Xavier Salvat, a pontoise-i bíróság ügyésze sajtótájékoztatón számolt be arról, hogy a közelmúltban megkezdődött a gép üzemanyagtartályában lévő tüzelőanyag vizsgálata. A szakértők tisztázni kívánják a hajtóanyag jellegét, sűrűségét, gyúlékonyságát, ezek alapján akarnak magyarázatot kapni a gépen keletkezett gigantikus méretű tűzvész okára.
"Egyelőre minden csak feltételezés, de nem lehet kizárni, hogy az üzemanyagtartályon belül történt a robbanás" - mondta az ügyész. Hozzátette azonban: "Az egyetlen bizonyosság, amivel jelenleg rendelkezünk, az, hogy a szerencsétlenséget nem robbanóanyaggal végrehajtott merénylet idézte elő."
A vizsgálat eddigi eredményeiről szólva Salvat megerősítette, hogy a szakértők 70-80 százalékos biztonsággal a Roissy repülőtér kifutópályáján a gép kereke alá kerül fémlemeznek tulajdonítják a szuperszonikus utasszállító futóművének megrongálódását. Mint időközben kiderült, a fémlemez a repülőtérről korábban felszállt amerikai Continental Airlines DC-10 gépének motorjáról levált borítólemez volt, és a vizsgálatok jelenlegi állása szerint ez hasította fel a Concorde futóművének bal első abroncsát. Salvat azonban nem zárta ki, hogy a kutatás teljesen más irányba fordulhat.
"Mindaddig, amíg a végzetes szerencsétlenséghez vezető láncreakció összes elemét és azok egymás utáni sorrendjét nem sikerül meghatározni, nem állapítható meg hivatalosan a felelősség kérdése sem" - mondta a főügyész.
A vizsgálat elhúzódását kifogásoló külföldi sajtóbírálatokra reagálva a francia illetékes úgy vélekedett, hogy nem lehet lassúsággal vádolni a francia elemezőket. Mint emlékeztetett, voltak olyan légiszerencsétlenségek, melyekben a perdöntő tényeket kétévi munkával sikerült feltárni. "Ebben a vizsgálatban is az a legfontosabb, hogy a tények összessége adhatja csak ki a pontos végeredményt" - állapította meg.
A francia Concorde ez év július 25-én zuhant le a Párizstól északra lévő Gonesse település közelében. A gép összes utasa és a becsapódás helyén még két személy vesztette életét a mostanáig tisztázatlan eredetű tragédia következtében. A baleset óta - a vizsgálati eredményekre várva - az Air France és a British Airways is szünetelteti a hagsebességnél gyorsabb luxus utasszállítók repüléseit.
(MTI)
Korábban:
(2000. augusztus 10.)