A gép lelövéséről szóló elméletek kizárhatók - mondta Rokszanda Krsztevszka macedón államügyész-helyettes, aki az előző napot a szerencsétlenség helyszínén, Huskovici falu közelében töltötte. Hozzátette, hogy a gép elektronikus berendezéseit jó állapotban találták meg, ami kétségkívül meg fogja könnyíteni a vizsgálatot.
A különgép, - egy Beechcraft 200 Super King Air - amely több forrás szerint kifejezetten rossz műszaki állapotban indult útnak - néhány másodperccel tervezett földet érése előtt tűnt el és zuhant le csütörtökön 10 kilométerre Mostartól, egy olyan vidéken, amelyet még az 1992 és 1995 közötti boszniai háborúban elaknásítottak. A szerencsétlenség idején különösen rossz volt az időjárás: esett az eső és köd borította a tájat.
A pilóták tudatában voltak a légköri viszonyoknak, és nem kizárólag ez lehetett az oka a balesetnek - hangsúlyozta az államügyész-helyettes. Az előzetes vizsgálatok szerint a becsapódás előtt nem sokkal a gép 500 méternél alacsonyabban repült.
A macedón pilóták és a mostari légiirányítók közötti beszélgetések elemzését már szombaton megkezdték, miután a pilótafülkében elhangzottakat és a repülés paramétereit rögzítő feketedobozokra előző nap bukkantak rá, még nem dőlt el azonban, hogy melyik nyugati ország csúcstechnológiával felszerelt laboratóriumába küldik tovább alaposabb vizsgálatra a két készüléket.
Az első hatástanulmány szerint a gépről mintegy 100 méteres zuhanás után levált egyik szárnya és farka, miután egy sziklának csapódott. Ezután tűz ütött ki a fedélzeten, amit bizonyít, hogy a roncsok között, egy kivételével, elszenesedett holttesteket találtak. A macedón államügyész-helyettes elmondta, hogy a kilenc személy - az elnök, személyes tanácsadói, két biztonsági tiszt és a kétfős legénység - földi maradványát DNS-vizsgálattal azonosítják, ami több napon át is eltarthat.