Helytelen utasítást adott a svájci légiirányító

Vágólapra másolva!
Elkészült a múlt héten Németország fölött összeütközött két repülőgép pilótafülkéjében készült hangfelvételek elemzése. A felvételek szerint mindkét gépen működött a beépített ütközésmegelőző rendszer, amely megfelelő utasítást adott a pilótáknak. A svájci toronyból ugyanakkor ezzel ellentétes, helytelen utasítást adtak a baskír gép pilótájának, és valószínűleg ez vezetett a szerencsétlenséghez.
Vágólapra másolva!

Nem sokkal a múlt hétfői végzetes összeütközés előtt ellentmondásos utasításokat kapott a Moszkvából Barcelonába tartó baskíriai repülőgép pilótája - közölte hétfőn a szerencsétlenség műszaki körülményeit vizsgáló braunschweigi intézet.

Forrás: ORIGO A légibaleset-vizsgáló intézet szóvivője elmondta: a Tu-154 fedélzetén lévő hangrögzítő szerkezet felvételei arra utalnak, hogy az orosz pilótát 45 másodperccel a Boeinggal való összeütközés előtt a repülési magasság növelésére utasította a beépített ütközésmegelőző rendszer. Egy másodperccel később viszont a svájci vezérlőtoronytól arra kapott felszólítást, hogy ereszkedjen lejjebb az utasszállító géppel. A repülő fedélzetén összesen 69 ember utazott.

Ezzel egyidejűleg az amerikai Boeing-757 pilótáját szintén a repülési magasság csökkentésére utasította a repülőgépen üzemelő ütközésmegelőző rendszer. A berendezések mind a két repülőgép fedélzetén kifogástalanul működtek - mondta a szóvivő.

Az ütközés utáni első napokban fölmerült, hogy a Tu-154 fedélzetén nem volt ütközésmegelőző rendszer, illetve hogy azt kikapcsolták a kérdéses időpontban. A braunschweigi vizsgálat egyértelmű választ adott erre a kérdésre.

A pilótafülkében lezajlott beszélgetéseket, köztük az irányítótoronnyal folytatott párbeszédet rögzítő hangfelvétel ugyanakkor súlyos terhelő bizonyítékot jelent a zürich-kloteni ügyeletes repülésirányítóra.

Az eddigi ismeretek alapján ugyanis úgy tűnik, hogy az ő téves utasítása vezetett a két repülőgép összeütközéséhez és lezuhanásához. A tragédia összesen 71 emberéletet követelt.