Szemétfelügyelők vigyáznak a nagyvárosokra

Vágólapra másolva!
Európa több városában is környezetvédelmi rendőröket, szemétfelügyelőket vetettek be az utcai szemetelés visszaszorításáért. A szemét újrahasznosítására Helsinkiben központot hoztak létre, ahol megjavítják a leselejtezett bútorokat és elajándékozzák őket. Elképzelhető, hogy néhány ötletet Budapest is hasznosít, a tíz városban készült környezetvédelmi kutatás ugyanis a fővárosi önkormányzat számára készült.
Vágólapra másolva!

Tíz európai főváros környezetvédelmi programjait vizsgálták meg egy kutatásban, hogy néhány, máshol már bevált ötletet Budapest önkormányzata is hasznosíthasson. A felmérés készítője - a Studio Metropolitana Kht. - Amszterdam, Bécs, Berlin, Dublin, Helsinki, Koppenhága, London, Prága, Stockholm és Tallinn városában nézett körül, hogy a fővárosokban mennyi erőfeszítést fordítanak a hulladék újrahasznosítására, a környezetbarát járművekre és az utcai szemetelés visszaszorítására.

Az egyes városok környezetvédelmi aktivitása igen különböző, mert nagyon sok tényező - a város fejlettsége, környezeti állapota, a környezetvédelemre szánt költségvetési keret - befolyásolja a programok megvalósulását. Tallinnban például a környezetvédelemre szánt összes rendelkezésre álló forrás évi 200 ezer euró alatt van, míg Dublin csak hulladékkezelésre költ egy évben 82 millió eurót.

A város tisztasága, a szemetes utcakép, a közlekedés visszaszorítása mindenütt központi kérdés: Amszterdam, London és Dublin utcáin például külön környezetvédelmi rendőrök, szemétfelügyelők járőröznek a szemetelés megelőzésére. A hulladék újrahasznosítása érdekében Helsinkiben újrahasznosítási központot hoztak létre, amely begyűjti és megjavítja a már felesleges, törött bútorokat, könyveket, kisebb háztartási eszközöket, elektromos berendezéseket, melyeket később eladnak vagy elajándékoznak.

A nagyvárosok közlekedési társaságai a levegőszennyezés csökkentése érdekében sorra csatlakoznak a kizárólag vízkibocsátással járó hidrogénbuszok üzemeltetéséhez. A tömegközlekedés népszerűsítése, kényelmesebbé tétele és a közlekedési hálózat sűrűsítése több nagyváros célkitűzései között szerepel. Berlinben idén ősztől úgynevezett közlekedésirányító hatóság figyeli a város forgalmát. A tömegközlekedés népszerűsítésében élen jár Stockholm, ahol a dolgozni járók 73 százaléka választja a tömegközlekedést. Koppenhágában minden harmadik városlakó két keréken jár dolgozni, a város vezetése külön kerékpár-stratégiát dolgozott ki.

Az energiafelhasználás kérdése, a zajcsökkentés és a takarékosabb vízgazdálkodás egyelőre kevésbé fontos problémák. Ellenpélda ugyanakkor Berlin, ahol támogatják a napfénytetők kialakítását.