Az 1950-es évek

"Ha alacsony a cipősarok / A lakbért majd jól megkapod" - A Satuday Evening Post tanácsa háziuraknak

Tűsarok és csillogás
A háború utáni évtized volt a nyugati világ optimista tíz éve. Ez volt a baby-boom időszaka, azaz rengeteg gyerek született egyszerre. A siker igazi jelének az számított, ha valaki gondos és csinos háztartásbeli volt. Az azonban rejtély, hogy a csinos háziasszony hogyan tudta elvégezni a házimunkát azokon a rettenetesen magas sarkakon?

"Az" amerikai papucs
Az Egyesült Államok diadalmasan fejezte be a háborút. A televíziók egyre több ház nappalijában foglalták el helyüket, s a tévésztárok igazi népszerűségre tettek szert. Mellettük Bridget Bardot, Marilyn Monroe és Elvis Presley a konzervatív korszakba belopta a túlfűtött erotikát.

A vásárlás népszerű időtöltéssé válik az Egyesült Államokban, mivel a háború utáni gazdasági fejlődés optimizmussal töltötte el az embereket. Újabbnál újabb szerkesntyűk és masinák keltették azt az érzetet az emberben, hogy a jövő megérkezett, s szabadították fel az asszonyokat sok terhes házimunka alól. Hiszen nem is olyan nehéz háztartást vezetni, ha az embernek van villanytűzhelye, proszívója, hűtője. A nőknek az otthonteremtés mellett jutott idejük a konyhán kívüli életre is.

Hpgy lehetett ebben járni?
Kedvelt időtöltéssé váltak az olyan társadalmi események, mint a kerti partik, a koktélpartik és a vacsorák - ezekhez pedig mindig ki kellett öltözni. A Christian Dior által kitalált Új Külső nagy hatással volt a divatra, de mellette befolyásos volt a szolidan elegáns Coco Chanel is. Charles Jordan 1951-ben -feltalálta- a tűsarkat. Ahogy teltek az évek, a cél a lehető legvékonyabb sarok kidolgozása lett. Ezzel szinte teljesen eltűnt a korábbi vaskos cipősarok.

Piros papucscipő
A cicoma bosszút állt a háború alatti elnyomásért: a cipők soha nem látott formákkal és anyagokkal büszkélkedhettek. Roger Vivier és a többi tervező mindent megtett, hogy a hagyomástól eltérő cipőket készítsen. A papucscipő volt az alapvető fajta, aminek néha kivágták az orrát, a vampok csábító V-formákat vágtak bele, vagy a sarok alakul különböző formájúvá. A szivárvány minden színét használták, a cél az volt, hogy minden ruhához menjen a lábbeli.

Ezt még 1948-ban tervezte
Andre Perugi, de már ide illik
Megint a tizenévesek kerültek a középpontba. James Dean filmjei, például az Ok nélküli lázadó (A Rebel Without a Cause) alapvetően befolyásolták a kamaszok öltözködését. Hollywoodnak még soha nem volt ekkora hatása a divatra. A Beatnik kultúra, Jack Kerouc-kal az élén, szintén virágkorát élte. Bőr, Levi's és Converse-csuka voltak a tinik alapvető kellékei. A lófarok, a rakott szoknya, a papucscipő és a színes tornacipő szintén elengedhetetlenül hozzátartozott a kamaszlányok életéhez. A szandál és a balettcipő egyre jobban elterjedt az utcai viseletben.

Az élet idilli volt, pedig a távolban vihar készült...

A kor embere nem tudott élni a következő dolgok nélkül:
televízió, western, rakott szoknya, bikini, hulahopp-karika, hawaii-ing, UFO-tudomány, rock 'n' roll, macskaszem

Ajánló:

(angolul)