésében.

Az amerikai jogvédő szervezet által Radar alatt: a kínzások és az "eltűnések" járatai címmel közzétett dokumentum egyebek mellett felsorolja azt a több tucat úti célt, ahol a CIA-börtönökhöz kapcsolható járatok megfordultak, és azokat a magánkézben lévő repülőtársaságokat, gépeket is megnevezik, amelyeknek engedélyük van leszállni amerikai katonai bázisokon a világ bármely pontján, és kapcsolatba hozhatók a jogtalan fogolyszállításokkal.

A szervezet adatai szerint több mint 1600 repülőjárat köthető a titkos börtönökhöz, ebből ezer gép főképp az európai légtérben repült - ezeket folyamatosan a CIA üzemeltette fedőcégein keresztül. További hatszáz járatot legalább alkalmanként használt az amerikai titkosszolgálat.

Az Amnesty International által összeállított listán szerepel például egy Gulfstream V. típusú üzleti repülőgép, amely három különböző bejegyzési számmal tűnt fel, és amely az AI megfigyelései szerint a legtöbb ismertté vált fogolyszállítást bonyolította le: 2001-2005 között összesen 590 alkalommal repült. A gép gyakran látogatott kelet-európai repülőtereket: tizenegyszer látták Prágában és kétszer Varsóban. Az AI listáján magyarországi repülések nem szerepelnek.

Messzire mentek

A jelentés azt mondja, az ilyen járatok szempontjából különös jelentősége van a nemzetközi polgári repülést szabályozó Chicagói Konvenció azon záradékának, amely szerint a magánrepülőgépekkel lebonyolított, nem kereskedelmi jellegű járatok engedélyeztetés vagy előzetes értesítés nélkül átrepülhetnek egy-egy aláíró ország területe felett, illetve ott technikai jellegű leszállást hajthatnak végre.

"Az amerikai kormányzat számos módon próbálta meg kijátszani a kínzásra és a rossz bánásmódra vonatkozó szabályokat. Ezek a legutóbbi bizonyítékok azt jelzik, hogyan alkalmazzák a kereskedelmi egyezményeket arra, hogy képesek legyenek embereket szállítani a nemzetközi szabályok kijátszásával. Megmutatja, hogy milyen távolra merészkedik az amerikai kormány, hogy eltitkolja ezeket az emberrablásokat" - mondta Irene Khan, az AI főtitkára.

Százakat szállíthattak

Forrás: Toni Marimon
...és egy másik

A titkolózás annyira sikeres, hogy máig nem tudni, pontosan hány embert is szállítottak ilyen módon, vagy őriztek, hallgattak ki, esetleg kínoztak meg titkos börtönökben - becslések alapján több száz személyről lehet szó. Az egyiptomi kormányfő egy tavalyi közlése szerint csak országába 60-70 őrizetest szállítottak. Egy egykori CIA-alkalmazott korábban azt mondta, százakat küldhettek titkos börtönökbe. Az USA ugyanakkor csupán 30 "fontos" őrizetes létét ismerte el, akikről nem tudni, hol lehetnek. A CIA állítólag háromtucatnyi ügyben vizsgálódik, amikor téves információ alapján vagy azért vittek valakit titkos börtönbe, mert összekeverték másokkal.

A jelentésben három, két évig fogva tartott jemeni férfi beszámolója alapján próbálják meg rekonstruálni, hogy hol raboskodhattak. A feltételezések szerint a 2003 októberében elfogott férfiak jártak afganisztáni és kelet-európai titkos börtönökben is, mielőtt visszavitték volna őket Jemenbe és 2005 májusában szabadon engedték volna őket.

Kormányok, légitársaságok is felelősek

Az AI főtitkára szerint a jelzett esetekben az embereket jogtalanul veszik őrizetbe és tartják fogva, sokukat egyenesen elrabolják, és semmi lehetőséget nem kapnak a jogaik érvényesítésére, egyszerűen "eltűnnek". A szervezet által megkérdezett egykori rabok mindegyike beszámolt kínzásokról, de legalábbis rossz bánásmódról. Az AI szerint a repülőjáratokkal minden törvény felrúgtak az amerikaiak. De nem csak ők felelősek - mondják a jogvédők. Ugyanakkor felelősnek tartják azokat az államokat is, amelyek eltűrték, hogy területükön megforduljanak ezek a gépek, így maguk is súlyosan megsértették az emberi jogokat.

A szervezet felszólította a légügyi szektort, hogy gyors és megfelelő akcióval biztosítsák, hogy a légitársaságok ne adhassák kölcsönbe ilyen célokra a gépeiket. Az Amnesty International szerint a cégek felelőssége, hogy megbizonyosodjanak róla: a gépeket végül ne ilyen jogsértő akciókra használják fel.

A szervezet felszólította a kormányokat, hogy minden légi jármű repülését, amely a titkosszolgálatok megbízatása alapján emelkedik a levegőbe, minősítsék "hivatalos útnak", még akkor is, ha magángépről van szó. Az AI kitiltatná a légtérből és a repterekről a titkos járatokat, és azt követeli, hogy teljes egészében tárják fel a titkos börtönökkel kapcsolatos tevékenységet, és árulják el, mi lett azokkal az emberekkel, akikről még mindig nem tudni, hova vitték őket.