Vágólapra másolva!
A 25 tagú Európai Unióban ugyan duplájára nőnek majd a jövedelemkülönbségek, a következő, 2007-től induló költségvetési időszakban mégsem emelkednek majd ezzel arányosan a kohéziós politika kiadásai - szűrhető le az Európai Bizottság gazdasági és szociális kohéziónak szentelt éves jelentéséből, amelyet a Bruxinfo uniós hírügynökség ismertetett. 2006 után előreláthatóan 18 jelenlegi EU-tagállami régió veszíti majd el jogosultságát a legszegényebb térségeket támogató felzárkózási alapokra.
Vágólapra másolva!

A 2007 után érvényes új kohéziós politikára való felkészülés újabb fontos közbülső állomásaként az Európai Bizottság múlt héten nyilvánosságra hozta éves jelentését az Unión belüli gazdasági és szociális kohézióról. A dokumentum, amely lényegi elemeiben nem tér el az egy évvel ezelőtti következtetéseitől, megállapítja, hogy a 25 tagú Európai Unióban a jelenleginek kétszeresére nőnek majd a jövedelemkülönbségek.

Ismerje meg az Európai Bizottságot!/nagyvilag/20030113europai2.htmlAz [origo] cikke

Az EU lakosságának 25 százaléka (mintegy 116 millió ember) él majd olyan régióban, ahol az egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) nem éri el az uniós átlag 75 százalékát. A Tizenötök Uniójában a lakosság 18 százaléka (68 millió ember) él elmaradottnak minősülő térségben. A jövedelemkülönbségek a leggazdagabb régiók felső 10 százalékában és a legszegényebb térségek alsó 10 százalékában élők között emelkednek majd a mostani duplájára. Tíz, jövedelemszintje alapján hátrányos helyzetű EU-polgár közül hat az új tagállamokban lakik majd. Brüsszel a tervek szerint idén novemberben terjeszt elő hivatalos javaslatot az új, 2007-2013 között érvényes regionális politika alapelveire és finanszírozási forrásaira. A végső döntést legkorábban 2005-ben, de inkább 2006-ban már a kibővített EU tagországai hozzák majd meg.

A sommás megállapításoktól tartózkodó jelentés ugyanakkor valószínűsíti, hogy bár duplájára nő a kohéziós politikára nehezedő nyomás, a 25 tagú EU-ban nem nőnek majd ezzel arányosan a kohéziós politikára fordított költségvetési források. Michel Barnier regionális politikát felügyelő bizottsági tag szerint a tagállamok jelenleg éves GDP-jük 0,32 százalékát fordítják ténylegesen elmaradott régiók és strukturális problémákkal küszködő ipari központok felzárkóztatására. Az Unión belül 2001 májusa óta zajló széleskörű társadalmi vitában elhangzott igények alapján a biztos úgy látja, hogy a 2007-ben kezdődő új költségvetési időszakban az EU GDP-jének minimum 0,45 százalékát kell, hogy kohéziós célokra fordítsa. Barnier elismerte, hogy még ez a megemelt összes sem lenne arányban a feladat nagyságával. Ebből valószínűleg az következik, hogy a 2004-ben csatlakozó és 2006-ig a szűkös költségvetési keretek miatt a jelenlegi EU-tagoknál jóval kisebb fejpénzt kapó országok szegény régiói sohasem részesülnek abból a nagyvonalú támogatásból, mint ami éveken át a kohéziós országoknak (Spanyolországnak, Portugáliának, Görögországnak és Írországnak) jutott. A tíz csatlakozó állam egy főre jutó teljes támogatása átlagban 117 euró lesz, szemben azzal a 143 euróval, ami az első programozási időszakban - 1989 és 1993 között - jutott a strukturális alapok legfontosabb, első számú célterületéről (Objective 1-ből) a szegényebb régióknak.

Az Európai Bizottság szerint az EU tagállamai a bővítés után az egy főre jutó GDP nagysága alapján három jól elkülönülő csoportra oszlanak majd. Az első kategóriába kerül a teljes EU-lakosság 21 százalékával Ciprus és Szlovénia kivételével az összes újonnan csatlakozó ország, amelyek átlagos jövedelemszintje mindössze 42 százaléka lesz az EU-25-ök átlagának. (A két véglet a 65 százalékos Csehország és a 37 százalékos Lettország között mozog.) A következő csoportban kap helyet Ciprus, Szlovénia, Spanyolország, Portugália és Írország. Itt a jövedelemszintek az uniós GDP-átlag 71 százalékával rendelkező Görögország és a 92 százalékán álló Spanyolország közötti skálán mozognak. Végül a felsőházban foglal majd helyet 12 jelenlegi EU-tag, amelyek átlagos GDP-je 11 százalékkal haladja majd meg a 25 tagú Európai Unió átlagos fejlettségi szintjét.