Az egyik kerék gumijának felrobbanása is okozhatta a Concorde tragédiáját

A Concorde-gép lezuhanásának okát kereső szakértők szerint a repülő szárnyán törés keletkezett közvetlenül azután, hogy elhagyta a kifutópályát. A Francia Balesetet Kivizsgáló Hivatal (BEA) megerősítette, hogy felszállás közben összetett probléma jelentkezett a gépen. Amikor a repülő felszállt, egy gumidarab leszakadt és a földre esett, miközben kigyulladt az egyik szárny.

A fekete dobozból nyert információk szerint két hajtómű romlott el, és a leszállást segítő hajtómű leállt, mielőtt lezuhant volna a gép. A BEA szerint a Concorde pilótája, Christian Marty azt mondta az irányítótoronynak, hogy a kettes hajtómű kétszer is leállt felszállás közben. Ezt a műszaki adatokat rögzítő fekete doboz adatai is megerősítették - írta a BBC.

Az eddigi vizsgálatok alapján a szakértők arra gyanakodnak, hogy egy felrobbant gumi okozhatta a szerencsétlenséget. A gumi valószínűleg megsértette a szárnyat, ahol az üzemanyagcső eltörhetett. A vizsgálatok pontos eredménye azonban legkorábban késő augusztusban kerülhetnek nyilvánosságra.

Közben kifutott a tengerre az a német óceánjáró, amely New Yorkból Ecuadorba tart, és a Concorde utasait is felvette volna. Komor hangulat uralkodik a hajó fedélzetén. Az első éjszakára tervezett estélyt törölték a programból, helyette gyászszertartást tartanak. Többen visszamondták az utat, köztük egy olyan nő, aki az utolsó pillanatban töröltette helyfoglalását a lezuhant Concorde-ról. "A történtek után nem tudnám élvezni a nyaralást" - mondta a BBC-nek.

A 113 holttestet - amelyeknek többsége a felismerhetetlenségig összeégett, Párizsba szállították. Mind Németországban, mind Franciaországban megrendezik a gyászszertartást.

Ajánló:

(angolul)

Korábban:

(2000. július 26.)