Újabb vonatszerencsétlenség Törökországban

Vágólapra másolva!
Hat halálos áldozata és állítólag 100 sérültje van két vonat összeütközésének Törökországban. A baleset Isztambultól 60 kilométerre, Kocaeli tartományban keletre történt. Egyelőre nem tudni, melyik vonat vezetője hagyott figyelmen kívül egy tilos jelzést.
Vágólapra másolva!

Hat ember életét vesztette és több tucatnyian, egyes források szerint százan megsebesültek két utasszállító vonat - köztük egy vadonatúj expresszvonat - frontális ütközésében szerdán Törökország északnyugati részén. A súlyos vasúti baleset Isztambultól 60 kilométerre keletre, Kocaeli tartományban, Gebze város közelében történt, nem messze attól a helytől, ahol a múlt hónapban 39 ember halt meg egy másik vasúti szerencsétlenségben.

A török közlekedési minisztérium egyik illetékese szerint úgy tűnik, hogy a szerelvények egyike nem vette figyelembe a tilos jelzést. Más forrás szerint az Ankarából Isztambulba tartó expresszvonat hagyta figyelmen kívül a piros lámpát.

A két hónappal ezelőtt látványos ünnepséggel üzembe helyezett nagysebességű Ankara-Isztambul vonaton 171 utas és kilencfőnyi személyzet utazott. A karambolban a másik, az Isztambulból Adapazariba tartó személyvonat járt rosszabbul, mivel annak négy kocsija rongálódott meg, sőt az első kocsija oldalára dőlt és összenyomódott, mint egy harmonika. A szuperexpressznek egy vagonja rongálódott meg.

A tévében megszólaló szemtanúk szerint mindkét vonat első kocsijában sokan megsebesültek. A legközelebbi település, Tavsancil falu polgármestere a halottakon kívül 30 sebesültről beszélt, míg a csendőrség száz sebesültről tett bejelentést. Az egyik helyi kórházba eddig 19 sérültet szállítottak be. A mentőalakulatok azon fáradoznak, hogy kiszabadítsák az Isztambul-Adapazari vonat súlyosan megrongálódott első kocsijában rekedt túlélőket. Sok mentő- és tűzoltóautó sietett a helyszínre.

Az újabb súlyos törökországi vasúti szerencsétlenség három héttel azután történt, hogy ugyancsak az Isztambul és Ankara közti nagysebességű vasúti pályán kisiklott egy vadonatúj szerelvény és a katasztrófában 39 ember a halálát lelte, nyolcvanan pedig megsérültek. Három nappal később 15 ember halt szörnyet egy vonat és egy kisbusz karamboljában egy vasúti-közúti kereszteződésben Törökország nyugati részén.

Elavult és fejletlen a török vasúthálózat

Fejletlen és elöregedett, mindössze 11 ezer kilométer összhosszúságú vasúthálózatot működtet a TCDD török állami vasúttársaság. Összehasonlításul: a nem egészen fele akkora Németországban 36 ezer kilométernyi vaspálya üzemel.

A törökországi vágányok majdnem 80 százaléka - 8671 kilométernyi - a kevés vasúti főpályára jut, a vasútvonalak egy részén pedig csak áruforgalmat bonyolítanak. A mozdonyok többségek dízelüzemű. Az állam az elmúlt évtizedekben alig eszközölt beruházást a vasútba, a hálózat ezért elöregedett. Mindössze 2122 kilométernyi pálya villamosított. A vasúti vezérlőrendszerek primitív technikával működnek, csak 2505 kilométernyi pályán szabályozzák a forgalmat jelzőberendezések. A legtöbb vonat alacsony sebességgel közlekedik, a gyors szerelvények száma csekély. Sem a Fekete-tengert, sem a Földközi-tengert nem lehet simán elérni vonattal. A külföld felé Bulgáriával és Grúziával van közvetlen vasúti összeköttetése Törökországnak.

A sok emberéletet követelő július 22-i vasúti szerencsétlenség után sok bírált érte a török kormányt, amiért a szakemberek előzetes intelmeire fittyet hányva két hónapja presztizsokokból nagysebességű expresszvonatokat helyezett üzembe az azok üzemeltetésére nem alkalmas Isztambul-Ankara vonalon.