Pillanatkép az EU-konvent munkájáról

Vágólapra másolva!
A Bruxinfo brüsszeli hírügynökség összeállítása, amely az Európai Politikai Tanulmányok Központjának (CEPS) felmérésére támaszkodik, részletesen szemügyre veszi, hogy az egyes tagállamok illetve csatlakozó országok milyen álláspontra helyezkednek az egyes alkotmányos kérdésekben.
Vágólapra másolva!

A CEPS összeállításából sajnos kimaradt Olaszország és Luxemburg a tagállamok közül, a csatlakozó országok között pedig nem szerepel Szlovénia, Litvánia, Lettország és Ciprus. Mindenesetre ezeknek az államoknak a legfontosabb kérdésekben elfoglalt pozícióit nem lehetetlen "belőni" a fentebb vázolt általános elvek és érdekek alapján. De konkrétan ezekről az országokról nem szólunk ebben az összeállításban.

1. A Tanács elnöksége

Itt a legegyértelműbb a megosztottság a kicsi-közepes és nagy tagállamok közt, noha itt sem teljesen. Franciaországon, Németországon, Spanyolországon és Nagy-Britannián kívül csak Svédország és Dánia támogatja, hogy az Európai Tanácsnak állandó elnöke legyen, az összes többi állam, beleértve Lengyelországot is, vagy a rotációs elnökség fenntartását, vagy pedig annak valamiféle csoportos elnökséggé való átalakítását támogatja. Görögországot kivéve egyetlen ország sem tartja elképzelhetőnek, hogy ugyanaz legyen az elnöke a Tanácsnak és a Bizottságnak.

Hasonlóak a frontvonalak a Miniszteri Tanácsot illetően, Franciaország, Spanyolország, Nagy-Britannia és Málta támogatják, hogy a miniszteri tanácsoknak állandó elnöke legyen, viszont mindenki más ellenzi. Magyarország, Nagy-Britannia és Németország 7 alá csökkentenék az állandó tanácsi formációk számát, a többiek nem. Írország, Svédország, Ausztria és Nagy-Britannia teljesen nyilvánossá tenné a törvényhozással foglalkozó miniszteri tanácsok üléseit, a többiek csak részben (az ülés kezdésekor és a végén).

2. A Bizottság elnökének választása

Megosztottabb a mezőny, mint gondolnánk. Finnország, Portugália, Svédország, Észtország (négy "kicsi" ország) és Spanyolország még akár a status quo fenntartását is támogatnák, Máltának tetszik Valéry Giscard D'Estaing Konvent-elnök ötlete, hogy az elnököt egy nemzeti és európai parlamenterekből álló kongresszus válassza, a többiek pedig teljesen az Európai Parlamentre bíznák a választást.

3. Az Európai Bizottság összetétele

Belgium, Németország, Hollandia, Nagy-Britannia 15 fős vagy annál kisebb Bizottságot akar, mindenki más ragaszkodik hozzá, hogy minden tagállamnak legyen egy "saját" biztosa.

4. A Bizottság elszámoltathatósága

Portugália és Szlovákia támogatják azt, hogy az Európai Tanács egyes biztosokat is felelősségre vonhasson, míg Belgium, Csehország és Szlovákia az egész Bizottságot az ET kezébe helyezné; a többiek még nem tudják.

5. A nemzeti parlamentek ellenőrző szerepe

Belgiumot és Görögországot kivéve mindenki támogatja, hogy a nemzeti parlamentek figyelmeztetést intézhessenek a Bizottsághoz, ha úgy érzik, hogy az egy törvényjavaslattal túllépte hatáskörét, olyan területen vezetne be EU-szabályozást, ami nem az Unió hatásköre. Finnország és Hollandia még bizonytalankodik.

6. Az Európai Népek Kongresszusa

Valéry Giscard D'Estaing e "találmányát" egyedül Franciaország és Málta támogatja.

7. Uniós külügyminiszter

Dánia, Svédország és Észtország azt szeretné, ha intézményileg úgy maradna minden, mint most, tehát a közös külpolitika képviseletét egy, a Tanács alá rendelt személy látná el, a külgazdasági és egyéb, a Bizottsághoz tartozó külügyekkel pedig egy másik személy, a Bizottság tagja foglalkozna. Belgium és Finnország teljesen a Bizottsághoz utalnák a funkciót, a többiek pedig azt akarják, hogy egy külügyminiszter legyen, aki a témától függően a Tanács és a Bizottság felé is beszámoltatható, illetve valamilyen módon tagja mindkét formációnak. További véleménykülönbség, hogy Dánia, Írország, Spanyolország, Svédország, Nagy-Britannia és Észtország azt szeretnék, ha a Bizottság külképviseleti feladatköre egyedül a külkereskedelemre korlátozódna, míg a többiek úgy gondolják, hogy a közös kül- és biztonságpolitikát leszámítva minden egyéb külső politika a Bizottsághoz kerülhet.

8. Az Alapvető Jogok Chartája

Szlovákia és Dánia szerint a dokumentum csak jegyzőkönyvként csatolná a dokumentumot az alkotmányhoz, Hollandia, Nagy-Britannia és Málta csak megemlítené, a többiek pedig egy az egyben beleraknák a szöveget az alaptörvénybe.

9. Szolidaritási klauzula

Franciaország, Írország, Portugália, Nagy-Britannia, Csehország, Észtország és Málta olyan szolidaritási klauzulát javasol, amely csak természeti katasztrófákra és terrorista támadásokra terjedne ki, ahogy a Konvent védelmi kérdésekkel foglalkozó munkacsoportja javasolta. Görögország teljes védelmi uniót akar, a NATO közös védelmi klauzulájához hasonló "ötödik cikkellyel", Ausztria, Belgium, Spanyolország ezt opcionálissá tenné (a Négyek két héttel ezelőtti javaslatához hasonlóan? - nem egyértelmű), a többiek pedig még bizonytalanok.

10. Parlament és Tanács minden ügyben közösen dönt

Svédország és Nagy-Britannia kivételével minden állam támogatja, hogy a közös döntés rendszerét minden törvénykezési ügyre kiterjesszék.

11. Bizottság javaslattételi monopóliuma

Nagy-Britanniát kivéve minden ország támogatja, hogy a Bizottságnak megmaradjon a törvényjavaslat-tételi monopóliuma.

12. A minősített többséggel meghozott döntések számának markáns növelése, normává tétele

Ausztria, Finnország, Írország, Lengyelország és Nagy-Britannia meghatározatlan "más megoldásban" gondolkodik, a többiek támogatják.

13. Dupla minősített többség (államok és népesség többsége) az "egyszerű" minősített többség helyett

Belgium, Finnország, Németország, Görögország, Portugália és Lengyelország támogatja, a többiek ellenzik vagy bizonytalanok.

14. Kivételek a minősített többséggel eldöntött kérdések alól

Az adózást Írország, Hollandia, Spanyolország, Svédország, Nagy-Britannia, Észtország, Málta és Szlovákia venné ki, a szociális politikát Ausztria, Franciaország, Németország, Írország, Hollandia, Spanyolország, Észtország, Szlovákia, és "más területeket" majdnem mindenki.

15. A minősített többségi szavazás gyakoribb alkalmazása a közös kül- és biztonságpolitikával összefüggő kérdésekben

Belgium, Finnország, Franciaország, Németország, Görögország, Spanyolország támogatja, Írország, Svédország, Nagy-Britannia, Észtország, Málta ellenzi, Portugália, Csehország és Szlovákia pedig azt szeretnék, ha az Európai Tanács egyhangúlag döntene kérdésről-kérdésre, hogy mikor lehet használni a minősített többségi szavazást.

16. Hogyan terjessze elő az Európai Tanács az EU éves-hároméves stratégiai programját?

Ausztria, Belgium, Görögország, Hollandia, Portugália, Málta és Szlovákia a Bizottság javaslatából indulna ki, Írország, Nagy-Britannia a tanácsi titkárság vagy valamelyik tagállam javaslatából, a többiek pedig "más megoldást" fontolgatnak vagy még bizonytalanok.

17. Töröljék-e el a megkülönböztetést a kötelező és a nem kötelező kiadások között?

Ausztria, Franciaország, Görögország, Írország, Svédország és Nagy-Britannia szerint nem, a többiek szerint igen. Szlovákia, Spanyolország és Németország még bizonytalan.

18. Mi legyen a megerősített együttműködés ("kétsebességes Európa") jövője?

Írország és Nagy-Britannia keményen korlátozná alkalmazásának lehetőségét, Belgium, Franciaország, Görögország, Németország, Spanyolország és Málta kiterjesztené egyes területekre, a többiek pedig még nem tudják.

19. Váljon-e a bel- és igazságügy közösségi politikává, és ha igen, milyen gyakran használjunk minősített többségi szavazást a kérdések eldöntésére?

Svédország és Ausztria ezt ellenzi, Dánia még gondolkodik, a többiek pedig támogatják. A nemzeti vétó korlátozását az ezzel összefüggő kérdések eldöntésében Ausztria és Málta ellenzik csak, viszont Dánia, Írország, Hollandia, Svédország és Nagy-Britannia csak a menekültügyi és bevándorlásügyi kérdésekre korlátozná.

20. Európai főügyész

Ausztria, Írország, Málta, Svédország és Nagy-Britannia ellenzik, Dánia, Finnország, Németország bizonytalanok, a többiek támogatják.

21. Közös európai határvédelem

Finnország, Írország, Svédország, Nagy-Britannia és Észtország ellenzik, Dánia bizonytalan, a többiek támogatják.

Forrás: Bruxinfo - Brüsszel