Csak a fogyatékosok között tanulhattak a cseh romák

Vágólapra másolva!
Tizennyolc csehországi roma szülő azért indított pert, mert Ostrava városában csak speciális, szellemi fogyatékosok számára működtetett iskolákban taníttathatták gyerekeiket. A családok azt állítják, hogy a gyerekeket származásuk miatt sorolják kisegítő iskolába. Magyarországon egy program keretében 2100 fogyatékos osztályba járó gyereket vizsgáltak meg, és 222-t helyeztek vissza a hagyományos képzésbe. Sok esetben a szülők ragaszkodtak ahhoz, hogy ép gyerekük továbbra is a fogyatékosok közé járjon. 
Vágólapra másolva!

Tizennyolc csehországi roma szülő pert indított, mert Ostrava városában csak speciális, szellemi fogyatékosok számára működtetett általános iskolákban taníttathatták gyerekeiket. Az adatok szerint tízszer annyi roma diák van a cseh kisegítőkben, mint amennyi indokolt lenne. Az észak-morvaországi Ostrava körzetének kisegítő iskoláiban egy nem roma gyerekre huszonhét roma jut. A kisegítő iskolába beíratott gyerekeket a tanhatóság csökkent értelmi képességűnek tekinti: az iskolaalkalmassági vizsgálat szerint alacsony az IQ-juk, és valószínűleg nem lesznek képesek megbirkózni a hagyományos iskola tananyagával. A családok azt állítják, hogy a gyerekeket származásuk miatt sorolják kisegítő iskolába. Védelmükben az Európai Roma Jogok Központja öt évvel ezelőtt fordult a strasbourgi emberi jogi bírósághoz, amely kedden kezdi tárgyalni a precedensértékű ügyet. A központ szerint az eset a romákat valaha ért legsúlyosabb diszkrimináció példájának tekinthető.

A szülők először a prágai alkotmánybíróságnál kerestek jogorvoslatot. Beadványukat formai indokok miatt elutasították, ezért fordultak 2000-ben az emberi jogi bírósághoz. Azt kérik, hogy a testület mondja ki: gyermekeiket faji alapon diszkriminálták, és sérültek az oktatási esélyegyenlőséghez fűződő jogaik. "Az általános iskolákból a roma gyerekeket senki sem zavarja ki: maguk a szülők küldik a saját gyereküket kisegítő iskolába" - állította az ügy kirobbanásakor az akkori cseh oktatási miniszter. A szakértői vizsgálatokat azonban megkérdőjelezi, hogy míg a csehországi általános iskolás korú gyermekek öt százaléka roma, addig a kisegítő iskolákban ez az arány ennek több mint tízszerese.

Csehországban fogyatékos, Angliában jó tanuló

A központ két roma kislány esetét említi, akik egy ostravai kisegítő iskolában kezdték meg tanulmányaikat. Svetlena Krostanováról a pszichológus azt állította, hogy mentálisan sérült, és képtelen lenne teljesíteni az általános iskolai követelményeket. A kislány szülei azonban nem nyugodtak bele a döntésbe, és elérték, hogy lányuk átkerüljön a normál képzésbe. Svetlana kitűnő tanuló, és beválasztották a gyermek emberi jogi Nobel-díj-bizottságba. A másik eset Denisa Bandyováé, aki családjával együtt kivándorolt Nagy-Britanniába. A család ott menedékjogot kért, ezt elutasították, de az eltelt idő alatt a roma kislány egy hagyományos általános iskolába járva jó tanulónak bizonyult, és kiválóan megtanult angolul. A kislányt később családjával együtt hazatoloncolták, és Denisa az ostravai kisegítőben landolt.

A roma nebulók kisegítő osztályokba sorolását a faji megkülönböztetés mellett az iskolák gazdasági érdekei indokolják, mivel többlettámogatást kapnak a fogyatékosnak minősített gyerekek után. A strasbourgi bírósághoz fordult családokból tizennyolc gyerek közül öten már visszakerültek a normál iskolába, ketten kikerültek a tanköteles korból, a többiek azóta is felülvizsgálatra várnak.