Vágólapra másolva!
A norvég mélytengeri búvárok vasárnap egymást felváltva dolgoztak a tengerfenékre süllyedt Kurszk atom-tengeralattjárónál, de hasztalan próbálták kinyitni a hátsó mentőzsilipkamra ajtaját. Feltételezések szerint a kamrában vélhetően bennrekedt az egyik tengerész, aki megkísérelt kijutni a süllyedő vízi járműből. Eközben Vlagyimir Putyin orosz elnök bejelentette, mindaddig küzdenek a mélyben rekedt tengerészekért, ameddig esély van arra, hogy valakit ki lehet menteni.
Vágólapra másolva!

A búvároknak sikerült ugyan kinyitniuk a vészkijárat nyomáskiegyenlítő szelepét, de levegő nem jött a zsilipből. Az RTR orosz televízió szerint ebből arra következtettek, hogy a mentőkijáratot használni akarta valaki, le is zárta a belső csapóajtót, kiegyenlítette a nyomást, de kívülre már nem tudott kijutni. A leengedett robot-manipulátornak nem volt elegendő ereje ahhoz, hogy kinyissa a vészkijárat csorbult fedelét, ezért búvárharang leeresztését fontolgatják, hogy a felszínre hozzák a zsilipbe szorult tengerészt.

Eközben Ilja Klebavon orosz miniszterelnök-helyettes közölte, hogy a hátsó részen található mentőzsilipkamra ajtaja annyira deformálódott, hogy lényegében nincs esély az LR5-ös brit mini-tengeralattjáró csatlakoztatására. A mélyben készített videofelvételeken az látható, hogy a vészkijáraton nagyon nagy repedés keletkezett. Az LR5 jelentette az utolsó elméleti esélyt az esetleg életben maradt tengerészek kimentésére. A vészkijárat sérülése miatt most már csak a búvárok kézi munkájától remélhetnek sikert.

John Spellar brit védelmi államtitkár Londonban egyidejűleg kijelentette, hogy az LR5-ös brit mentőcsapat kizárólag abban az esetben lát munkához, ha százszázalékos bizonyosságot szereznek arról, hogy vannak túlélők. A Kurszktól jelenleg néhány kilométerre állomásozó brit Normann Pioneer - fedélzetén az LR5-tel - a norvég mélybúvárok helyzetjelentését és a szakértők következtetéseit várja. A norvég szakemberek egyébként nem szándékoznak behatolni az atom-tengeralattjáró belsejébe, mert azt terebélyes védőruhájuk nem teszi lehetővé.

A búvárok végigkopogtatták a hajótörzset, de nem nagyon találtak olyan részt, ahol kisebb nyomás lenne a kint is uralkodó tíz atmoszféránál. Folyamatosan dolgoznak a tengerfenéken, négy hármas csoportban váltják egymást hat óránként.

A mélybúvárok a tengerfenéken találtak több nagyméretű fedőlemezt, amelyek a Kurszkot borították. A hatalmas ütközés következtében a Kurszk első két részlegét azonnal elöntötte a víz, és valószínűleg a harmadik-negyedik részlegbe is betört.

Szergej Kravcov hajókapitány - az elsüllyedt tengeralattjáró parancsnokának volt a váltótársa - közölte, hogy a hadgyakorlat előtt a Kurszkot mindennel felszerelték: teljes volt egyebek mellett
az akkumulátorkészlete is, és ellenőrizték az összes mentőberendezést.

Vlagyimir Putyin orosz elnök kijelentette, hogy "Oroszországban könnyes szemmel, összeszorult szívvel figyelik a Kurszk tragédiáját, de a tengerészek mindent megtesznek bajtársaik kiszabadításáért". A Kurszk balesetének nyolcadik napján fogalmazott először ilyen tragikus szavakkal, az ortodox egyház püspöki szinódusának résztvevőit fogadva.

"Sajnos néha nem mi, hanem maguk az események diktálják a helyzet alakulásának logikáját. Azonban az utolsó pillanatig mindent megteszünk azok megmentéséért, akiket meg lehet menteni, harcolni fogunk minden egyes tengerész életért, és reménykedünk a legjobbakban" - mondta. Az elnök most először tett említést a Kurszk hozzátartozóiról, akinek segítséget és támogatást ígért.

Az államfőt számtalan bírálat érte, hogy a Kurszk balesete ellenére Szocsiba vonult szabadságra, és nem is látogatott el a tragédia helyszínére. Nemcsak a sajtó, hanem politikusok rótták fel Putyinnak, hogy súlyos politikai hibát követett el, még akkor is, ha félretájékoztatták vagy alulértékelte következményeit az első napokban.

(MTI)

Korábban:

Az [*****] összeállítása a mentésről.