Útpénzzel szorítják ki a kocsikat Londonból

Vágólapra másolva!
Nagyobb fennakadások nélkül lépett életbe hétfőn reggel Londonban a világ eddigi legnagyobb városi forgalomkorlátozási kísérlete. Helyi idő szerint reggel hét órától az autósok csak napi 5 fontért - közel 2 ezer forintért - hajthatnak be a belső kerületekbe. A polgármesteri hivatalban a rendszer bevezetésétől évi 130 millió font bevételt várnak, melyet az igéretek szerint a londoni tömegközlekedés fejlesztésére fordítanak.
Vágólapra másolva!

Hétfőn reggel lépett életbe a brit fővárosban az a forgalomkorlátozási rendelet, amelynek célja a londoni belváros napi 200 ezres autóforgalmának jelentős, 10-15 százalékos csökkentése. A rendelet értelmében hétfőtől csak 5 fontért - közel kétezer forintért - hajthatnak be az autósok London belső kerületeibe. A rendelet értelmében a Hyde Parktól a Tower Bridge-ig terjedő nyolc négyzetmérföldes körzetet tették fizetőssé a négy- vagy többkerekű, benzin- vagy dízelmotorral hajtott magántulajdonú járművek vezetőinek. A fizetési kötelezettség hétköznapokon reggel hét órától este fél hétig tart.

A rendelet életbelépését követő első másfél órában a szokásosnál jóval gyengébb volt a forgalom a belső körzetek útjain, melynek egyik oka azonban, hogy hétfőn kezdődik a szokásos télvégi iskolai szünet, amikor általában 20 százalékkal kisebb a forgalom Londonban a szokásosnál. Hétfő reggel a tervet kitaláló londoni polgármester, Ken Livingstone is azt mondta, hogy a rendszer igazi próbája a szünet utáni első munkanap lesz.

A díjfizetés legfőbb ellenzői között vannak azonban a belső kerületek iskolái is, amelyek arra panaszkodnak, hogy a tanárok máris elvándorolnak a külsőbb városrészek iskoláiba, ahová a napi öt font megfizetése nélkül is autóval tudnak a munkahelyükre menni. Livingstone viszont korábban éppen azzal indokolta a díjfizetési kötelezettség "kényszerű" bevezetését, hogy az utóbbi években tömegessé vált a gyerekek autóztatása az iskolákba, és a reggeli csúcsforgalom jelentős részét szerinte már ez adja.

A díjrendszer haszonélvezői közé tartoznak az érintett körzetekben működő ingatlanügynökségek, mivel a zónában eddig 15 százalékkal emelkedtek a lakásárak. Aki ugyanis a körzeten belül lakik, annak 90 százalékos kedvezmény jár a napi díjból.

Az ötfontos díj naponta tetszőleges számú behajtásra jogosít, de este 10 óráig mindenképpen ki kell fizetni az összeget, különben a többszörösére emelkedik a tarifa. Fizetni előre vagy utólag interneten, telefonon, mobiltelefonról egy megadott számra küldött sms-sel, illetve benzinkutaknál és újságárudákban lehet, de a zónahatáron nem. A díjfizetés alól a magánhasználatú járművek közül csak a mopedek, valamint az elektromos, illetve földgázhajtású autók mentesülnek. A külföldi rendszám sem mentesít, és a rendszert üzemeltető Transport for London közhasznú társaság szerződést is kötött egy behajtó céggel, amely elvileg Európa legtöbb országában jogosult lesz kikérni a nem fizető autósok adatait. Jogi szakértők szerint viszont a helyi szabályozások ezt sok esetben nem teszik majd lehetővé.

Az autók rendszámát és típusát az övezet határán és belterületén felszerelt hétszáz kamera, valamint tíz mozgó felvevőegység rögzíti, és az adatokat továbbítja a feldolgozó központba, ahol számítógép ellenőrzi, hogy a díjköteles körzetbe behajtók fizettek-e. A több százmillió fontért kiépített rendszer az előzetes számítások szerint évi 130 millió - napi félmillió - font bevételt hoz, amelyet, a polgármester ígérete szerint, a londoni tömegközlekedés fejlesztésére fordítanak.