Azonosították a londoni robbantókat

Vágólapra másolva!
Közzétették szombat este az első olyan felvételt, amely a múlt heti londoni merénylet elkövetőit együtt mutatja végzetes utazásuk megkezdésének pillanatában. A Scotland Yard e kép alapján azonosította a merénylőket. Brit sajtóértesülések szerint megkérdőjelezhető, hogy a robbantók tudták-e: megbízóik öngyilkos küldetésre indították őket. Szombaton ötvenötre emelkedett a merényletsorozat halálos áldozatainak száma.
Vágólapra másolva!

A Scotland Yard, amely nem hivatalos értesülések szerint biztonsági kamerák összesen hatezer órányi felvételét vizsgálta át kockáról kockára, szombat este közzétette azt a kimerevített képkockát, amelyen a négy elkövető, nagy hátizsákokkal a hátán, éppen belép a Londontól északra fekvő Luton vasútállomásának bejáratán.

A kép július 7-én reggel, brit idő szerint 7 óra 21 perc 54 másodperckor készült; a három, egyszerre működésbe lépett pokolgép másfél órával később, 8:50 órakor robbant fel három londoni metrószerelvényen alig 50 másodperc különbséggel.

A negyedik detonáció viszont egy órával később, a 30-as autóbuszon történt; a rendőrség még nem tudja pontosan, hogy a buszt felrobbantó elkövető, Hasib Hussain hol, mikor és miért szállt fel erre a buszra, és miért nem ő is egy metrókocsit robbantott fel. A fő elmélet szerint Hussain már nem tudott feljutni a maga szerelvényére, mert a metróhálózatot az első három robbanás után pillanatok alatt lezárták, ezért választhatta a buszt.

A szombat este közzétett állóképen a négy merénylő egymás mögött halad; az alig 18 éves Hasib Hussain éppen belép az állomás épületébe, mögötte a jamaicai születésű, iszlámra áttért Lindsay Jamal halad, és valamivel hátrébb Mohammad Sidique Khan, valamint Shazad Tanweer látható.

A négy robbantó Lutonból a Thameslink vasúttársaság szerelvényén utazott a londoni King's Cross vasút- és metróállomásra - némelyikük az itt működő biztonsági kamerák felvételein is feltűnt -, és innen szétválva indultak célpontjaik felé.

Szombati lapértesülés szerint ugyanakkor a Scotland Yard és a brit belső elhárítás (MI5) kétségbe vonja, hogy a négy azonosított elkövető tudatában volt küldetésük öngyilkos jellegének. A Daily Mirror biztonsági forrásai szerint a rendőrség vizsgálja azt a lehetőséget, hogy a merénylőknek al-Kaida-irányítójuk esetleg azt mondta: a bombák élesítése után lesz még idejük elmenekülni. A pokolgépek azonban az élesítés után azonnal robbantak. A brit lap forrása szerint a merénylet szervezői számolhattak azzal, hogy az elkövetők, ha élve elfogják őket, megtörnek, és ezt "nem engedhették meg".

A Daily Mirror szerint több jel támasztja alá ezt a teóriát. A merénylők menettérti vonatjegyeket vásároltak, a lutoni vasútállomáson hagyott kocsijukra szabályos parkolójegyet vettek, a robbantások előtt egyikük sem kiáltotta, hogy "Allah Akbar" - Isten hatalmas -, pedig az öngyilkos merénylők rendszeresen így tesznek, mielőtt felrobbantanák magukat. Emellett a bombák hátizsákokban voltak, amelyeket könnyen ott lehet hagyni bárhol, ahelyett, hogy az öngyilkos merénylőkre jellemző módon a robbantók testére lettek volna erősítve.

Az elkövetők ráadásul maguknál tartották tárcáikat, bennük jogosítványukkal, bankkártyáikkal és egyéb személyes tárgyaikkal, jóllehet az öngyilkos merénylők általában minden ilyesmitől megszabadulnak, hogy elejét vegyék azonosításuknak - áll a cikkben. Sir Ian Blair, a Scotland Yard főparancsnoka éppen előző nap, a BBC-nek nyilatkozva azt mondta: a rendőrség sem érti, hogy a merénylők miért tartották maguknál személyi okmányaikat. A szombati Daily Mirror forrásai felidézték, hogy a tavalyi madridi vonatrobbantások végrehajtói el tudtak menekülni a helyszínekről, és éppen újabb akcióra készültek, amikor a rendőrség a nyomukra akadt.

Eközben szombaton ötvenötre emelkedett a merényletsorozat halálos áldozatainak száma - közölte szombaton a Scotland Yard. A londoni rendőrség közleménye szerint a sérültek egyike az éjszaka meghalt a kórházban.

A múlt csütörtöki négy robbantásban összesen hétszázan sérültek meg. A halálos áldozatok száma valószínűleg még mindig nem végleges, mert továbbra is folyik a mentés a legsúlyosabban érintett helyszínen, a King's Cross metróállomás alagútjában. Az itt felrobbantott szerelvényben becslések szerint 26-an haltak meg.