Csalások ellen is védhet az európai jogsi

Vágólapra másolva!
Közös európai szabályok vonatkoznak majd a vezetői engedélyekre az uniós tagállamok hétfői megállapodása szerint. A tervek szerint egyetlen hitelkártya formátumú modell fogja helyettesíteni a jelenleg forgalomban lévő 110 különféle jogosítványt. Az EU szerint az új szabályok elősegítik az uniós sofőrök szabad mozgását, és megakadályozzák a "jogosítványturizmust".
Vágólapra másolva!

A megállapodás szerint egy egységes, biztonsági elemekkel rendelkező, hitelkártya formájú vezetői engedélyt vezetnek be, míg a jelenlegi 110 különféle modellt fokozatosan kivonják a forgalomból. Az irányelv hatálybalépését követően a tagállamoknak 26 év áll rendelkezésükre a jelenlegi vezetői engedélyek lecserélésére. Az új irányelv szabad döntést biztosít a tagállamoknak abban, hogy microchippel ellátva vagy anélkül vezetik be az új modellt, de bárhogy döntenek is, be kell tartaniuk az EU adatvédelmi szabályait. A különleges jármű vezetésére szóló jogosítványok továbbra is kölcsönös elismertséget fognak élvezni.

A jövőben a vezetői engedélyek érvényessége meghatározott idejű lesz: az új szabályok 10 éves érvényességi időt helyeznek kilátásba, amelyet a tagállamok 15 évre emelhetnek. A tagállamok az adminisztratív megújítással egy időben orvosi vizsgálatokat is elrendelhetnek.

"Az európai vezetői engedély létfontosságú a közúti biztonság és a csalás elleni küzdelem tekintetében. Könnyebbé és a bürokrácia nehézségeitől mentessé teszi az utazást Európa-szerte. Minden gépkocsivezetőnek egyértelmű, modern, minden tagállamban elfogadott jogosítványa lesz" - méltatta a megállapodást Jacques Barrot, az Európai Bizottság közlekedési biztosa.

Az új vezetői engedély nagyobb közúti biztonságot garantál, mivel pontosabban meghatározza a különböző vezetői engedélykategóriák alkalmazási körét, tehát egyértelmű lesz, hogy ki mit vezethet. Előírja a robogókra érvényes vezetői engedély bevezetését, és felállítja a nagyobb teljesítményű motorkerékpárok használatának fokozatossági elvét. Ez utóbbi kategória használatára csak 24 éves kortól, elméleti és gyakorlati vizsga letételével nyílik lehetőség. Azoknak, akik nagyobb teljesítményű motorkerékpárokat akarnak vezetni, már két év tapasztalattal kell rendelkezniük a könnyebb típusúakon. Az új szabályok ezenkívül a vizsgáztatók minimumkövetelményeit is meghatározzák.

Az új szabályozás fontos lépés a vezetői engedélyekkel kapcsolatos csalás és a "jogosítványturizmus" elleni küzdelemben. A tagállamok megállapodtak, hogy erősíteni fogják együttműködésüket annak érdekében, hogy az ideiglenesen tilalom alatt álló vezetők másik tagállamban ne tudjanak új vezetői engedélyt szerezni, ennek érdekében a vezetői engedélyek EU-szintű adatcseréjét is megvalósítják.

A tagállamok hétfői politikai megállapodását követően az irányelvet még ebben az évben elfogadhatják, így várhatóan 2006 végén fog hatályba lépni, és legkésőbb 2012 végétől alkalmazható.