Késéssel indult a Queen Mary 2

Vágólapra másolva!
A rendkívül szigorú biztonsági ellenőrzések miatt másfél órás késéssel, hétfő este elindult első kereskedelmi útjára a dél-angliai Southamptonból a Queen Mary 2, minden idők legnagyobb és legdrágább utasszállító hajója.
Vágólapra másolva!

A QM2-t, amelyet Franciaországban építettek a brit-amerikai Cunard Line hajózási társaság megrendelésére, csütörtökön avatta fel II. Erzsébet királynő, saját nagymamájáról elnevezve a hajóóriást. Mária anyakirálynő, V. György király felesége volt II. Erzsébet édesapjának, néhai VI. György királynak a mamája. A hajó nevében szereplő sorszám azt jelenti, hogy ez a második hajó, amely a királyi nagymama nevét viseli. Az 1934-ben vízre bocsátott első Queen Maryt 1967-ben vonták ki a forgalomból.

A Queen Mary 2-n hétfő este 2620 utas és 1300 fős - főleg a Fülöp-szigetekről toborzott - személyzet indult Ron Warwick kapitány parancsnoksága alatt karibi kitérővel a floridai Fort Lauderdale-be. A nap folyamán felmerültek bizonyos aggályok a dél-angliai partok előtt dúló, 90-110 kilométeres sebességű szélvihar miatt, de a Cunard közölte, hogy a hajó minden időjárással megbirkózik.

A késedelmes indulást nem is a vihar, hanem a vártnál jóval több poggyász tüzetes átvizsgálása okozta. A hajózási társaság mindazonáltal az indulás előtt cáfolta azokat a hétfőn elterjedt híreket, hogy a sok tekintetben páratlan hajóóriást terrorfenyegetés érte volna.

Forrás: MTI
Forrás: MTI

A QM2 minden idők legdrágább, leghosszabb, legmagasabb, legszélesebb és legerősebb utasszállító hajója. Vízkiszorítása 150 ezer bruttóregiszter-tonna, hossza 345 méter - alig rövidebb a New York-i Empire State Building felhőkarcolónál -, magassága a tőkesúlytól a kémény tetejéig 72 méter, szélessége a parancsnoki hídnál, vagyis a legszélesebb résznél 45 méter. A hajó merülése 10 méter, motorja 157 ezer lóerős. Ezzel a teljesítménnyel a monstrum óránként 30 csomós, vagyis 55 kilométeres végsebességre képes.

Méreteire jellemző, hogy a New Yorkba érkező utasok - legalábbis azok, akik a 17 fedélzet közül a legfelsőn állnak majd - éppen szemmagasságból üdvözölhetik a Szabadságszobrot. A Cunard Line a Queen Mary 2-ért 550 millió fontot - csaknem 1 milliárd dollárt - fizetett a francia Alstom cégnek.

A hétfőn indult első, kéthetes utat elhelyezéstől függően 2 ezer és 26 ezer font - 740 ezer és 9,6 millió forint - közötti áron hirdették. Ez utóbbi tarifát azok fizették, akik az öt luxuslakosztály egyikében foglaltak szállást. Ezek kétszintes, csaknem 300 négyzetméteres apartmanok, amelyek mindegyikéhez külön portaszolgálat és inas jár.