John Spellar, a tárca államminisztere majd a minisztérium szóvivője is azután volt kénytelen nyilatkozni Londonban, hogy a The Times és a The Observer vasárnapi brit lapok védelmi forrásokra hivatkozva részletesen ismertették a haditengerészetnél és a légierőnél az elmúlt hónapokban fellépett működési nehézségeket.
John Spellar megerősítette a The Times értesülését, amely szerint a hadiflottát sújtó takarékossági intézkedések miatt a Westminster hadihajó nem tudott részt venni a Flotex´99 nemzetközi hadgyakorlaton. Az államminiszter elismerte, hogy a magasba szárnyalt üzemanyagárak miatt a haditengerészet nem tudta finanszírozni a részvételt.
A védelmi tárca szóvivője cáfolta a vasárnapi brit lap jelentését arról, hogy a költségtakarékosság decemberben a flotta 44 hadihajójából 36-ot a kikötőkbe kényszerített. Mint mondta, a költségek lefaragása ellenére - tavaly 40 millió fontról 28 millióra csökkentették a haditengerészet üzemanyagkeretét a koszovói hadműveletek költségeit nem számolva - a flotta teljesíteni tudja működési kötelezettségeit.
A szóvivő elismerte ugyanakkor, hogy a légierő pilótahiányban szenved, ami leginkább a Tornado, Jaguar és Harrier harcigépek bevetésében jelenthet akadályokat.
A The Observer címoldalán számolt be a légierőt sújtó válságról, a krónikus pilótahiányról és arról, hogy az újonnan bevezetett technológiák, amelyekre a védelmi tárca fontmilliókat költött az elmúlt évek alatt, nem működnek megfelelően. A vasárnapi brit lap értesülései szerint a vadászgépek pilótái közül legalább 100 fő hiányzik, és a légierőnek súlyos gondjai vannak a pilóták átképzésekor. A lap tudni véli azt is, hogy hiába költöttek egy milliárd fontot a lézervezérlésű bombázórendszer kifejlesztésére, az nem működik megfelelőn. A legújabb típusú páncélosok egy része és a régebbiek több mint a fele szintén műszaki problémákkal küszködik, ami például hátráltatja a KFOR-erőkben lévő brit erők koszovói tevékenységét is.
(MTI)
Ajánló:
(angolul)